کد خبر: 988431
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
با وجود اینکه چند روز از بسته شدن دامنه «دات کام» خبرگزاری فارس می‌گذرد، انتقاد‌ها از این اقدام تروریستی در فضای مجازی ادامه دارد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با حذف دامنه بین‌المللی خبرگزاری فارس که دسترسی به این رسانه ایرانی را مختل کرد، دولت امریکا بار دیگر دروغ بودن دفاع از آزادی بیان را به نمایش گذاشت. سیدعلیرضا آل‌داوود، پژوهشگر فضای مجازی می‌گوید: «تحریم دامنه خبرگزاری فارس یک اقدام تروریستی سایبری از سوی امریکایی‌ها بود، این اقدام یانکی‌ها دیگر حجتی برای برخی روشنفکران و فناوری شیفته‌ها در داخل کشور باقی نگذاشته است و امروز آن‌ها نیز به این باور رسیده‌اند که فضای سایبر بی‌طرف نیست و دقیقاً با قوانین داخلی متوحشانه امریکایی‌ها اداره می‌شود. این تحریم نشان داد خبرگزاری فارس در حوزه دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و مقابله با جریان نفوذ بسیار قوی عمل کرده است، دامنه خبرگزاری فارس طبق دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN تحریم شده است و این موضوع خود مبین این است که یانکی‌ها در حوزه حکمرانی سایبری و اجرای کاپیتولاسیون مجازی در دنیا بسیار دقیق عمل کرده‌اند.»

آل‌داوود، ادامه می‌دهد: «این اقدام خلاف آزادی بیان امریکایی‌ها، واکنش بسیاری از کشور‌ها را به دنبال داشته و یک زنگ خطر جدی را برای کشور‌های مستقل به صدا درآورده است، لذا کشور‌های مستقل باید این هشدار را در نظر بگیرند و بدانند که آزادی بیان برای آن‌ها نیز در خطر قرار دارد.»

این پژوهشگر با انتقاد از موضع ضعیف وزارت ارتباطات در مقابل این ترور سایبری، تأکید می‌کند: «واکنش انفعالی مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص تحریم‌های امریکا در حوزه فضای مجازی تأسفبار است. این واکنش‌های منفعلانه پیش‌تر در برابر امریکایی‌ها در خصوص برجام دیده شده و این نشان می‌دهد به رغم ژست‌های انقلابی برخی از افراد در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روحیه در عمل دیده نمی‌شود. تلاش زیادی در این خصوص انجام نشد که موجب نارضایتی افراد و اقشار مختلف شد. خسارات ناشی از این قطع دسترسی متوجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وزارت ارتباطات باید همزمان با تهدید امریکایی‌ها دستورالعمل‌هایی را برای مقابله با این تحریم‌ها تدوین و به دستگاه‌های مختلف از طریق دولت ابلاغ می‌کرد که شاهد بودیم این اقدام صورت نگرفت.»

این فیلتر‌ها نشان از شکنندگی غرب است
عباس سلیمی‌نمین، تاریخ‌پژوه با اشاره به اینکه فعالیت رسانه‌های ایرانی می‌تواند برای امپراتوری رسانه‌ای غرب خطرناک باشد، ادامه می‌دهد: «آن‌ها همه توان خود را به کار می‌برند تا صفحات مجازی ما را اعم از دامنه‌های خبرگزاری و صفحات اینستاگرام و... فیلتر کنند. همه این فیلتر‌ها و تحریم‌ها نشان از شکنندگی‌شان است، زیرا امروز غرب آماده شنیدن حرف‌های ماست و این موضوع آن‌ها را نگران می‌کند. امروز ابزار‌های فشار امریکا بر جوامع خود، دیگر جواب نمی‌دهد. امریکایی‌ها جنگ‌طلبی و اعمال تروریستی علیه ایران را ترویج می‌کنند و در دستور خود قرار می‌دهند و ملت‌های خودشان بدون اینکه وارد جزئیات مواضع ایران شوند، از ایران در برابر دولت‌های‌شان حمایت می‌کنند. این موضوع در حال افزایش است و در بطن آن شاهد حمایت از سیاست ایران علیه اسرائیل، تمامیت‌خواهی امریکا و اخراج امریکایی‌ها از منطقه هستیم.»

نیازمند رسانه نقطه‌زن هستیم
پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، می‌گوید: «رسانه‌های ما باید اصول اقناع را یاد بگیرند که باید بخشی از دانش‌مان در این بخش کسب شود. شروع عملیات رسانه‌ای ما باید از نقطه‌ای باشد که مخاطب به صحنه نگاه کند، یعنی باید کنار مخاطب قرار بگیریم تا صحنه را ببینیم، اگر بخواهیم از بالا به صحنه نگاه کنیم، جوابی نخواهیم گرفت. حرکت‌های شکل گرفته بسیار امیدوارکننده است. ما نباید این انتظار را داشته باشیم که هر حرکتی که صورت می‌گیرد، در کمترین زمان ممکن جواب دهد بلکه هر تحولی نیازمند گفتمان‌سازی و همراهی جامعه را دارد. امروز اهمیت رسانه برای مردم و تصمیم‌گیران بیش از گذشته مشخص شده است. امروز ما نیازمند رسانه نقطه‌زن هستیم که وقتی پیامی را صادر می‌کند، پیش از انتشار بتواند تاثیر مطلب را در ذهن مخاطب تخمین بزند و پس از انتشار، با ابزار‌های مربوطه میزان دقیق اثربخشی مطلب را بسنجد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار