کد خبر: 988219
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
مخالفت دولت با افزایش رقم وام ازدواج حالا وارد فاز جدیدی شده و به محدودیت سنی رسیده است. با توجه به اینکه اغلب ازدواج‌های زیر ۱۸ سال در مناطق محروم و در میان اقشار تهیدست جامعه اتفاق می‌افتد، محدودکردن وام ازدواج به سن ازدواج می‌تواند تدبیر خوبی برای کاهش این ازدواج‌ها و افزایش حداقل سن ازدواج شود.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین:  با وجود این بهانه‌تراشی‌ها برای تعیین بازه سنی برای دریافت وام ازدواج گاهی به گونه‌ای شکل گرفته که تأثیر معکوس داشته و موجب زیر سؤال رفتن بازیگران این سناریو شده است.

نمونه‌اش اظهارات محمدمهدی تندگویان درباره افزایش چهار برابری کودک همسری با افزایش وام ازدواج از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان؛ اظهاراتی بی‌پایه که موجب شد خودش پس از چند روز اظهاراتش را پس بگیرد و آن را غرض‌ورزی برخی سودجویان برای سوءاستفاده و رسیدن به مقاصد خود تعبیر کند!

اما در عین حال طیبه سیاوشی یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس افزایش کودک همسری ناشی از افزایش وام ازدواج را از چهار برابر وزارت ورزش و جوانان به ۹۰برابر خودش ارتقا داده تا اوضاع ازدواج‌های کمتر از ۱۵سال در جامعه را بحرانی‌تر نشان دهد. این در حالی است که آمار سازمان ثبت احوال خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

با تمام این‌ها قرار است، طرحی از سوی دولت برای محدودیت سنی دریافت‌کنندگان وام ازدواج ارائه شود. طبق این طرح دریافت وام ازدواج برای دختران زیر ۱۵سال و پسران زیر ۱۸ سال ممنوع یا دارای ضوابط خاصی خواهد شد.

معاون ساماندهی امور جوانان در آخرین اظهارنظر خود درباره وام ازدواج گفته است: «حرف ما این نیست که به زیر ۱۵سال وام تعلق نگیرد بلکه می‌گوییم حق آن‌ها تا ۱۸ سالگی محفوظ بماند تا بتوانند خودشان از وام استفاده کنند، زیرا به صورت قانونی تا ۱۸ سالگی نمی‌توانند افتتاح حساب داشته باشند و از وام استفاده کنند.»

معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم از پیشنهاد دولت برای تعیین بازه سنی وام ازدواج خبر داده بود. بر این اساس در حالی با تصویب مجلس بناست، سال آینده وام ازدواج برای هر یک از زوجین به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که هنوز معلوم نیست این وام به چه کسانی و در چه سن و سالی تعلق می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار