کد خبر: 988702
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
استاد دانشگاه آزاد واحد شهرضا:
دکترمرتضی کشاورزگفت : هورمونهای شادی نقش مهمی رادربدن ایفامی کنند وعلت اینکه بعضی ازانسانها شادنیستند به موجب ترشح نشدن هورمون های شادی است وشاد بودن ، خندیدن ودست زدن بایدازدرون اصلاح شود.

به گزارش خبرنگارجوان انلاین ازاصفهان، درجلسه هفتگی صبح های پنج شنبه،انجمن نویدارامش فیروزه ایی اناف که باحضوردرمان گران واطبا ء طب سنتی وگیاهان دارویی به منظوراموزش واصلاح سبک زندگی،احیای پیشگیری،توسعه طب سنتی وتحقق اهداف اقتصادمقاومتی درحوزه سلامت برگزارمی شود به موضوع نشاط وشادی ونقش هورمونها در بدن  به آن پرداخته شد.

دکتر مرتضی کشاورز با تشریح کارهورمون ها در بدن ونقش بارزآنها ،اظهار داشت :هورمون دوپامین Dopamine انتقال‌‌دهنده‌عصبی، سیستم مربوط به دریافت که می باشد که  با رسیدن آن بیشتر، احساس شادی می کنید ومغز درواقع دوپامین خوش‌مزه‌ای به‌سمت شما انتقال می دهد و بعد از آن، لبریز از احساس جذاب سرخوشی می‌شوید؛ این احساس نیز باعث می‌شود رفتار خوشایندی داشته باشید وهمچنین هورمون سروتونین  Serotonin که پاداش را در مغز شما هدایت می‌کند ،انتقال‌دهنده‌عصبی و تقویت‌کننده‌ خلق‌وخو، ضد افسردگی است ومؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه است.

استاد دانشگاه آزاد واحد شهرضاافزود : هورمون اُکسی‌توسین  Oxytocinهم نوعی انتقال‌دهنده‌ عصبی است و هم یکی از هورمون‌های شادی آفرین که اغلب آن را «هورمون عشق»می نامند که این هورمون انتقال‌دهنده‌ عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد وهرچه فرد ارتباط خوب با خانواده و مردم داشته باشد استرس‌ دربدن کاهش پیدا می کند  .

وی به سایر هورمو نهای شادی آفرین دیگر در بدن پرداخت واذعان نمود: هورمون استروژن  Estrogen ازشما دربرابر تحریک‌ پذیری و اضطراب محافظت می‌کند و باعث می‌شود خلق‌وخوی پایدارتری داشته باشید و هورمون پروژسترون Progesterone در میزان و کیفیت خواب شما مؤثر است و باعث می‌شود خوب بخوابید واین هورمون مانع اضطراب، تحریک‌ پذیری و نوسانات خلق‌وخو در افراد می‌شود. سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم‌گذاشتن به دوران یائسگی به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد که می‌توانیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود آنها جلوگیری کنیم.

 وی بااشاره به اینکه این ترکیبات درزالومی باشدوبه ان کتکول امین می گویندگفت: هورمون هایی دربدن زالو می باشد که بیش ازصدنمونه ترکیب ازان راانالیزوجداسازی کرده اند ومورداستفاده قرارداده اند.

کشاورزنقش زالورابیان کردوابرازکرد: اختلالات جنسی وترکیبات لوازم ارایش بهداشتی اززالومی باشدوهمچنین اززالوی خشک شده به صورت روغن،خمیروپمادکه بهترین محرک قوای جنسی برای اقایان می باشد.

 این مدرس دانشگاه تصریح کرد::کتکول اگرباهیدروژن وصل شود ایجاددوپامین خواهدکرد ،این مواد دربدن زالو می باشد،همچنین اگراین ترکیب دربدن کم شود موجب نروتراسمیترمی شودوفرد دچارالزایمرخواهدشد.

وی بااشاره به اینکه اگرترکیبات نروتراسمیتر بهم بخورد، بیان نمود:  این ترکیب درمغز به دوصورت عمل می کندوبه عنوان ترکیبات پیام رسان مغزی می باشد،اگر نروتراسمیتردرمغزکاهش یابدفرددچاربیماری پارکینسون می شود ولغزش بدن  پیدا خواهد شد.

دکتر کشاورز خاطر نشان کرد: دوپامین دردوحالت دربدن ایجاد می شودیکی درداخل مغزودیگری درگردش خون به عنوان هورمون، درنتیجه درطب سنتی سرکه انگبین رامی توانیم استفاده کردتابه راحتی درمغز عبورکند،درصنایع داروسازی نیز برای بیماران پارکینسون ومشکلات مغزی ترکیبات سرکه اضافه می شود .

وی در پایان این مبحث بااشاره به خواص رازیانه گفت:رازیانه ایرانی یافرنس برای تامین هورمون های شادی موثرهستندومصرف ان درحدمتعادل مانعی ندارد، باتوجه به رازیانه هایی که دربازاربه فروش می رسدواکثرا رومی وهندی می باشندبه خاطراستراگول بالا دراین نوع رازیانه کیست به توده تبدیل می شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار