کد خبر: 989121
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۲
جلوگیری از شرکت در امتحان به دلیل بدهی مالی دانشجویان غیر‌قانونی است
هیچ دانشگاهی حق ندارد از ورود دانشجویان بدهکار به جلسه امتحان جلوگیری کند. ممانعت از ورود دانشجویان به جلسه امتحان و صادر نکردن کارت آزمون نخستین بار در دوران ریاست جاسبی در دانشگاه آزاد به صورت گسترده رخ داد. این روند بعد‌ها با شدت کمتری در دوران ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد هم اتفاق افتاد. در سال‌های اخیر واحد‌های مختلف دانشگاه علمی- کاربردی هم از این حربه غیرقانونی استفاده کردند.
دلارام عبدزاده
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: در برخی واحد‌های دانشگاهی غیردولتی در سال‌های اخیر دانشجویانی بودند که به دلیل نداشتن تسویه حساب‌های امورمالی و پرداخت نشدن کامل شهریه‌شان از ورود به جلسه امتحان منع و وقت امتحان مربوطه را از دست دادند. اتفاقی که استرس زیادی به این دانشجویان از بابت روند معمول تحصیلی و فارغ‌التحصیلی‌شان وارد می‌کند.
گرفتن تعهد کتبی از دانشجو حین جلسه امتحان هم در برخی دانشگاه‌های غیردولتی به خصوص در دانشگاه آزاد در سال‌های قبل به وفور دیده می‌شد. رویه‌ای که سال‌ها به دلیل برخی سیاست‌های خاص، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با آن دست به گریبان بوده‌اند.

در سال‌های اخیر هم بعضی از واحد‌های دانشگاه علمی - کاربردی و دانشگاه غیرانتفاعی از دوماه قبل از شروع فصل امتحانات به دانشجویان موضوع گرفتن برگه تأییدیه مالی و پرداخت شهریه‌های خود را تذکر می‌دهند.
غفاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی- کاربردی هم پیش از این تأکید کرده بود: «طبق دستور ریاست دانشگاه، هیچ دانشجویی نباید به خاطر بدهی به دانشگاه، از حضور در جلسه امتحانی منع شود؛ چراکه این مسئله خلاف قانون است. هرچند تأمین هزینه‌های این دانشگاه به وسیله شهریه‌های دانشجویان است، اما این دلیل نمی‌شود یک فرد را به عنوان مراقب جلوی درِ سالن امتحانی گذاشت تا از ورودشان جلوگیری کند.»

با وجود آنکه مسئولان دانشگاه جامع
علمی- کاربردی ممانعت از ورود دانشجویان بدهکار در جلسه امتحانی را خلاف قانون می‌دانند ولی در برخی واحد‌های دانشگاهی برای صدور مجوز ورود به جلسه امتحانی زمانی از وقت امتحان دانشجویانی را گرفته‌اند.
دانشگاه آزاد، اما در این زمینه از دیگر دانشگاه‌های غیردولتی جلوتر است و سامانه‌ای برای رسیدگی به شکایات در این زمینه به نام سامانه مرکز نظارت و بازرسی راه‌اندازی و این موارد غیرقانونی را رصد می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار