کد خبر: 988787
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: وقتی حدود ۱۴ سال پیش موضوع بومگردی در کشور مطرح شد، این گیلانی‌ها بودند که فهمیدند باید چه کار کنند به همین خاطر در سال ۸۵ نخستین پروانه بومگردی در خمام و قاسم‌آباد صادر و حرکت به سمت پیشرفت آغاز شد. با اینکه مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان تمام هم وغم خود را بر روی این موضوع گذاشته و می‌خواهند که با گسترش این صنعت، گردشگری استان را متحول کنند، اما همراهی نکردن دیگر سازمان‌ها و نهادها، سرعت کار‌های آن‌ها را هم پایین آورده است. مسئله‌ای که در راه‌اندازی ۴۰ واحد بومگردی در طول ۱۴ سال به چشم می‌خورد.

با اینکه در مورد اقامتگاه‌های بومگردی و تأثیرات آن بر اقتصاد روستا‌ها زیاد گفته شده است، اما هنوز در بسیاری از استان‌ها، آن‌طور که باید و شاید به این مهم پرداخته نشده و گویی مسئولان امر باور ندارند که می‌توانند گردشگری سنتی را جایگزین درآمد‌های نفتی و وابستگی به آن را کم کنند. هر چند حدود ۱۴ سال است موضوع بومگردی در کشور مطرح شده است، اما اکثر استان‌ها از قافله عقب مانده‌اند و در این میان فقط چند استان موضوع را جدی گرفته و با تمام سختی‌ها در حال پیشبرد آن هستند. گیلان از جمله این استان‌هاست و وقتی در سال ۸۴ موضوع بومگردی‌ها مطرح شد، نخستین پروانه بومگردی را در سال ۸۵ در روستا‌های خمام و قاسم‌آباد صادر کرد.

حالا و با گذشت چندین سال مجموع واحد‌های بومگردی استان به ۴۰ واحد رسیده که ۲۳ واحد مرمتی و ۱۷ واحد نیز احداثی است. اما وقتی به آمار صدور مجوز‌ها توجه کنیم، معلوم می‌شود طی سال‌های اخیر سرعت راه‌اندازی بومگردی‌ها بیشتر شده است به طوری که در سال ۹۶ مجوز چهار واحد بومگردی، در سال ۹۷، ۱۱ واحد بومگردی و در شش ماه نخست امسال هم برای ۲۳ واحد بومگردی پروانه صادر شده است.

میراث گیلان تنها مانده
از ویژگی‌های گیلان این است به خاطر سرسبزی و هوای معتدل و وجود مناطق بکر و طبیعی‌اش، می‌توان در تمام نقاط آن به بومگردی فکر کرد و آن را راه‌اندازی کرد. به همین خاطر در حال حاضر در تمام شهرستان‌های آن واحد‌های بومگردی به چشم می‌خورند که در حال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند. با این حال در شهرستان‌های رودبار و رشت بیشترین استقبال از این طرح وجود داشته و درخواست مجوز‌ها در این مناطق بیش از نقاط دیگر است.
طی چند سال اخیر مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان تمام عزم خود را برای گسترش صنعت بومگردی جزم کرده‌اند و در همین رابطه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گیلان هم گفته: «با توجه به تورم دو سال اخیر، برای اکثر واحد‌های احداثی و مرمتی بومگردی، طرح متمم تسهیلات هم پیشنهاد و ارائه می‌شود.»

با این اوصاف، عدم پرداخت تسهیلات برای مرمت یا ساخت و همچنین بسته بودن سایت کارا، موجب دلسردی متقاضیان طرح بومگردی شده است. حمیدرضا آذرپور درباره چالش‌های پیش روی طرح بومگردی در استان گیلان به مهر گفت: «این چالش‌ها در دو بخش بررسی می‌شود. نخست، افراد و واحد‌هایی هستند که بدون گرفتن پروانه و مدارک هویتی مشغول فعالیت هستند و با تبلیغات رنگارنگ و گاه فریبنده، ادامه راه را برای افراد دارای مجوز دشوار می‌سازند این در حالی است که گردشگران تفاوتی بین واحد‌های دارای مجوز و بدون مجوز قائل نشده که پیامد این موضوع ایجاد بدبینی و سوءاستفاده‌هایی است که مشاهده می‌شود.» وی ادامه داد: «اما بخش دوم چالش‌های موجود مربوط به بانک‌ها و منابع تسهیلاتی است چراکه عدم پرداخت تسهیلات برای مرمت یا ساخت و همچنین بسته بودن سایت کارا، موجب دلسردی متقاضیان طرح بومگردی شده است و این موضوع باید در جلسات استانی و کشوری مورد بررسی قرار گرفته و راهکار فوری برای آن ارائه شود.»

با توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور تحمیل شده است، می‌توان به جرئت گفت که توجه به اجرای طرح‌های بومگردی یکی از راهکار‌های کاهش مشکلات اقتصادی در تمام استان‌ها به شمار می‌آید. کارشناسان معتقدند اجرای طرح‌های بومگردی به ارتقای شاخص اشتغال روستا‌ها کمک می‌کند و توجه به این مهم علاوه بر حفظ فرهنگ بومی و محلی استان‌ها و توسعه گردشگری زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای جوانان و زنان روستا را هم در پی‌دارد. همچنین بومگردی به حفظ محیط‌زیست با رویکرد توسعه پایدار نیز کمک می‌کند که برای رسیدن به آن حتماً باید از نیروی انسانی متخصص و توانمند بهره‌گیری شود. کاری که با برگزاری دوره‌های آموزشی قابل دسترس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار