کد خبر: 988671
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
گزارش «جوان» از مراسم تشییع و خاکسپاری شهید گمنام در خانه کشتی مجموعه ورزشی آزادی تهران
خانه کشتی شهید صدرزاده در مجموعه ورزشی آزادی ظهر سه‌شنبه گذشته حال و هوای خاصی داشت، از اهالی کشتی و رشته‌های دیگر گرفته تا مردم عادی خودشان را به غرب تهران رسانده بودند برای بدرقه یک مهمان ویژه، یک شهید گمنام تازه تفحص شده از عملیات کربلای ۵ که قرار بود در محوطه خانه کشتی تشییع و به خاک سپرده شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مهمان ویژه اهالی ورزش همه را به تکاپو انداخته بود تا استقبالی شایسته از او داشته باشند. خانه کشتی صدرزاده به تصاویر شهدای دفاع مقدس و مقاومت مزین شده بود، از شهید همت گرفته تا شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهندس، گوش‌شکسته‌ها که به پهلوانی شهره هستند نیز از پیشکسوت و قهرمان آمده بودند تا پهلوان ۱۹ ساله را بدرقه خانه ابدی کنند. سر می‌چرخاندید هر گوشه سالن چهره‌های مشهوری را می‌دیدید که برای بدرقه یک قهرمان واقعی آمده بودند، از حسن یزدانی قهرمان المپیک و علیرضا کریمی نایب‌قهرمان جهان گرفته تا محمد بنا، غلامرضا محمدی و کشتی‌گیران جوان. چهره‌های فوتبالی هم بودند مانند علی پروین که گفت با افتخار به این مراسم آمده است.

چنین جمعی در کنار مردم پس از مداحی و نماز بر پیکر شهید، او را روی دستان‌شان به خانه ابدی‌اش بدرقه کردند، خانه‌ای در محوطه کناری خانه کشتی شهید صدرزاده تا پس از این کشتی‌گیران و ورزشکاران هر بار چشم‌شان به مقبره این شهید گمنام می‌افتد، درس پهلوانی برایشان زنده شود.

شهدا مصداق واقعی پهلوانی هستند
در حاشیه این مراسم، بدرقه‌کنندگان از مهمان ویژه‌شان گفتند و در ستایش از این شهید گمنام عنوان کردند که پهلوان واقعی او بود. محمد بنا که چندی پیش نام خانه کشتی را که به نامش نامگذاری شده بود با پیشنهاد خودش به شهید صدرزاده تغییر دادند در گفتگو با «جوان» حضورش در این مراسم را یک وظیفه می‌داند: «وظیفه همه در جامعه است که برای جوانانی که با دلاوری جنگیدند و جان‌شان را گذاشتند چنین مراسم‌هایی برگزار کنیم. همه ما برادر این شهید گمنام هستیم. همه خواهران ما خواهرش و همه مادران کشور مادرش هستند. ما در قبال شهدا، به‌خصوص شهیدانی که گمنام هستند، وظیفه داریم. شهیدانی که تمام زندگی‌شان را گذاشتند و الان تنها دو تکه استخوان از آن‌ها برگشته است. باز هم تأکید می‌کنم کاری که انجام می‌دهیم چیزی جز وظیفه نیست و این شهدا پهلوانان واقعی هستند.»

گذشتن از جان برای دفاع از میهن به گفته سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگ‌ترین درسی است که می‌توان از شهدا گرفت: «گذشتن از جان برای دفاع از میهن بزرگ‌ترین درسی است که از شهدا می‌گیریم. شهدا برای اینکه یک وجب از خاکمان کم نشود، جان‌شان را فدا و در عمل بزرگی‌شان را ثابت کردند. ما باید به این شهدا ادای دین کنیم، منتی نیست و این شهدا هستند که همه عمر بر سر ما منت دارند.»

علی پروین، اسطوره فوتبال ایران هم در گفتگو با «جوان» معتقد است که باید برای آشنایی نسل جدید با شهدا فرهنگ‌سازی شود: «همه نسل جوان چنین حرکت‌هایی را می‌پسندد و باید در این مسیر فرهنگ‌سازی کنیم، باید این کار‌ها ادامه پیدا کند. آقای دبیر به من زنگ زد و من هم با کمال میل در این مراسم شرکت کردم. قهرمانان واقعی‌مان همین شهدای گمنام هستند، کسانی که رفتند و جان‌شان را دادند تا ما امروز امنیت داشته باشیم. ما کسی نیستیم و قهرمانان و نام‌آوران کشورمان همین شهدا هستند که اگر نبودند الان ما اینجا نبودیم. امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی ادامه داشته باشد و همه فدراسیون‌ها مخصوصاً فدراسیون فوتبال هم چنین مراسم‌هایی را برگزار کند.»

غلامرضا محمدی، سرمربی تیم کشتی آزاد نیز می‌گوید شهدا پهلوانی را در عمل نشان دادند: «اینجا دیگر رنگ و حزب سیاسی مطرح نیست و همه با دل‌شان به این مراسم آمده‌اند. شهید گمنامی که امروز مراسم تشییع و خاکسپاری او انجام می‌شود، بزرگمردی است که پهلوانی را در عمل نشان داده است، نه در حد حرف. پهلوانان واقعی این عزیزان بودند که همه چیزشان را برای کشور فدا کردند و ما هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه کشتی و ورزش افتخار می‌کنیم که در این مراسم حضور داریم. شهدا می‌توانند بهترین الگو برای جوانان کشور باشند. کسی که خالصانه همه وجودش را برای کشور و مردمش می‌گذارد، طبیعتاً می‌تواند بهترین الگوی جامعه باشد.»

حسن رنگرز، مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی هم در گفتگو با «جوان» شهدا را مصداق معنای واقعی پهلوانی می‌داند: «فردی که به‌خاطر حراست از مرزوبومش از جان خود بگذرد یک پهلوان است و شهدا کلیدواژه عینی پهلوانی هستند. فدراسیون کشتی هم به عنوان متولی ورزش اول کشور و با توجه به اینکه مردم از اهالی کشتی انتظار معنا کردن مفهوم پهلوانی را دارند در قالب یک مراسم و با تشییع و خاکسپاری یک شهید گمنام، معنای پهلوانی را در حوزه دیگری تعریف کرد.»

رنگرز معتقد است که برگزاری چنین مراسم‌هایی تلنگری به ورزشکاران ملی‌پوش برای یادآوری وظیفه سنگینی که به دوش دارند، است: «قطعاً ورزشکاران ما بدون تعارف و بدون حرف‌های و شعار‌های کلیشه‌ای خودشان را مدیون خون شهدا می‌دانند. برگزاری مراسم‌های این‌چنینی می‌تواند یادآوری باشد برای قهرمانانی که خودشان را برای المپیک آماده می‌کنند، آن‌ها باید بدانند که چه وظیفه سنگینی برای افتخارآفرینی بر دوش‌شان است.»

علیرضا کریمی، ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوی کشورمان و نایب‌قهرمان جهان در سال ۲۰۱۹ هم خاکسپاری شهید گمنام در خانه کشتی را سبب تقویت روحیه معنوی ملی‌پوشان عنوان می‌کند. او به «جوان» می‌گوید: «در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم تشییع و خاکسپاری یکی از شهیدان گمنامی که در عملیات کربلای ۵ خیلی مظلومانه شهید شد، در خانه کشتی جایی که تمرین و زندگی می‌کنیم برگزار شد. حرکت خوبی صورت گرفته که باعث تقویت روحیه معنوی ملی‌پوشان می‌شود. پهلوانان واقعی شهدا بودند که جان‌شان را کف دست‌شان گرفتند و جز دفاع از میهن چیزی برایشان مهم نبود. آن‌ها به دنبال رضایت خدا و اهل بیت بودند، موضوعی که می‌تواند علاوه بر ورزشکاران برای همه مردم درس بزرگی باشد که اولویت‌های زندگی‌شان را در مسیر خدایی و اهل بیت انتخاب کنند و مسائل مادی اولویت‌های فرعی‌شان باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار