کد خبر: 988931
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز :
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در سی و نهمین همایش ائمه جمعه استان البرز که با حضور نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در اردوگاه فرهنگی طوبی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد گفت: اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه شاید یکی از ارزشمندترین اقدامات در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی است به طوریکه سال گذشته از محل این صندوق ۲۰ میلیارد تومان به البرز اختصاص یافت.

حامد فرضی با بیان اینکه برای سال ۱۳۹۸ نیز ۳۶ میلیارد تومان از محل این صندوق اختصاص یافت، اضافه کرد: پس از تلاش های فراوان موفق به دریافت تخصیص ۴۶ میلیارد تومان اعتبار ملی شدیم به طوریکه البرزی که ۵۰۰ هزار هکتار وسعت دارد ۲ تا سه برابر استان هایی که ۱۰ برابر وسعت البرز را دارند موفق به دریافت اعتبار شده است.

وی افزود: این تامین اعتبار را به دلیل وجود ۲ سد مهم و حیاتی که تامین کننده آب شرب، کشاورزی و صنعت سه استان تهران، البرز و قزوین است توانستیم بگیریم و نیاز است تا در بالادست مناطق آبخیز این استان کارهای خوبی صورت بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز همچنین وجود ۲۵ هزار همیار طبیعت را یکی از پتانسیل های بزرگ و تاثیرگذار در اجرای طرح های منابع طبیعی و اقدامات ترویجی دانست و افزود: بیشتر این همیاران طبیعت از جوامع دانش آموزی یا جوامع محلی هستند.

فرضی اظهار داشت: البرز ۴۵ هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که ۲۵ هزار هکتار آن عرصه ریزگرد است که یک هم افزایی تمام بخش ها با یک دلسوزی نسبت به این عرصه محدود باید وجود داشته باشد و این در حالی است که منابع اعتباری بسیار محدود است و اگر از منابع ملی تامین اعتبار نکنیم منابع استانی پاسخگوی اجرای طرح ها نیست.

وی در ادامه به نقش مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: مشارکت جوامع محلی در این طرح ها نه تنها به حفظ و احیای مراتع کمک می کند بلکه در اشتغالزایی و اقتصاد خانوارها نیز بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد:‌به همین منظور دوره های آموزشی مختلفی توسط تسهیلگران این اداره کل برای جوامع محلی برگزار می شود.

وی گفت: یکی از بهترین راه های اجرای طرح های آبخیزداری سپردن کار به جوامع محلی است که به همین دلیل تعاونی های منابع طبیعی شکل گرفته و اکنون چند طرح توسط این تعاونی ها اجرا شده است.

فرضی در ادامه به مقابله قاطع و مستمر مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با زمین خواران و متصرفین اراضی ملی اشاره کرد و افزود: در همین راستا در ۹ ماهه سال جاری ۱۶۷ هکتار از اراضی ملی استان از دست متصرفان خارج شده و به عرصه ملی بازگشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار