کد خبر: 988222
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه ۷۰ میلیون دلار کالا‌های گروه چهار در گمرکات کشور دپو شده‌است، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و عملیات تروریستی امریکا علیه اقتصاد ایران، در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت خارجی ثبت شده‌است.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مهدی میر اشرفی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان» مبنی بر اینکه چرا در لیست مجاز ۸۱۹ کالای مجاز واردات کولبران کالا‌هایی مانند: کمباین، ماشین برداشت نیشکر، ماشین‌آلات و دستگاه‌های تهیه لبنیات و ماشین‌های ریسندگی و لوازم خانگی وجود دارد و چگونه یک کولبر می‌تواند کمباین وارد کند، گفت: به دنبال قانونی کردن فعالیت‌های واردات و صادرات هستیم و از این رو به حکم قانون در تلاشیم که با ایجاد یکپارچگی و هماهنگی الکترونیکی بین دستگاه‌های مرتبط در قالب سامانه جامع تجارت به ارتقای تعامل‌پذیری دستگاه‌ها و یکپارچگی اطلاعات تجاری کشورکمک کنیم، بنابراین اگر در لیست کالا‌های مجاز کولبران این نوع کالا‌ها وجود دارد، صرفاً برای یکسان‌سازی اجرای قانون و ثبت آماری واردات کالا است.

وی با بیان اینکه ۵ هزار خودرو وارداتی در انتظار ترخیص از گمرک هستند، گفت: فقط هزار دستگاه از این خودرو‌ها به گمرکات اظهار شده‌اند که همچنان به دلیل پایان یافتن مهلت قانونی ترخیص نشده‌اند. میراشرفی افزود: همچنین ۳۳۰۰ دستگاه خودرو نیز براساس حکم مراجع قضایی به ظن قاچاق توقیف شدند که در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه برائت گرفته‌اند، از سوی دیگر ۱۳۰ خودرو با حجم بالای موتور ۲۵۰۰ سی‌سی با معافیت جانبازی و داشتن رأی دیوان عدالت اداری همچنان به دلیل استفاده نادرست از واژه اظهار به جای ترخیص، در گمرک مانده‌اند.

عدم آگاهی قانون گذار عامل حبس خودرو‌ها در گمرک
رئیس کل گمرک در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» مبنی بر اینکه چرا خودرو‌های وارداتی همچنان در گمرک مانده به‌رغم اینکه قانون‌گذار درباره آن دستور داده‌است، گفت: متأسفانه دستور صادر‌شده برای خودرو‌هایی که مشکل قانونی دارد و دچار ایراد است، زیرا تصویب‌کنندگان از لحاظ حقوقی به جای واژه «ترخیص» از واژه «اظهار» استفاده کرده‌اند که متفاوت است و ما نمی‌توانیم با دستور فعلی خودرو‌ها را ترخیص کنیم. وی در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» مبنی بر اینکه چرا واردات لوازم خانگی و به ویژه تلویزیون را ممنوع اعلام کرده‌اید، در حالی می‌دانید این تولیدات داخلی نیستند و برای خدمات پس از فروش به این کالا‌ها نیاز داریم و بنابراین از راه قاچاق وارد می‌شود و حقوق گمرکی هم پرداخت نمی‌شود، گفت: واردات کالا به شکل سی کی دی حداقل ۲۵ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند به علاوه مونتاژ باعث رونق تولید و انتقال تکنولوژی می‌شود.

میر اشرفی درباره آمار کالا‌های دپو شده در گمرک گفت: با بررسی‌های انجام شده ۷۰ میلیون دلار کالا‌های گروه چهار در گمرکات دپو شده‌است. این موارد در زمان مناسب ثبت‌سفارش شده‌بودند و ممکن است در زمان ثبت‌سفارش شامل گروه کالایی دو می‌شدند، اما زمانی که به گمرک رسیدند قوانین تغییر کرده‌بود و شامل گروه کالایی چهار شدند.

هیچ کالای فاسدی وارد کشور نمی‌شود
وی ادامه داد: حقوق مکتسبه برای واردکنندگان این ۷۰ میلیون دلار ایجاد شده‌است که بخشی از آن مربوط به ۲۰۰ کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شود. در صورت تغییر نکردن قوانین، این کالا‌ها باید متروکه یا مرجوع شود. مراجع تحویل گیرنده در مبادی ورودی، غیر از گمرک هستند و باید بر اساس قانون، کالا‌ها را در مدت مجاز متروکه اعلام کنند.

به گفته میراشرفی، چنانچه کالایی در یکی از مراحل ترخیص فاسد شود، مجوز‌های قانونی بهداشت اجازه ورود آن را به کشور نخواهد داد.

۱۰ پرونده در گمرک
میراشرفی با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته هیچ پرونده تخلفی در گمرک وجود نداشته‌است، افزود: اکنون بیش از ۱۰ پرونده باز وجود دارند که عمدتاً کاشف آن‌ها خود گمرک است. وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره درآمد گمرک گفت: درآمد گمرک بر اساس بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان است که در ۱۰ ماهه امسال گمرک توانسته ۱۰ هزار میلیارد تومان وصولی داشته باشد، همچنین گمرک در بهمن ماه ۳ هزار میلیارد تومان ضمانتنامه دارد و هزار میلیارد تومان نیز در اسفند ماه درآمد محقق خواهیم کرد. به گفته این مقام مسئول، ۱۰۰ درصد آنچه در بودجه سال ۹۸ برای گمرک پیش‌بینی شده‌بود، محقق می‌شود.

مرجوع ۲۰ هزار تن ذرت آلوده به یک کشور آفریقایی
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره جزئیات ترخیص ذرت‌های آلوده گفت: اگر قرار بر این بود که ذرت آلوده ترخیص شود، ۱۴۶ هزار تن موجود هم می‌توانست جزئی از آن باشد. سال ۹۱ و ۹۵ هم دامپزشکی و هم قرنطینه با تست‌هایی که انجام دادند، این کالا‌ها را مجاز به ورود دانستند. استاندارد ایران به عنوان مرجع سوم اعلام کرد که این ذرت‌ها آلوده‌است و اجازه ورود ندارد. وی ادامه داد: با وجود تعدد قوانین، اما گمرک همیشه جمع سه مرجع را ملاک قرار می‌دهد و به همین دلیل اجازه ورود این محموله به کشور را نداد. ۲۰ هزار تن در هفته گذشته به مقصد یکی از کشور‌های آفریقایی مرجوع شد و تحت هیچ شرایطی حتی یک گرم از این ذرت وارد کشور نشده‌است.

قاچاق سازمان‌یافته در گمرک نداریم
رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره قاچاق سازمان یافته در مبادی ورودی کشور اظهار کرد: یکی از اقدامات سال گذشته همکاری گمرک با پلیس امنیت است و نیروی انتظامی در ۱۱ مبادی ورودی دریایی، زمینی و هوایی در کنار همکاران مستقر است و اگر فساد و قاچاق سازمان یافته‌ای وجود داشته باشد، آن‌ها در مبادی حضور دارند. رئیس کل گمرک ایران در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به روز جهانی گمرک افزود: هر ساله سازمان جهانی گمرک برای سال آتی نامگذاری انجام می‌دهد که برای سال جاری میلادی، «گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست» نام گرفته‌است.

۷۲ میلیارد دلار، حجم تجارت خارجی
رئیس کل گمرک ایران درباره آمار تجارت کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و تروریستی اقتصادی و تجاری امریکا علیه ایران، در این مدت بیش از ۷۲ میلیارد دلار تجارت انجام شده که ۵/۳۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۳۶ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده‌است.

وی گفت: بیش از ۲۰ درصد رشد وزنی کالا‌های صادراتی و ۳ درصد کاهش ارزش در این مدت داشتیم که البته صادرات برق و خدمات فنی مهندسی کشور در این آمار لحاظ نشده‌است. همچنین واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده، اما از نظر ارزشی برابر سال گذشته بوده‌است.

صدرنشینی پتروشیمی در صادرات
وی افزود: پتروشیمی با ارزش ۸/۱۵ میلیارد دلار، ۴۴ درصد سهم ارزشی صادرات را به خود اختصاص داده‌است.
میراشرفی درباره شرکای اصلی تجاری ایران گفت: چین با بیش از ۳/ ۸ میلیارد دلار، عراق ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۱/ ۴ دلار دلار، امارات ۷/ ۲ میلیارد دلار و افغانستان با ۹/ ۱ میلیارد دلار جزو مقاصد اصلی صادراتی کشور بوده‌اند.

واردات ١٩ میلیون تن کالای اساسی
میراشرفی ادامه داد: از کل ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی ١٩ میلیون تن آن کالا‌های اساسی که در شرایط تحریم در این بخش از لحاظ وزنی رشد ٢۴ درصدی و از نظر ارزشی رشد ٢٠ درصدی داشته‌است. وی با بیان اینکه توانستیم میزان پروسه کاری برای واردات کالا را از ۲۶ روز به چهار روز کاهش دهیم گفت: همچنین این مدت زمان برای صادرات را از هفت روز به کمتر ازیک روز رساندیم که مجموعه این اقدامات باعث ارتقای پنج پله‌ای رتبه ایران در اقتصاد فرامرزی و ۳۹ پله‌ای در شاخص عملکرد گمرک شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار