سرويس اقتصادی جوان آنلاين: اصناف که مخالف برگزاری نمایشگاههای بهاره و پاییزه در سالهای گذشته بود، معتقدند که با برگزاری این نمایشگاهها در آستانه عید نوروز، بازار مغازهداران و فروشگاههای لباس و موادغذایی کساد میشود، درحالیکه میشود به جای برگزاری نمایشگاه، در فروشگاهها و مغازههای سطح شهر حراج یا فروش فوقالعاده اعلام کنیم. در این صورت هم مردم برای رفت و آمد به نمایشگاهها دچار مشکل نمیشوند و هم اینکه بازار برای تمام صنوف سطح شهر رونق میگیرد.
ظاهراً امسال برای جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت در کالاهای موردنیاز مردم در ایام پایانی سال، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت همگی بسیج شدند و ضمن رصد روزانه قیمت کالاها و افزایش بازرسی در سطح شهرها، برای برگزاری نمایشگاههای بهاره به اجماع رسیدهاند. در این خصوص رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار در حوزه برگزاری نمایشگاههای صنفی از سوی اتاق اصناف ایران گفت: «برگزاری نمایشگاههای صنفی، دارای یک شیوهنامه است که به تصویب سران قوا رسیده و در ادامه آن هم، مجوز برگزاری نمایشگاهها از سوی وزیر صنعت به اصناف ارائه شده است؛ این در حالی است که به منظور تأمین اقلام موردنیاز مردم در ایام پایانی سال، مقرر شده تا از یکم تا ۲۵ اسفندماه، به تناوب، برگزاری نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور صورت گیرد؛ این در حالی است که مدت زمان برگزاری هر نمایشگاه، حداقل ۱۰ روز تعیین شده است.»
قاسم نوده فراهانی افزود: «برگزاری نمایشگاههای بهاره به منظور تأمین اقلام موردنیاز مردم در ایام پایانی سال، در پنج نقطه شهر تهران شامل پارک ارم، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت، مصلی تهران و خاوران پیشبینی شده است که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاهها، فضا را برای تأمین کالاهای موردنیاز مردم در ایام شب عید به بهترین شکل اقدام کنیم.»
وی تصریح کرد: «هدف اتاق اصناف ایران از برگزاری این نمایشگاهها، عرضه مستقیم کالاها با کیفیت و قیمت مناسب و از همه مهمتر، حمایت از تولید داخلی است که بر این اساس، تنها کالاهای تولید داخلی اجازه عرضه در این نمایشگاهها را خواهند یافت، این در حالی است که اگر در میانه راه برگزاری نمایشگاه، متوجه عرضه کالاهای خارجی شویم، حتماً با غرفهدار برخورد شده و کالاها از سطح نمایشگاه نیز جمعآوری خواهند شد.»
به گفته نوده فراهانی، کالاهایی که قرار است در این نمایشگاهها عرضه شوند، در رستههای پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، مواد پروتئینی اعم از مرغ و گوشت و نیز حبوبات، برنج، روغن و سایر کالاهای اساسی خواهند بود.
وی با بیان اینکه بازرسان به دقت فضای نمایشگاهی را رصد کرده و با تخلفات برخورد میکنند، به تشکیل کمیتهای با حضور نمایندگان اتحادیههای تخصصی پیش از برگزاری نمایشگاهها اشاره و خاطر نشان کرد: «کمیته کارشناسی و قیمتگذاری تشکیل شده و نمونه کالا را قبل از برگزاری نمایشگاه پلمب میکنند؛ این در حالی است که نمونه پلمب شده باید در مقابل دید مردم قرار گیرد.»
نوده فراهانی گفت: «غرفه رسیدگی به شکایت در نمایشگاهها فعال است و تأکید ما به صنوف حاضر در این نمایشگاهها آن است که کالاها را با ۱۰ تا ۱۵درصد کمتر از نرخ بازار عرضه کنند؛ ضمن اینکه کالاها باید از کیفیت لازم نیز برخوردار باشند.»
وی اعلام کرد: «براساس هماهنگیهای صورت گرفته با ستاد تنظیم بازار و دستور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد تا کالاهای اساسی که قرار است در نمایشگاهها عرضه شوند، حداقل ۱۰ روز قبل از آغاز نمایشگاهها، در اختیار صنوف قرار گیرند.»
نمایشگاه بهاره اول تا ۲۴ اسفند
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام آمادگی واحدهای صنفی برای برگزاری نمایشگاههای فروش بهاره به منظور تأمین اقلام موردنیاز مردم در شب عید خبر داد و گفت: «این نمایشگاهها به تناوب، در بازه زمانی اول تا ۲۴ اسفندماه به مدت حداقل ۱۰ روز برگزار خواهد شد.»
حسین مدرس خیابانی در جلسه هماهنگی با دستاندرکاران برگزاری نمایشگاههای بهاره در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مدرس خیابانی با اشاره به مدیریت مناسب بازار با همراهی و همکاری بینظیر صنوف تولیدی و توزیعی و مجموعه دستاندرکاران تنظیم بازار در ایام مصادف با افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: «خوشبختانه همه ارکان تنظیم بازار کشور از تولید تا توزیع همگی در دوران تغییر قیمت بنزین پای کار بوده و تلاش کردند تا بتوانند وضعیت مناسبی را به لحاظ تأمین و توزیع کالا رقم زنند؛ این در حالی است که هماکنون حال بازار خوب است و شاهد نوسانات غیرطبیعی در بازار نیستیم، ضمن اینکه نرخ برخی از کالاها همچون گوشت قرمز و مرغ نیز نسبت به سال گذشته، کاهش داشته است.»
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «اتاق اصناف ایران باید محوریت کار برگزاری نمایشگاههای فروش بهاره ویژه ایام پایانی سال را به عهده بگیرد و در کنار آن، تمامی دستگاههای خدماترسان از بانک، بیمه، شهرداریها، اورژانس و نیروی انتظامی باید فضایی را فراهم کنند تا برگزاری این نمایشگاهها به بهترین شکل ممکن پیش رود، این در حالی است که در همه جای دنیا، دستگاههای خدماترسانی همچون شهرداریها، مراکزی را برای عرضه مستقیم کالا تعریف میکنند تا کالاها بدون واسطه و با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر به دست مصرفکنندگان برسند.»
مدرس خیابانی با بیان اینکه قیمت و کیفیت دو عامل مهم و اثرگذار در عرضه کالاهای موجود در دوران برگزاری نمایشگاههای بهاره است، گفت: «قیمت باید حداقل ۱۰ تا ۱۵درصد کمتر از مغازههای سطح شهر بوده و تمامی کالاهای عرضه شده در این نمایشگاهها، از کیفیت بسیار مناسب برخوردار باشند؛ این در حالی است که تمامی کالاهای عرضه شده در این نمایشگاهها باید تولید داخلی بوده و از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار باشند.»