کد خبر: 988357
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۷
صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم هیچ وامی به دانشجویان شاغل نمی‌دهد
حذف دانشجویان شاغل از لیست کمک‌های صندوق رفاه برای دانشجویان ارشد و دکتری بسیار مهم است؛ چراکه بسیاری از دانشجویان پسر این مقاطع به دلیل اهمیت سابقه کاری، گاهی بدون دریافت حقوق و فقط به خاطر ثبت بیمه خود به اشتغال پاره‌وقت مشغولند. اما به دلیل ثبت حق بیمه شاغل محسوب و از امکانات صندوق محروم می‌شوند.
دلارام عبدزاده

سرویس دانشگاه جوان آنلاین: وزارت علوم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وام‌های محدودی با مبالغ کم تعیین کرده که بار چندانی از دوش این دانشجویان برنمی‌دارد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی هم برای تأمین مخارج خود نیازمند کار هستند و بسیاری از آن‌ها با حداقل حقوق شاغلند و از همان اندک مزایای وزارت علوم هم محروم.

نحوه پرداخت با هیئت امناست
صندوق رفاه دانشجویان فروردین ماه سال ۱۳۷۲ به‌منظور «ایجاد زمینه‌های مناسب جهت رشد استعداد‌ها و کمک به وضع تحصیلی و معیشتی دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت» در هرکدام از وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی (علوم، تحقیقات و فناوری سابق) و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شروع به کار کرد.
براساس ماده ۲ قانون صندوق رفاه دانشجویان، این نهاد سه نوع اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان، اعطای وام ازدواج به دانشجویانی که ضمن تحصیل ازدواج می‌کنند و اعطای وام در سایر موارد ضروری را برعهده دارد.
جالب اینکه در این قانون هیچ فرقی بین دانشجویان شاغل و غیرشاغل از لحاظ قانونی وجود ندارد، اما براساس تبصره یک ماده ۲ تصمیم‌گیری درمورد میزان و نحوه پرداخت وام برعهده هیئت امنای صندوق گذاشته شده است.

بی‌ثباتی و تغییرات مکرر آیین‌نامه‌ها
به‌تازگی جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه‌های کشور که با عنوان «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» اقدام به فعالیت می‌کنند، در مطالبه اخیر خود با اشاره به عدم حمایت از دانشجویان دکتری وزارت علوم نوشته‌اند: «با دادن مقرری ماهیانه جهت رفع نیاز‌های معیشتی و رفاهی اولیه از دانشجویان دکتری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت صورت می‌گیرد تا با توجه به تعهد کار تمام‌وقت که هنگام ورود به مقطع دکتری تخصصی ارائه می‌شود، دانشجویان وقت خود را صرف کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی و رفع نیاز‌ها و حل مشکلات کشور کنند، اما متأسفانه طی چند سال اخیر نه‌تن‌ها هیچ حمایتی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا صورت نگرفته بلکه بی‌ثباتی و تغییرات مکرر آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی موجب دغدغه‌مندی فراوان و تضییع حقوق مکتسب دانشجویان شده است.»

این در حالی است که در سال‌های اخیر وضعیت بودجه صندوق رفاه دانشجویی مناسب بوده و هر سال بودجه این صندوق افزایش داشته است.
اخیراً هم رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش بودجه صندوق در پیشنهاد دولت به مجلس خبر داد و گفت: «هنوز اینکه چقدر از این بودجه توسط مجلس مصوب شده و تخصیص یابد مشخص نیست. چون مجلس هم منابع و هم مصارف دولت را بررسی می‌کند ممکن است به جایی برسد که اعلام کند، منابع دولت ۲۰ تا ۳۰ درصد قابل تأمین نیست و کل بودجه را به اندازه آن چند درصد کاهش دهد که بر روی بودجه صندوق نیز تأثیر می‌گذارد.»

خلاقیت هیئت امنا
ناصر مطیعی با اشاره به پرداخت وام‌های دانشجویی در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۹، ۹۸- هم گفت: پیش‌بینی ما این است تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۵۰۱ میلیارد تومانی که برای پرداخت وام دانشجویی پیش‌بینی شده است را در نیمسال اول به متقاضیان پرداخت کنیم، ولی با توجه به اینکه هنوز تمام لیست‌های ارائه شده به صندوق پرداخت نشده است میزان پرداخت وام در نیمسال اول مشخص نشده است.
دانشجویان همه مقاطع و به‌خصوص تحصیلات تکمیلی نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند. هیئت امنای صندوق رفاه حداقل بهتر است خلاقیتی ایجاد کنند و دانشجویانی که پروژه‌ها و دستاورد‌های علمی بیشتری دارند را در اولویت کمک‌های صندوق قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار