کد خبر: 988412
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
فضای مجازی حالا دیگر با فضای حقیقی مرزبندی مشخصی ندارد و به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. در این میان کودکان و نوجوانان هم بخش مهمی از اوقات خود را در فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری سپری می‌کنند. این در حالی است که ساختار آموزش و پرورش ما بچه‌ها را برای حضور در این فضا آماده نکرده است.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حال حاضر، فضای مجازی مدیریت ارتباطات انسانی را در دست گرفته است. ۷ میلیارد کاربر به اینترنت متصلند که در آینده با پیشرفت پیشتر فضا‌های اینترنتی و مجازی این تعداد به شکلی تصاعدی افزایش خواهد یافت. طبق آماری که امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرده، در حال حاضر ۲۸ میلیون گیمر داریم که خیلی از این‌ها دانش‌آموز هستند و متوسط سن آن‌ها ۲۱ سال بوده و در دو سال اخیر به ۱۹ سال رسیده است؛ میانگین از ۷۲ دقیقه در روز به ۹۰ دقیقه رسیده است. بازی‌ها از فضای کامپیوتر به فضای گوشی منتقل شده که ۸۸ درصد بازی‌ها بازی‌های موبایلی، ۲۵ درصد رایانه‌ای و ۱۸ درصد کنسولی هستند. بنا به تأکید وی حدود ۶۷ درصد محتوای فضای مجازی تصویر است که این آمار و ارقام نشان از ورود بیش از پیش فضای مجازی به زندگی فرزندان ما دارد، بدون آنکه برنامه‌ریزی مناسبی برای این مسئله انجام شده باشد و آنان مهارت‌های کافی را برای مواجهه با فضای مجازی و چالش‌های آن داشته باشند. به طور نمونه همین مسئله که حدود ۶۷ درصد محتوای فضای مجازی از تصویر تشکیل شده است، موجب شده تا ذائقه فرزندان ما از ذائقه نوشتاری به ذائقه تصویری تغییر کند. تغییر ذائقه نوشتاری به تصویری موجب می‌شود تا نسل جوان ما کمتر به مطالعه راغب باشد و تنها به متن‌های کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بسنده کند.

همچنین استفاده افراطی از اینترنت و بازی‌های اینترنتی می‌تواند ساختار سلامت جسمی و فکری کودک و نوجوان ما را به هم بریزد و در آن‌ها اختلالات فیزیکی و خواب ایجاد کند. این در حالی است که زندگی، خرید، ارتباطات، بازی و سرگرمی همه در فضای مجازی است و همان‌طور که استفاده به‌جا و درست از فضای مجازی می‌تواند کار ما را ساده‌تر کند و نقش مهمی در رفاه و بهبود کیفیت زندگی ما بازی کند، استفاده افراطی بیمارگونه و اعتیادگونه هم باعث مشکلات مختلف در رشد فکری، بدنی و ذهنی دانش‌آموزان می‌شود. در واقع آموزش و پرورش باید بداند اینترنت و فضای مجازی دانش‌آموزان امروز را از نسل‌های قبلی متفاوت کرده و برای آن برنامه داشته باشد، اما آیا چنین برنامه‌ریزی در نظام تعلیم و تربیت ما وجود دارد؟
برچسب ها: بازی اینترنتی ، گیمر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار