کد خبر: 989721
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در گفتگو با یک شبکه خبری با تأیید اینکه شرایط پس از ترور فرمانده فقید سپاه قدس دیگر عادی نیست، گفت که ایران با آژانس همکاری دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رافائل گروسی در پاسخ به این پرسش خبرنگار یورونیوز درباره عواقب اینکه ایران پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی دیگر خود را ملزم به حفظ پنج معیار اصلی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نمی‌داند، گفت: «خوب وضعیت خیلی غیرعادی است و ما به فعالیت‌های بازرسی در این زمینه ادامه می‌دهیم. همکاری ایران در جایگاه کشوری که در معرض بازرسی قرار دارد قطع نشده است. ما و بازرسان‌مان در آنجا حضور داریم. آن‌ها (بازرسان) دارند کارشان را انجام می‌دهند، خیلی هم اهمیت دارد. در همین حال، آنچه که بازرسان ما راستی‌آزمایی کرده‌اند، کم‌رنگ شدن میزان پایبندی [ایران]به توافقی است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد.»

وی با اعلام اینکه برگشت‌پذیری فعالیت‌های هسته‌ای واژه‌ای نظری و ذهنی است، گفت: «از این رو آنچه که برای برخی برگشت‌پذیر به شمار می‌آید شاید برای دیگران برگشت‌پذیری نداشته باشد. فکر می‌کنم ارزش ضروری کاری که ما انجام می‌دهیم این است که پرده از حقایق بر می‌داریم. البته یک کشور می‌تواند غنی‌سازی بیشتری انجام بدهد یا غنی‌سازی را کاهش بدهد. آن‌ها می‌توانند در این مسیر گام بردارند و ما آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره خروج امریکا از برجام و تأثیر آن بر این توافق گفت: «این موضوع (پابرجا ماندن برجام) به حوزه سیاست ارتباط دارد و کشور‌ها توضیح خواهند داد چرا دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند و چرا اقدام‌هایی را که باید، انجام نمی‌دهند. اما در زمینه واقعیت‌های موجود، تنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که حقایق را احراز می‌کند. دست آخر، جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای تصمیمی مقتدرانه است که هر کشوری اتخاذ می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار