کد خبر: 988862
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
محمود حکیمی
رئیس‌جمهور امریکا دونالد ترامپ عاقبت شامگاه سه شنبه ۲۸ ژانویه از طرح به اصطلاح صلح خود برای خاورمیانه رونمایی کرد؛ طرحی که مشهور به معامله قرن شده است. نحوه رونمایی این طرح در آن جلسه به صورتی بود که هیچ شباهتی با ارائه پیشنهادی به دو طرف یک منازعه نداشت بلکه بیشتر شبیه به یک حراجی بود که ترامپ نه تنها چوب حراج به باقیمانده سرزمین فلسطین زده بود بلکه برنده این حراجی هم در کنارش ایستاده بود و او هم کسی جز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، نیست. واکنش‌ها به این جلسه و طرح ترامپ خیلی زود اتفاق افتاد و جدای از استقبال اتحادیه اروپا و معمار قدیمی رژیم اسرائیل انگلیس، عمده کشور‌های منطقه با جدیت تمام در مقابل این طرح ایستادند و مخالفت خود را به صراحت بیان کردند، به جز دو- سه کشور عربی که سفرای خود را به آن جلسه رونمایی از طرح ترامپ یا به حراج گذاشتن فلسطین فرستاده بودند.

مخالفت با طرح ترامپ به خصوص از سوی رهبران فلسطینی چشم‌انداز شکست این طرح را نمودار کرده و همین نیز خشم داماد و مشاور ویژه ترامپ را برانگیخته است. جارد کوشنر را به عنوان طراح اصلی معامله قرن می‌شناسند و آن‌قدر از مخالفت تمامی رهبران فلسطین عصبانی شده که با فحاشی پاسخ آن‌ها را می‌دهد و گفته که «آن‌ها احمق هستند، چون قبل از مطالعه طرح ترامپ فوراً آن را رد کردند و فکر می‌کنند این طرح خوب نیست.» او توهین خود را به این صورت ادامه داده که «فلسطینی‌ها احتمالاً لازم دارند کمی دوش آب سرد بگیرند تا بهتر این طرح را بخوانند و هضم کنند.»

‌باید گفت که اگر قرار به حماقت باشد، احمق کسی است که این طرح را بپذیرد، زیرا با نگاهی به نقشه‌ای که کاخ سفید از فلسطین و بر مبنای این طرح ارائه داده، به راحتی می‌توان دید که نه تنها قدس در این نقشه متعلق به فلسطینی‌ها نیست بلکه سرزمین فلسطین هم به جزایر کوچک پراکنده و جدای از هم تبدیل شده و با دادن دره اردن به رژیم اسرائیل، این جزایر دیگر ارتباطی با کشور اردن ندارند. به این ترتیب، ترامپ و دامادش سرزمین فلسطین را در طرح خود مبدل به اردوگاه‌های پراکنده‌ای کرده‌اند که مناطق ارزشمندی مثل قدس یا محلات قدیمی در شرق بیت‌المقدس از فلسطینی‌ها گرفته شده و رژیم اسرائیل بر این اردوگاه‌های پراکنده اشراف کامل امنیتی و نظامی دارد.

شکی نیست که هیچ فلسطینی‌ای نمی‌تواند با این طرح و پاره پاره شدن سرزمینش موافقت کند و امتیازات داده شده در این طرح به رژیم اسرائیل آن‌قدر هست که حتی کشور‌هایی مثل ترکیه، اردن و مصر با داشتن روابط رسمی با رژیم اسرائیل با قاطعیت با این طرح مخالفت کردند. در این میان، تنها تعداد معدودی از کشور‌های عربی مثل امارات و بحرین هم سفرای خود را به آن جلسه فرستادند و هم اینکه از این طرح حمایت کردند، اما حمایت آن‌ها خشم افکار عمومی را در جهان عرب برانگیخته است. فعالان عرب در شبکه‌های مجازی تصویری از سفرای عرب حاضر در آن جلسه منتشر کرده و آن را «تصویر ننگین» نامیده‌اند و حمایت علنی وزیر خارجه امارات عبدالله بن زاید آل نهیان از طرح ترامپ را «خیانت به مسئله اول اعراب» دانسته‌اند. با این حال، حمایت صریح دو سه کشور عربی و حمایت سربسته و دوپهلوی سعودی‌ها از معامله قرن این امید را به ترامپ می‌دهد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری امسال موفق شود، می‌تواند به اجرای طرحش در دور بعد ریاست جمهوری امید داشته باشد. به این دلیل است که ترامپ برخلاف دامادش امیدوار به پذیرش طرحش حتی از سوی فلسطینی‌ها است. به عبارت دیگر، خیانت به فلسطین از سوی سعودی‌ها به همراه دو سه کشور دیگر عامل اصلی در حراج سرزمین فلسطین توسط ترامپ است و اگر این عامل نبود و دامادش در مورد خیانت این چند کشور به او اطمینان خاطر نداده بود، شاید ترامپ جرئت نمی‌کرد چوب حراج به همین مقدار از خاک فلسطین بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار