کد خبر: 988513
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
مدیر کل گمرک استان اصفهان:
رسول کوهستانی پزوه گفت:راه اندازی کارگوترمینال با هدف ایجاد یک پایانه صادراتی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تحت عنوان کد گمر‌ک جدید از امروز آغاز شده و نیروهای ما ۲۰ روز است که برای این کار در آنجا مستقر شده اند.

به گزارش ناهید ایزدی خبرنگار جوان آنلاین انلاین از اصفهان، رسول کوهستانی پزوه ظهر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و تبریک روز جهانی گمرک اظهار داشت: ایران از موسسان سازمان جهانی گمرک شورای همکاری گمرکی بوده و از سال 1994 این شورا تصمیم گرفت که ششم بهمن ماه را به نام روز جهانی گمرک نامگذاری کند.

وی با اشاره به شعار امسال شورای همکاری گمرکی که گمرک تقویت کننده ثبات برای مردم ، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست است، تصریح کرد: گمرک بعنوان پل ارتباطی میان سیاستهای مالی و بازرگانی و بعنوان مهم ترین سازمان اثر گذاردر روند تجارت بین المللی، از اهمیت و حساسیت ویژه ای  برخوردار است .اجرای مناسب برنامه ها و سیاست های مالی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دولت، مستلزم سازمان گمرکی کارآمد ، موثر و هوشمند است .

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه این سازمان در انجام وظایف و ماموریت های خود با دو الزام متضاد کنترل ها، محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی از یک سو و از سوی دیگر با ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا مواجه است، ادامه داد: الزام گمرک به اعمال همزمان دو وظیفه متضاد مذکور موجب شده که همواره این سازمان از جانب طیف های مختلف خدمت گیرندگان تحت فشار و انتقاد قرار گیرد.

وی افزود: اکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیش از 28 قانون و مقررات و 23 کنوانسیون و موافقت های بین المللی گمرکی با بیش از 25 وزارت خانه و دستگاه دولتی یا وابسته به دولت، از طریق نظارت و اعمال کنترل و صدور مجوز و یا همکاری ، مستقیماً با گمرک (صادرات، واردات،ترانزیت) در ارتباط و تعامل قرار دارند و همین باعث شده است که اگر ترخیص کالا زمان بر شود شهروندان آن را به پای گمرک می گذارند.

کوهستانی استقرار سامانه جامع گمرك و پنجره واحد تجارت فرامرزي را از خدمات ممتاز گمرک معرفی کرد و گفت: با استقرار سامانه جامع گمركي و پنجره واحد همزمان، اصلاح فرآيند ها، كاهش مراحل انجام تشريفات گمرک ، تسريع در انجام تشريفات، كاهش زمان و هزينه هاي مترتب بر ورود و خروج كالا و برقراري ارتباط بين مراجعين (صاحبان كالا، صادر كنندگان و شركت هاي حمل و نقل ترانزيتي) با گمرك به صورت الكترونيكي و  عدم نياز به حضور فيزيكي در گمرك و بکارگیری مدیریت هوشمند ریسک و سیستم انتخاب مسیر انجام شد.

 وی افزود: بيش از 95درصد فعاليت هاي تجارت خارجي كشور از اين طريق انجام گرفته  ومراجعان گمرك بدون نياز به حضور فيزيكي در گمرك، به صورت الكترونيكي اظهارنامه و اسناد لازم را به گمرك اظهار و مراحل كارشناسي خود را از طريق پنجره واحد پيگيري مي نمايند. تمامي اين مراحل به صورت كاملاً الكترونيكي صورت گرفته و ذخيره اسناد در پرونده الكترونيك انجام مي شود.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه راه اندازي پنجره واحد تجاري فرامرزي تعامل با سازمان هاي همجوار و مجوز دهنده و تبادل اطلاعات با سازمان هاي مذكور در قالب پنجره واحد تجاري امكان انجام كنترل ها با سرعت و دقت بالا هم براي گمرك و هم براي سازمان ها فراهم شده است، ابراز داشت: کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از 7 روز به یک روز و کاهش اسناد ضمیمه برای اظهارنامه های صادراتی و حذف مراحل زاید ادارای و کنترل فعالیت ها به صورت الکترونیکی بخشی از نتایج استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.

وی فعال اقتصادی مجاز(AEO ) را واردکنندگان یا صادر کنندگانی دانست که گمرک برای آن ها شرایط و تسهیلات ویژه ای (مسیر سبز، ترخیص سریع،ارزیابی در محل، ...) قائل می شود و  تصریح کرد:  تسهیلات برای فعالان اقتصادی مجاز در نظر گرفته شده است در حال حاضر 14 شرکت توانسته اند گواهی فعال مجاز اقتصادی را کسب نمایند.

کوهستانی به اقدامات گمرک اصفهان پرداخت و گفت: رسیدگی به اختلافات گمرکی در گمرکات استان در کمیته مشورتی و  برگزاری جلسات تخصصی با اتحادیه ها، تشکل های بخش خصوصی به منظور بررسی و رفع موانع صادرات و واردات و اطلاع رسانی از تسهیلات گمرکی و  رسیدگی به اختلافات گمرکی ( تعیین ارزش و انطباق کالا با اسناد مثبته ) در پرونده های قاچاق در کمیته قضایی و بررسی موضوعات اختلاف گمرکی مربوط به گمرکات استان ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی در کمیته مشورتی از جمله فعالیت های گمرک اصفهان بوده است.

وی افزود: نتایج این جلسات احصا مشکلات و راهکارهایی برای برون رفت از وضع موجود و افزایش اشتغال و صادرات و تسهیل فرآیند انجام کار گردیده است و با حمایت های استاندار معزز استان جناب آقای دکتر رضایی و رئیس کل گمرک ایران در خصوص فرش دستباف و صنایع …و طلا و سایر موضوعات مراتب به مراجع ذیصلاح از جمله معاون محترم اول رئیس جمهور اعلام و ارسال شده است.

کوهستانی با اشاره به اینکه طی 10 ماهه امسال صادرات استان اصفهان با سهم 5 درصدی در صادرات غیرنفتی کشور و کسب رتبه پنجم کشور ، و با صادرات یک هزار و 157 قلم کا لا  به 91 کشور جهان بالغ بر 6 میلیون و 77 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 221  میلیون  دلار نسبت به  مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 11 درصد و حیث وزن 48 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: میزان واردات گمرکات  استان اصفهان طی 10 ماهه امسال  93هزار تن  و به ارزش 368 میلیون  دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 19درصد و حیث وزن 42 درصد رشد داشته است .

وی افزود: درآمد گمرکات استان اصفهان طی 10 ماهه سال 98 ، سه هزار و 45 میلیارد ريال بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل بیش از 33 درصد افزایش داشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر