کد خبر: 989347
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
سخنگوی دستگاه قضا خبر داد
نوزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه با خبرنگاران روزگذشته برگزار شد. صدور کیفرخواست روح‌الله زم، پرونده قائم‌مقام شهردار سابق تهران، پلمب منزل مداح معروف و حکم اعدام یک جاسوس و کاهش جمعیت زندانیان از فراز‌های این نشست خبری بود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی دستگاه قضا با تأکید براینکه موضوع زندان و زندانیان مورد توجه دستگاه قضاست، به حجم بالای سخنان، بخشنامه‌ها و پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی درباره حقوق زندانیان هم اشاره کرد.

۵ بازداشتی در پرونده زم
غلامحسین اسماعیلی با بیان اینکه کیفرخواست روح‌الله زم صادر و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است، گفت: «علت رسیدگی در شعبه ۱۵ این بود که قبل از دستگیری در مورد او و مرتبطین، پرونده‌ای تشکیل و در همین شعبه ۱۵ در جریان بود. در این پرونده غیر از خود متهم اصلی پنج نفر دیگر هم بازداشت هستند که در مورد آن‌ها هنوز کیفرخواست صادر نشده و شاید ظرف این چند روز صادر و به پرونده اصلی ملحق شود.»

سخنگوی دستگاه قضا گفت: «افراد زیاد دیگری در این پرونده مطرح هستند که در ارتباط با آن‌ها تحقیقات و راستی‌آزمایی اسناد و مدارک انجام می‌شود. افراد زیادی خودمعرف و خوداظهار داشتیم که در فرایند رسیدگی خودشان آمدند و با اظهار ندامت ارتباط خود را با این شبکه بیان کردند که ارفاقات قانونی درمورد آن‌ها رعایت خواهد شد و کسانی هم اسامی‌شان در این پرونده مطرح شده که تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده است.»

تعقیب بین‌المللی شهادت حاج قاسم
اسماعیلی درباره موضوع ترور شهید حاج قاسم سلیمانی هم با ذکر اینکه اقداماتی را هم قوه‌قضائیه و هم وزارت امور خارجه آغاز کرده‌اند، افزود: «این موضوع در سه حوزه قضایی ایران، عراق و بین‌المللی باید پیگیری شود. این پرونده در ایران به دادستان تهران واگذار شده و تاکنون شکایتی از ناحیه خانواده بزرگوار این شهدا نداشته‌ایم و گفته‌اند، بگذارید مراسم را تا اربعین این شهید انجام دهیم و بعد شکایت شخصی انجام می‌دهیم و در دادگاه بین‌المللی هم این موضوع تعقیب خواهد شد.»

اتهامی متوجه قالیباف نیست
یکی از خبرنگاران با توجه به تأیید صلاحیت آقای قالیباف پرسید، پرونده ایشان به کجا رسیده که سخنگو پاسخ داد: «درباره موضوعات شهرداری تهران پرونده‌ای تشکیل شد که فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه نیرو‌های مسلح برمی‌گشت و پرونده قائم‌مقام وقت شهردار بود، کیفرخواست صادرشده و دادگاه جلساتی را برگزاری کرده که ادامه دارد.»

سخنگو تأکید کرد: «در این پرونده فردی که اسم برده شد، به عنوان یکی از کاندیدا‌های نمایندگی مجلس جزو متهمان نیست و کیفرخواستی در ارتباط با وی صادر نشده و اتهامی هم به وی نسبت داده نشده است. در ارتباط با سایر پرونده‌های شهرداری‌های کشور هم به ۸۰۰ پرونده مرتبط رسیدگی شد و آن‌هایی که به این نتیجه رسیدیم، جرمی انجام داده‌اند، محکوم شدند و کسانی هم که جرمی انجام نداده‌اند، پرونده‌شان مختومه شد.»

گفت‌وگوی چهره به چهره با زندانیان
اسماعیلی با بیان اینکه موضوع زندان و زندانیان مورد توجه دستگاه قضاست، گفت: «اگر به سخنان، بخشنامه‌ها و پیگیری‌های ریاست قوه‌قضائیه توجه کنید، متوجه می‌شوید موضوع زندان و زندانیان بیشترین فراوانی را داشته است. چه حضور شخص ایشان در زندان و شنیدن سخن و مشکلات زندانیان، چه دستورالعمل و بخشنامه‌هایی که صادر شده و اخیراً و به ویژه بعد از سفر به اصفهان هیئت‌هایی را ریاست قوه‌قضائیه مرکب از مجموعه سازمان زندان‌ها و مجموعه قضایی استان مأموریت دادند، به همه زندان‌های کشور مراجعه می‌کنند.»

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود وضعیت تمامی زندانیان در گفت‌وگوی چهره به چهره بررسی شود و یافته‌ها در جلسات و ملاقات با همکاران قضایی در قالب دستورالعمل به آن‌ها ابلاغ شود، افزود: «زندان ابزاری صرفاً برای کسی که مرتکب جرم‌شده و بخواهد تنبیه شود، نیست. می‌توانیم تنبیه و مجازات را با مجازات‌های جایگزین حبس عملی کنیم، اما جمعی از افراد ناسازگار هستند که چاره‌ای جز نگهداری آن‌ها در زندان وجود ندارد. تعدادی از زندانیان استان‌ها هم تعیین تکلیف شده‌اند و خوشبختانه آمار جمعیت کیفری زندان‌های ما سیر نزولی طی می‌کند.»

خانه‌ای که وثیقه بود
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره پلمب منزل مداح معروف و ارتباط این پرونده با طبری و زنجانی گفت: «آنچه اتفاق افتاد، ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به عنوان تضمین و رهن ارائه کرده بودند. گیرنده وام مالک نبود و با وکالتنامه دیگری از بانک وام گرفته بود و براساس وکالتی که از مالک منزل داشت، این ملک را وثیقه وام دریافتی قرار داد و دریافت‌کننده تسهیلات هم بدهی‌اش را نداد که بانک در ارتباط با این وثیقه اقدام کرد.»

اعدام جاسوس سیا
وی به پرونده یک جاسوس هم اشاره کرد و گفت: «اخیراً دیوان عالی کشور حکم اعدام یک جاسوس امریکایی به نام امیر رحیم‌پور که قبلاً دستگیر شده بود را تأیید کرده و به‌زودی به‌سزای اعمال خود را خواهد دید. همین روز‌ها دو نفر دیگر از جواسیس سازمان سیا که در قالب یک مؤسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه شدند و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس محکوم شدند.»

تعجبم از برخی سیاسیون است
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با احضار خانم سلحشوری به دادسرا و اینکه احضار نماینده‌ها به دادسرا خلاف قانون اساسی نیست هم گفت: «قانون اساسی مصونیت آن‌ها را در راستای وظایف نمایندگی و نطقی که می‌کنند، اعلام کرده و اگر یک نماینده مجلس بیرون تصادف کرد، نباید تعقیب شود؟ اگر در گوش کسی زد وظیفه نمایندگی است؟ وظایف نمایندگی آیا افترا زدن به دیگران است؟ اتهام ایشان را نمی‌توانم بگویم، چون به مرحله اثبات نرسیده است. تعجبم از برخی سیاسیون است که گاهی اوقات کسی از مجموعه خودشان تحت تعقیب قرار می‌گیرد، می‌گویند مصونیت داریم، اما وقتی می‌خواهند بگویند دیگری را تعقیب کنیم می‌گویند همه در برابر قانون مساوی هستند.»

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره برخورد با فساد گفت: مفسده را در هیچ کجا به ویژه در دستگاه قضا برنمی‌تابیم. بلکه برخورد جدی و بالاتری با مفاسد دستگاه قضا داریم. صلاحیت یک قاضی از قضاوت را از او سلب کردیم به دلیل اینکه منزل مسکونی‌اش را از یکی از اصحاب پرونده خریده بود و پولش را هم داده بود و این عمل هم جرم نبود و به قیمت هم خریده بود، اما دستگاه قضا این را نافی صلاحیت قاضی می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار