کد خبر: 988509
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
رئيس اداره مديريت بحران اداره كل راه وشهرسازي:
سيد حسين خادم زاده گفت :اين دستگاهها به منظور كاهش خسارات جاني و مالي ناشي از وقوع زلزله در سطح استان راه اندازي مي شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه وشهرسازي رئيس اداره مديريت بحران اداره كل راه وشهرسازي استان اصفهان اظهارداشت :بررسي و مستند سازي زمين لرزه ها مخصوصا زمين لرزه هاي ويرانگر مي تواند نقش مهمي در زلزله شناسي داشته باشد وگاها عدم توجه به اصول طراحي سازه ها و مقاوم سازي در برابر زمين لرزه باعث شده كه  اين رويداد با تلفات جاني و خسارات مالي همراه باشد كه توسعه شبكه شتابنگار و استفاده از اطلاعات بدست آمده از اين خسارات و تلفات مي كاهد.

سيد حسين خادم زاده دبيركار گروه مخاطرات زلزله استان و رئيس اداره مديريت بحران اداره كل راه وشهرسازي گفت: در خصوص كاهش خسارات ناشي از زلزله 3 ركن اساسي بايد مورد توجه قرار بگيرد: 1- در اختيار داشتن اطلاعات زمين لرزه ها و شناسايي گسل ها  2- ساخت وساز اصولي و رعايت اصول و ضوابط مباحث مقررات ملي ساختمان و آيين نامه 2800 زلزله 3- آموزش.

وی افزود:اين سه مقوله همراه با توسعه شبكه شتاب نگاري بر خط مي تواند نقش مهمي در راستاي اطلاعات زمين لرزهاي قبلي و اقدامات موثر در مراحل پيشگيري و مقابله در برابر زلزله ايفاء نمايد.

خادم زاده بيان داشت: در سطح استان 54 دستگاه شتابنگار در 18 شهر اصفهان، سميرم، شاهين شهر و ميمه، نجف آباد، اردستان، نطنز ، چادگان، كاشان، آران وبيدگل، شهرضا، مباركه، لنجان، نايين، تيران و كرون، فريدن، فريدونشهر، خوانسار، گلپايگان و خورو بيابانك بر اساس مكان يابي مناسب موجود مي باشد كه  11 دستگاه شتابنگار جديد و برخط از نسل چهارم توسط مركز تحقيقات راه، مسكن وشهرسازي در سطح استان در شهرهاي اصفهان، نايين، نطنز، سميرم، خوانسار، كاشان، جندق، چادگان، انارك، چرمهين و فريدونشهر جانمايي و به اين شبكه افزوده مي شود.

وي ابراز داشت: اداره مديريت بحران نسبت به تهيه نقشه پراكنش زلزله هاي بزرگ تر از 3 ريشتر در 14 سال اخير به همراه نقشه گسل هاي استان اقدام نموده است . در اين نقشه پهنه لرزه خيزي شهرستان هاي استان مشخص شده كه سازمان نظام مهندسي، شهرداريها و بنياد مسكن انقلاب اسلامي مي توانند با بهره گيري از آن مناطق با لرزه خيزي بالاتر را بصورت ويژه جهت نظارت بر رعايت  اصول و ضوابط مقررات ملي در ساخت و سازها در نظر بگيرند.

خادم زاده در پايان بر اهتمام رسانه ها بر فرهنگ سازي و آموزش به مردم تاكيد داشت و گفت: آموزش نقش بسيار مهمي در كاهش تلفات جاني و خسارات مالي در حوادث بويژه در مواقع زلزله ايفاء مي نمايد كه لازم است از طريق دستگاههاي متولي امر و با بهره گيري از رسانه ها بر اين مهم سفارش شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار