کد خبر: 989350
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
تمبر «فریاد انتقام ملت» با حضور فرزندان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.
زینب سلیمانی در حاشیه رونمایی از این تمبر نوشت: «به امید نابودی تمام دشمنان اسلام.»

جمعیت باسوادان کشور به مرز ۹۶ درصد رسید
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد افراد باسواد در کشور به مرز ۹۶ درصد رسیده است، این در حالی است که این رقم قبل از پیروزی انقلاب ۸/ ۴۷ درصد بود و از هر ۱۰۰ نفر ۵۲ نفر بی‌سواد بودند.

شاپور محمدزاده اظهار کرد: در ۴۱ سال فعالیت جمهوری اسلامی ایران دستاورد‌های خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله سوادآموزی به دست آورده‌ایم که این امر با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به دست آمده است.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد باسوادان کشور که در سن ۱۰ تا ۴۹ سال قرار داشتند، ۸/ ۴۷ درصد بود و از هر ۱۰۰ نفر ۵۲ نفر بی‌سواد بودند که این رقم در سال ۹۵ براساس سرشماری صورت‌گرفته به ۷/ ۹۴ درصد ارتقا یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس برآورد صورت‌گرفته در سال جاری تعداد باسوادان کشور به مرز ۹۶ درصد رسیده است که این تعداد در استان‌های تهران، مازندران، سمنان، یزد، بالای ۹۸ درصد است. محمدزاده گفت: براساس سرشماری که در سال ۹۵ در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال صورت گرفته است، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور داریم که ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها از اتباع خارجی به ویژه برادران و خواهران افاغنه هستند. وی یادآور شد، سرشماری که در ارتباط با تعداد بی‌سوادان صورت می‌گیرد، براساس خوداظهاری است و ممکن است اشکالاتی نیز در آن وجود داشته باشد. ما در نهضت سوادآموزی تمام تلاش خود را برای‌ریشه‌کنی بی‌سوادی انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد، به طور معمول ۸/ ۱ درصد از جمعیت هر کشوری بهره هوشی کمتر از ۹۰ درصد دارند که این افراد آموزش‌پذیر نیستند و تنها می‌توانند تربیت‌پذیر باشند.

محمدزاده گفت: امیدواریم که در سرشماری سال ۱۴۰۰ وضعیت باسوادان کشور نسبت به سال ۹۷ بهبود یابد. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد که علاوه بر باسوادکردن افراد در کشور امکان مهارت‌آموزی و آموزش امور شهروندی نیز در دستور کار ما قرار دارد. به همین منظور مشاغل زودبازده نیز به کشاورزان آموزش داده می‌شود.


افزایش ۷۴ درصدی افتتاح پروژه‌های عمرانی
مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از افتتاح و کلنگ زنی ۱۶ هزار و ۴۵۶ پروژه با مجموع اعتبار ۵۲۴ هزار میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر خبر داد.

وی با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر سال جاری در استان‌ها اظهار کرد: تعداد پروژه‌های قابل افتتاح در استان‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۹ عدد با اعتبار ۳۵۴هزار میلیارد ریال، پروژه‌های کلنگ زنی هزار و ۵۴۷ عدد با اعتبار ۱۶۱ هزار میلیارد ریال بوده که جمع کل ۱۶ هزار و ۴۵۶ پروژه با مجموع اعتبار ۵۲۴ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه استان برتر به لحاظ تعداد پروژه افتتاحی استان آذربایجان شرقی با تعداد هزارو ۳۲۲ پروژه است، افزود: همچنین استان برتر به لحاظ میزان اعتبارات پروژه‌های قابل افتتاح استان خراسان رضوی با اعتبار ۶۸ هزار میلیارد ریال و سه استان برتر با لحاظ تعداد پروژه به نسبت جمعیت نیز شامل استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و مرکزی است.

وی سه استان برتر به لحاظ تعداد پروژه به نسبت مساحت را به ترتیب تهران، گیلان و البرز را عنوان کرد و افزود: سه استان برتر به لحاظ اعتبارات پروژه‌های قابل افتتاح به نسبت جمعیت خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان و نیز سه استان برتر از نظر اعتبارات پروژه‌های قابل افتتاح به نسبت مساحت شامل تهران، گیلان و خراسان رضوی است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اطلاعات پروژه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تشریح کرد: شهرداری‌ها ۲ هزار و ۵۸۱ در سال ۱۳۹۷، ۲ هزار و ۶۲۵ در سال ۱۳۹۸، ۷/ ۱ درصد رشد و دهیاری‌ها ۷ هزار و ۸۸۰ در سال ۱۳۹۷، ۸ هزار و ۱۵۶ در سال ۱۳۹۸، ۵/ ۳ درصد رشد را داشته‌اند که نسبت اعتبارات شهرداری‌ها از کل اعتبارات پروژه‌های قابل افتتاح ۹/ ۶ درصد و نسبت اعتبارات دهیاری‌ها از کل اعتبارات پروژه‌های قابل افتتاح ۵/ ۲ درصد بوده است. وی در پایان ضمن مقایسه آمار مجموع افتتاح و کلنگ‌زنی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از نظر اعتبار هزینه شده، گفت: این رقم در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۳۰۱ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۵۲۴ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۴ درصد رشد داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار