کد خبر: 989843
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
به مناسبت هفته اصفهان در سال 1399
خانه كودك وابسته به سازمان فرهنگي هنری اجتماعی شهرداري اصفهان جشنواره ملي نقاشي و مجسمه سازي "كمانك "اصفهان را برگزار می کند.

به گزارش جوان آنلاين، زهرا کاظمی ثانی مدیر خانه کودک در این خصوص گفت: خانه كودك با سابقه طولاني در عرصه پرورش استعداد هاي كودكان و حمايت از نبوغ ويژه آنان سعي دارد تا در همه عرصه ها اين فرصت را براي همه كودكان شهر آماده كند تا بتوانند آنچه دوست دارند و آرزوي دست يابي به آن را دارند به دست آورند. جشنواره ايي كه در حال حاضر برگزار مي گردد داراي پيشينه ايي به مدت 5 سال مي باشد كه تحت عنوان كانون نقاشان كودك در سال 93 براي هدايت استعدادهاي تجسمي كودكان راه اندازي شد. تجربه ايي كه منجر به اين رويداد شد اين بود كه كودكان پس از سپري كردن كلاسهاي آموزشي در چندين ترم رها شده و هدف خاصي در ادامه آن آموزش ها به صورت رسمي دنبال نمي كردند . با ايجاد كانون نقاشان فرصتي براي كودكان فراهم شد كه در طول سال و بلكه سالهاي آتي بتوانند همچنان بياموزند و نتيجه آموخته هاي خود را به صورت نمايشگاهي به منصه ظهور بنشانند.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری جشنواره به نام "کمانک"  اظهار داشت:  دلیل این نام گذاری  الهام گرفتن از نماد اصفهان است كه همان برج قوس بوده است. داستان نماد اصفهان يا  نگاره تاریخی منقوش بر کاشی کاری های سردر بازار قیصریه اصفهان یک جهان معلق میان خیر و شر است. در قدیم نیاکان ما شهرها را بر اساس طالع روز و ماه احداث می‌کردند. آنها برای حرکت ستارگان، خورشید و ماه و تشابه آنها با برج‌های صورت فلکی، ارزش و قدرت فوق‌العاده‌ای تصور می‌کردند و این تشابه و تقارن را در برخی از برج‌ها، خوش یمن و در برخی دیگر نحس می‌پنداشتند. بر همین اساس شهرها را در برج‌هایی بنیان‌گذاری می‌کردند که خوش یمن و نیکو باشد. بر اساس مستندات تاریخی برپایی بارو و حصار بزرگ اصفهان برای تامین امنیت این شهر تاریخی در دوران حکومت دیلمیان و در زمان حکومت رکن الدوله دیلمی (۳۶۶- ۳۲۲ هجری قمری ) انجام شد. رکن الدوله باروی اصفهان را بر بنیان زایچه این شهر به هنگام قرار گرفتن قمر در برج قوس، بنا نهاد. چرا که به باور آنها طالع خوش یمن بنیان اصفهان در “برج قوس” دیده شده بود.ایرانیان با دانستن نجوم، بنیان اصفهان را در برج قوس (همان ماه آذر) تعیین کردند و آن را بر سر در بازار قیصریه قرار دادند.

کاظمی  اهداف برگزار این جشنواره را ؛ ارتقاي جايگاه شهر اصفهان به عنوان شهر دوستدار كودك در حوزه ي ملي و بين المللي، حمايت از توليدات هنري كودكان مستعد در راستاي ترويج هنر و بكار گيري آنان در عرصه هاي شهري،  استفاده از ايده هاي هنري كودكان در جهت توسعه فرهنگ ارزش هاي انساني در سطح جامعه،  جذب افراد كارآمد و متخصص در زمينه هنرهاي تجسمي كودك،  ايجاد موقعيت مناسب براي بالا بردن انگيزه ،كشف و بروز استعداهاي فرهنگي هنري كودكان، ارتباط با سازمان ها و نهادها و شركت هايي كه در زمينه هنرهاي تجسمي كودك متخصص و فعال هستند و ايجاد زمينه همكاري هاي متقابل ذکر کرد.

مدیر خانه کودک و نوجوان افزود: مخاطبين اين جشنواره كودكان 4 تا 12 سال مي باشند كه به صورت آزاد مي توانند برداشت و تصور خود از اصفهان را نقاشي يا به صورت مجسمه بسازند و براي دبيرخانه ارسال نمايند. تكنيك و ابزار مورد استفاده كاملا آزاد مي باشد . نقاشي ها نبايد از A3  كوچكتر باشند و سايز مجسمه ها نيز ازاد است . تنها نكته ايي كه كودكان و خانواده ايشان بايد در نظر بگيرند اين است كه حتما بايدمشخصات فرستنده اثر در فرم ثبت نام سايت جشنواره ثبت شود. آنها به سايت www.kamanak.esfahanfarhang.ir   مراجعه نمايند. براي رفاه حال خانواده ها نيازي نيست در مرحله اول خود اثر به دبيرخانه ارسال شود. آنها مي توانند تا سه اثر تصوير كار كودك را در سايت بارگزاري كنند و براي ما ارسال نمايند.

 شایان ذکر است ؛ مهلت ارسال اثر تا 14 اسفند ماه 98 مي باشد كه داوري آنها تا فروردين 99 انجام و نتايج به اطلاع كودكان رسانده خواهد شد. اين جشنواره 6 برگزيده خواهد داشت سه اثر از نقاشي و سه اثر برتر در حوزه مجسمه كه به نفرات اول تا سوم به ترتيب سه دو و يك ميليون وجه نقد به همراه تنديس و گواهي حضور در جشنواره تعلق خواهد گرفت .

از كل آثار ارسالي به دبيرخانه 100 اثر منتخب و براي نمايشگاه شركت داده خواهند شد. اين نمايشگاه در ارديبهشت 99  از 3 الي 13 برپا مي شود كه مكان اجرا متعاقبا اطلاع رساني مي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار