کد خبر: 988362
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
«خرس» مثل سایر آثار چخوف نگاهی عمیق به روابط انسانی دارد. زن و مرد با تمام پیچیدگی و در عین خود سادگی وجودی خویش با ظرافتی بی‌نظیر در این نمایش در کنار هم بار دراماتیک قصه را به دوش می‌کشند.
کیوان ظهرابی*

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در نمایش خرس، زن به معنای واقعی زن و مرد کارکردی مردانه دارد. متن روان و قلم شیوای چخوف بدون تکلف‌های معمول به درک فضای حسی اثر کمک شایانی کرده تا در عین غامض بودن ماهیت متن آن را برای مخاطب شیرین، دلپذیر والبته سهل‌الفهم و دلنشین ساخته است.
«خرس» مثل سایر آثار چخوف نگاهی عمیق به روابط انسانی دارد. زن و مرد با تمام پیچیدگی و در عین خود سادگی وجودی خویش با ظرافتی بی‌نظیر در این نمایش در کنار هم بار دراماتیک قصه را به دوش می‌کشند.
کاوش در روابط فی ما بین زن و مرد از دیرباز دستمایه بزرگان ادب جهان بوده و شاهکار‌های بسیاری بر این اساس خلق شده که بی‌شک خرس یکی از زیباترین این ایثار است. ریتم و تمپوی مناسب، شخصیت‌پردازی به‌جا و منطقی، کنش و واکنش‌های معقول تأثیرگذار در لفافه‌ای از طنز از شاخصه‌های اصلی این متن نمایشی است. گروه نمایشی اک در عین وفاداری به متن آنتوان چخوف کوشیده است مرز باریک بین طنز و درام موجود در نمایش را رعایت کند تا رکن اساسی متن و مواجهه زن و مرد در تقابل باهم به بهترین شکل ممکن محقق شود. در پرداخت اثر نمایشی تبلور شخصیت‌هایی که در متن تنها به آنان اشاره کوتاهی شده و در نمایش به عینیت رسیده‌اند از وجوه تمایز بارز به شمار می‌روند. فضاسازی با نور، پرهیز از هجو و لودگی، افزودن الگو‌های رفتاری ایرانی به کاراکتر‌ها هم از جمله مواردی است که در این خصوص باید ذکر شود. نمایش سرگرم‌کننده، ملیح و مملو از لحظات خاصی است که همراه با بازی خوب بازیگرانش توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. نمایش خرس بر اساس نمایشنامه ماندگار آنتون چخوف است. در این نمایش لیلی صبری، نیما قربان‌زاده، فرید گلریز، لاله حشمت‌پسند، نیما نیکمنش، عرفان سیف‌الهی، الیکا تصدیقی و محمد سعوه ایفای نقش می‌کنند.
* کارگردان نمایش

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار