کد خبر: 989443
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
رسوایی بزرگ برای ریاض
بازداشت ۳ عنصر گروهک «الأحوازیه» در دانمارک به اتهام جاسوسی برای ریاض و نیز دستگیری یک جاسوس دیگر در هلند نشان می دهد که گروه تروریستی مذکور به سرویس جاسوسی رژیم سعودی نیز تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روز دوشنبه هفته جاری بود که سازمان اطلاعاتی دانمارکاعلام کرد که ۳ عضو ارشد گروهک تروریستی «الاحوازیه» را بازداشت کرده است. ۳ فرد بازداشت شده مذکور به جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و نقش آفرینی متهم هستند.

این افراد در صدد بودند تا در یک حمله تروریستی مشارکت کنند. پس از آنکه ۳ عضو گروهک تروریستی الاحوازیه توسط سازمان اطلاعاتی دانمارک به اتهام جاسوسی برای سعودی‌ها بازداشت شدند، وزیر خارجه دانمارک در پیامی توئیتری از احضار سفیر عربستان خبر داد. «چپه کوفود» در این پیام توئیتری با غیرقابل قبول دانستن جاسوسی عربستان در کشورش این اقدام را خطرناک برشمرد.

وی همچنین از ابلاغ مراتب اعتراض دانمارک به سعودی‌ها در این خصوص خبر داد. اما این پایان کار نبود، چراکه در هلند نیز تقریباً اتفاق مشابهی رخ داد. درهمین ارتباط، «استیو بلاک» وزیر خارجه هلند پس از بازداشت یک تروریست مظنون به تلاش برای اقدام تروریستی و جاسوسی به نفع ریاض، روز سه شنبه سفیر عربستان در این کشور را احضار کرد. بنابراین، ظرف دو روز دانمارک و هلند، سفرای عربستان در کشور‌های خود را به دلیل جاسوس بازی ریاض، احضار کردند.

آخرین اخبار منتشر شده در این خصوص آن است که دادگاه تجدید نظر «روسکیلد» در دانمارک حکم تمدید بازداشت ۳ عضو ارشد گروهک تروریستی «الاحوازیه» را صادر کرده است. بر این اساس، ۳ عضو ارشد گروهک تروریستی «الاحوازیه» تا اطلاع ثانوی در بازداشت به سر می‌برند.

شناسایی و بازداشت جاسوس‌های مرتبط با عربستان سعودی در کشور‌هایی نظیر دانمارک و هلند دارای ابعاد مختلفی است که ازجمله مهمترین آن‌ها ثابت شدن ادعا‌های دروغین ریاض مبنی بر عدم ارتباط خود با گروه تروریستی «الاحوازیه» است. مقامات عربستان سعودی پیشتر هرگونه ارتباط با اقدامات تروریستی الاحوازیه در نقاط مختلف را تکذیب کرده بودند، حال آنکه شناسایی عواملشان در این گروه تروریستی در هلند و دانمارک، رسوایی بزرگی را برای آن‌ها رقم زده است.

گروه تروریستی الاحوازیه در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ با حمله به مراسم گرامی داشت هفته دفاع مقدس در خوزستان، شماری را شهید و زخمی کرد. این درحالی است که در همان موقع، عربستان سعودی هرگونه ارتباط خود با این گروه تروریستی را تکذیب کرد. حال با گذشت کمتر از یک سال و نیم، افکار عمومی در منطقه و جهان به خوبی به ماهیت ارتباط سعودی‌ها با الاحوازیه به عنوان یک گروه تروریستی پی بردند.

در کارنامه سراسر جنایت این گروه تروریستی تحت الحمایه عربستان سعودی دیده می‌شود که به بمب گذاری در فرمانداری اهواز، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان مسکن و شهرسازی، شرکت طرح توسعه نیشکر خوزستان، چاه شماره ۱۷۹ نفت، دو محل از خطوط لوله ورودی و خروجی منتهی به چاه ۱۷۹، خطوط لوله نفت آبادان را به ترتیب در دهم شهریور ۱۳۸۴ و ۷ آبان ۱۳۸۴، اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان، بانک سامان منطقه کیان پارس، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان، فرمانداری‌های آبادان و دزفول، مبادرت ورزیده است.

حتی در انفجار و عملیات‌های تروریستی سال‌های اخیر در اهواز، نقش «گروه الاحوازیه» که همان «جبهه خلق عرب» است و نام خود را از جبهه خلق عرب به الاحوازیه تغییر داده کاملاً آشکار است. بعد از حمله ناتو به عراق و حضور ارتش انگلیس در بصره، نقش این گروه در جنوب ایران پررنگ‌تر شد و سازماندهی آن‌ها توسط انگلیس کاملاً مشهود است و مستندات بسیاری در این رابطه وجود دارد.

بر اساس آنچه که گفته شد، فاش شدن ارتباط عربستان سعودی با گروه تروریستی الاحوازیه آن هم به صورت کاملاً رسمی و علنی توسط مقامات ارشد هلند و دانمارک، نقش غیرقابل عربستان سعودی در سلسله حوادث تروریستی به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران را آشکار ساخت و به ادعا‌های دروغین آن‌ها مبنی بر عدم مداخله در اقدامات تروریستیِ الاحوازیه پایان بخشید.

علاوه بر آنچه که گفته شد، حادثه مذکور (شناسایی اعضای الاحوازیه مرتبط با عربستان سعودی در اروپا) نشان داد که سعودی‌ها علاوه بر بهره برداری از الاحوازیه در اقدامات تروریستی به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران، از آن به عنوان سرویس جاسوسی خود در جهان نیز بهره برداری می‌کند. این درحالی است که سعودی‌ها اخیراً ثابت کرده اند در جاسوس بازی در جهان ید طولایی دارند.

به عنوان نمونه، چندی پیش بود که ایالات متحده آمریکا ۲ کارمند سابق توئیتر به نام‌های «احمد المطیری» و «علی آل زباره» را به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم کرد. این درحالی است که مقامات سعودی هرگونه ارتباط خود با اشخاص مذکور را انکار کردند. پس از مدتی تصاویر «احمد المطیری» با پادشاه و ولیعهد سعودی به صورت گسترده در رسانه‌ها منتشر شد تا خیلی زود دروغ بزرگ خاندان سعودی برملا شود.

درهمین ارتباط، «ترکی الشلهوب» از مخالفان مطرح خاندان سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تاکنون احمق‌هایی همچون احمق‌های دیوان پادشاهی سعودی ندیده‌ام؛ آن‌ها با جاسوسان خود عکس می‌گیرند و ارتباطشان را انکار می‌کنند».

درهمین ارتباط، «مضاوی الرشید» شخصیت بارز آکادمیک و مخالف رژیم سعودی تصریح می‌کند: «جاسوسان عربستان سعودی به اطلاعات بیش از ۶ هزار نفر از کاربران توئیتریِ مشکوک به فعالیت علیه دربار سعودی، نفوذ کرده بودند». جاسوس بازی سعودی‌ها تا جایی پیش رفت تا بسیاری از رسانه‌ها از شبکه اجتماعی توئیتر به عنوان جولانگاهی برای جاسوسی مقامات سعودی و در رأس آن‌ها محمد بن سلمان یاد کنند.

علاوه بر مورد مذکور، حدود دو هفته پیش بود که جاسوسی بن سلمان از آمازون فاش شد. روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی در این خصوص اعلام کرد که ماه‌ها پیش از قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول، ارسال یک فیلم ویدئویی آلوده به ویروس از حساب کاربری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از واتس آپ به حساب کاربری «جف بزوس» مالک سایت آمازون و همچنین روزنامه واشنگتن پست، باعث شد که تلفن همراه بزوس برای چندین ماه هک شود.

روزنامه گاردین در این مقاله می‌نویسد: «این روزنامه به تحلیلی علمی از تلفن بزوس دست یافت، و نشانه‌ها دال بر اینکه عملیات هک از یک فایل آلوده و ارسال شده از حساب کاربری ولیعهد سعودی آغاز شده، توسط اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل- که پیرامون قتل‌های خارج از حوزه صلاحیت قضائی تحقیق می‌کند- مورد بررسی قرار گرفت. برای مأموران تحقیق این پرونده شواهد مزبور از اعتبار کافی برای درخواست توضیح از عربستان سعودی برخوردار است».

بر اساس مواردی که ذکر شد، پر واضح است که عربستان سعودی ید طولایی در جاسوسی در سراسر جهان دارد، اما شناسایی و بازداشت عوامل آن در هلند و دانمارک علاوه بر ثابت کردن ارتباط مقامات سعودی با تروریست‌های الاحوازیه، نشان داد که آن‌ها از این گروهک تروریستی به عنوان یک سرویس جاسوسی نیز بهره برداری می‌کنند.

هرچند که گروهک تروریستی الاحوازیه مدعی است که بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی فعالیت می‌کند، اما واقعیت آن است که عربستان سعودی در پروسه فعالیت‌های این گروهک اصلی را ایفا می‌کند. در همین ارتباط، پیشتر یک روزنامه‌نگار هلندی به نام «سباستین استرین جتوف» در گزارشی با عنوان «دیدار گروهک الاحوازی با شاه سعودی» ارتباط ریاض با این گروهک را تأیید کرده بود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار