کد خبر: 988683
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳
رونمایی از طـرح سازش رئیس‌جمهور امریکا موسوم به معامله قرن علاوه بر اینکه در داخل سرزمین‌های اشغالی و از جانب گروه‌های مقاومت با واکنش‌های تندی مواجه شده، در جهان نیز استقبال مورد نظر طرف امریکایی و صهیونیستی را به دنبال نداشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ سرانجام پس از مدت‌ها جنجال خبری، سه شنبه گذشته در جریان نشستی با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح معامله قرن رونمایی کرد. این طرح به جز عربستان سعودی، امارات و مصر حامی دیگری نداشته است و اجرای آن در نخستین مرحله در داخل رژیم صهیونیستی نیز با مانع مواجه شد. یاریف لِوین، وزیر گردشگری این رژیم در گفت‌وگویی رادیویی گفت که تل‌آویو تصمیم گرفته الحاق بخش‌های بزرگی از کرانه باختری به دیگر مناطق فلسطین اشغالی را به تعویق بیندازد، چرا که رأی‌گیری در کابینه درباره پیوستن بخش‌هایی از کرانه باختری، قابل اجرا نیست و نیازمند مقدمات متعددی از جمله مشورت با دادستان کل این رژیم است. از طرفی دیگر معامله قرن دستاورد انتخاباتی مورد نظر نتانیاهو را هم به دنبال نداشت و نظرسنجی که روزنامه‌های جروزالم پست و معاریو انجام داده، نشان می‌دهد رونمایی از معامله قرن هم آرای حزب نتانیاهو را افزایش نداده است. اقدام به رونمایی از این طرح فلسطین را ناآرام کرده است. رسانه‌های فلسطینی بامداد جمعه از به صدا در آمدن دوباره آژیر خطر در برخی شهرک‌های صهیونیستی نزدیک نوار غزه در فلسطین اشغالی خبر دادند. برخی رسانه‌های صهیونیست هم اعلام کردند که چند فروند راکت از نوار غزه شلیک شده است. شبکه تلویزیونی الجزیره بامداد جمعه گزارش داد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطقی در غرب رفح واقع در جنوب غزه را بمباران کردند. مردم منطقه غزه و شهر‌های مختلف کرانه باختری نیز روز جمعه پس از اقامه نماز در اعتراض به معامله قرن به خیابان آمدند. این اعتراضات در برخی مناطق به درگیری منجر شد.

معامله قرن؛ طرحی مانند آپارتاید
جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ درباره طرح معامله قرن به شبکه الجزیره گفته است که تمام قدس پایتخت اسرائیل است؛ فلسطینی‌ها برای پایتخت خود مذاکره کنند. این فقط بخشی از طرحی است که برخی از کشور‌های عربی از آن حمایت کرده‌اند. جنبش حماس رویکرد این کشور‌ها را محکوم کرد. خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس درباره معامله قرن گفت: ما طرح معامله قرن را کاملاً رد می‌کنیم و اطمینان داریم که شکست خواهد خورد. ما منتظر شکست آن نخواهیم ماند. بلکه خود آن را ناکام خواهیم گذاشت. محمد اشتیه، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم این طرح را به نظام آپارتاید تشبیه کرد و گفت که این نظام به استعمارگری صهیونیست‌ها در کرانه باختری وجه قانونی می‌دهد.

حسین الشیخ، وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین پنج شنبه شب تأکید کرد که این تشکیلات پس از رونمایی از معامله قرن، از توافقنامه‌های امضا شده با رژیم صهیونیستی خارج خواهد شد. وی گفت که آزمون جدی کشور‌های عربی در خصوص معامله قرن در نشست شنبه آینده وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره که به ریاست عراق برگزار می‌شود، خواهد بود. همچنین هیئتی از جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین هفته آینده برای دیدار و گفتگو با رهبران جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس به غزه می‌روند. قرار است وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی دو شنبه آینده در شهر جده عربستان در خصوص راه‌های مقابله با طرح امریکایی‌ها تشکیل جلسه دهند.

قدس متعلق به مسلمانان است
شورای علمای فلسطین در لبنان روز جمعه پس از نشست فوق‌العاده از ساکنان کرانه باختری رود اردن و نوار غزه خواست در اعتراض به طرح معامله قرن «انتفاضه سوم فلسطین» را آغاز کنند.

این شورا تأکید کرد: فلسطین و شهر قدس پایتخت آن، زمین وقف شده و متعلق به مسلمانان است و قابل تجزیه، سازش، مصادره، گفتگو و خرید و فروش نیست. فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه در محکومیت معامله قرن، تجمع، تحصن، تظاهرات و انتفاضه سوم را آغاز کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به طرح معامله قرن گفت که قدس فروشی نیست و از این طرح به عنوان نقشه و طرح اشغالگری یاد کرد. وی پیش‌تر نیز تأکید کرده بود که بیت‌المقدس جزو مقدسات مسلمانان است و طرح تفویض قدس به اسرائیل به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی عراق نیز با محکوم کردن معامله قرن تأکید کرد که این طرحی ناعادلانه برای مشروعیت بخشیدن به اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیست‌ها است.

بهرام قاسمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس هم در صفحه توئیتر سفارت ایران در فرانسه نوشت: «معامله قرن» حتی معامله لحظه و ثانیه هم نیست. جهان و تاریخ بشری از اینگونه متوهمان نااهل و معاملات «هیچ» بسیار به خود دیده است. وی افزود: حاکمیت و پیروزی از آنِ ملت‌هاست. پادشاه اردن روز جمعه در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اطمینان داد که امان در مسیر ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی در کنار مردم فلسطین است.

همچنین مسلمانان پاکستانی پس از اقامه نماز جمعه در اعتراض به طرح معامله قرن تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان پارچه‌نوشته‌هایی را که شعار‌هایی در حمایت از مردم فلسطین و دعوت از امت اسلامی برای مقابله با طرح‌های شیطانی امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی روی آن نقش بسته بود، حمل کردند. شهروندان یمنی هم روز جمعه در محکومیت این طرح در شهر صعده واقع در شمال یمن تظاهرات کردند و شعار‌هایی علیه امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی سر دادند. پارلمان تونس چهار شنبه در بیانیه‌ای معامله قرن امریکا را طرحی نژادپرستانه و نقض آشکار حقوق مردم فلسطین خواند و خواستار توقف اجرای آن شد و ضمن ابراز همبستگی با مردم فلسطین، از حق آن‌ها در تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی حمایت کرد.

ده‌ها تن از علما، روشنفکران و دعوت‌گران اسلامی در مغرب طوماری را در محکومیت معامله قرن و علیه هرگونه عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی امضا کردند. علما و اندیشمندان مغربی همچنین تأکید کردند که هیچ مقام و مسئولی حق معامله با آرمان مردم فلسطین، قدس و مسجدالاقصی را ندارد و دفاع از این مسئله برای تمام مسلمانان یک وظیفه شرعی و واجب است.

طرح ترامپ ناقض قوانین جهانی است
۱۳۳ نماینده پارلمان انگلیس، متن بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن از دولت این کشور خواسته شده است با معامله قرن مخالفت کند و تأکید کردند: «این طرح حقوق ملی مردم فلسطین و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و دلایل منطقی برای بازگشت به مذاکرات را از بین می‌برد و فرصت‌های صلح را کاهش داده و رکن اساسی قوانین بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

برنی سندرز از نامزد‌های دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا سه شنبه شب در توئیتی نوشت: هرگونه توافق صلح قابل قبول باید با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل سازگار باشد.

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق امریکا در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست مانع الحاق اراضی فلسطینی‌ها به رژیم صهیونیستی شود و تأکید کرد که «برنامه جدید امریکا، فرصت صلح عادلانه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را از بین می‌برد و قوانین جهانی درباره حق تعیین سرنوشت و ممنوعیت تصاحب زمین و الحاق اراضی اشغالی به وسیله زور را نقض می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار