کد خبر: 988738
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
رحمانی:
وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۰.۴ درصدی اقتصاد کشور در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که رشد اقتصاد ایران سال گذشته به منفی ۹.۶ درصد نیز رسیده بود.

رضا رحمانی  در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: امسال در بحبوحه جنگ اقتصادی همه مسوولان فرمایش مقام معظم رهبری را مورد توجه و تاکید قرار داده و در 10 ماهه سال تولید صنعتی، معدنی و کشاورزی به عنوان بخش مولد اقتصاد افزایش یافته است.

وی افزود: در تولید برخی محصولات خاص به دلایلی افزایشی ایجاد نشده، اما در مجموع رشد اقتصاد از منفی مثبت شده، به طوری که در گروه صنعت از منفی 9.6 درصد در سال گذشته به 0.4 درصد در 6 ماهه نخست سال جاری رسیدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال خاطرنشان ساخت: در سال 98 رشد اقتصاد به مثبت رسیده و طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال 99 نیز افزایش خواهد یافت.

رحمانی اذعان داشت: روند کلی نشان می‌دهد با وجود اینکه در بحبوحه جنگ اقتصادی قرار داریم و تحریم‌های بین‌المللی هر روز افزایش می‎یابد، بر شرایط غلبه یافتیم و اگر اندکی در تصمیم‌گیری‌ها و رفع برخی موانع دقت کنیم، می‌توانیم این مرحله را سپری کنیم.

وی ادامه داد: در حالی که دشمنان تحلیل دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی ایران در سال‌جاری را مطرح می‌کردند، مصرف برق صنعتی و حمل و نقل بار جاده‌ای کشور افزایش داشته و صادرات در 9 ماهه سال‌جاری بیشتر از واردات و تراز تجاری به نفع صادرات و افزایشی است.

وزیر صمت با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با  53 درصد افزایش صادرات غیرنفتی جزو استان‌های پیشرو و برتر است، در حالی که میزان رشد صادرات غیرنفتی در کشور به‌طور میانگین از لحاظ وزنی و ارزشی حدود 18 درصد است.

این مسوول متذکر شد: با توجه به اینکه در حوزه تولید وضع مناسبی داشتیم این امر به صورت مستقیم در بازار و تامین کالا تاثیر گذاشته و آرامشی در این عرصه ایجاد کرده است.

وی به مسئله تورم نیز اشاره و اضافه کرد: تورم از اردیبهشت تا آبان‌ماه روند نزولی داشته؛ در آذرماه امسال به دنبال افزایش قیمت بنزین باز روند افزایش یافت اما در حال حاضر روند کاهشی است و امیدواریم تا سال آینده ادامه یابد.

رحمانی گفت: راهبردهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری مردمی شدن اقتصاد، دانش بنیانی، عدالت محوری، درون‌زایی و برونگرایی است و با تأسی از همین راهبردها در جنگ اقتصادی از سال گذشته تاکنون ما پیروز شده‌ایم.

وزیر صمت با بیان اینکه درخواست صدور جواز تاسیس در کشور در 9 ماهه امسال 18 درصد افزایش داشته است، افزود: استان آذربایجان‌شرقی در این عرصه 50 درصد رشد داشته که علاقه و انگیزه مردم را به تولید و رونق کسب و کار نشان می‌دهد.

این مسوول در عین حال خاطرنشان ساخت: آذربایجان‌شرقی در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری مزیت دارد؛ اما باید در نظر داشته باشیم جنس جنگ اقتصادی نرم است و باید نگرش‌ها و رفتارها را عوض کنیم.

وی تصریح کرد: باور کنیم در جنگ اقتصادی قرار داریم، دشمن می‌خواهد اقتصاد ما را تعطیل کند و ما می‌توانیم مانع این امر شویم.

وزیر صمت متذکر شد: در مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی استان گویا پروژه اتوبان مرند- تبریز -بازرگان فراموش  شده که این پروژه هر چه سریع‌تر باید تکمیل شود؛ چرا مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است. 

رحمانی ادامه داد: وقتی بیشترین حجم صادرات ما به کشورهایی مثل ترکیه است، زیرساخت‌های حمل و نقل صادرات نیز باید فراهم باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: آلومینا یکی از گلوگاه‌های صنعت کشور به شمار می‌رود؛ آلومینیوم یک فلز استراتژیک است و نمی‌توانیم تنها به واردات آلومینا اکتفا کنیم در حالی که در حال حاضر 70 درصد‌ آلومینای موردنیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وزیر صمت سه طرح مهم اقتصادی کشور را طرح‌های مربوط به مس، شهرک تخصصی آلومینیوم و خودرو عنوان و اضافه کرد:  ظرفیت تبریز در این زمینه بسیار عالی است و انتظار می‌رود ایران خودرو تبریز و سایر خودروسازان وارد صحنه شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر