کد خبر: 988163
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
ترامپ از اجراشدن دوباره معامله قرن در روز‌های آتی خبر داد
طرح صلح آمریکایی موسوم به معامله قرن که برخی رسانه‌ها هدف از دعوت نتانیاهو و بنی گانتس به آمریکا را رونمایی از آن اعلام کرده‌اند، طرحی است که از سوی آمریکا و با چراغ سبز برخی کشور‌های عرب منطقه به‌ویژه عربستان سعودی، برای به‌اصطلاح پایان دادن به منازعه رژیم اسرائیل با فلسطین و به‌عنوان مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی - اسرائیلی کلید خورده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که قبل از سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن و پیش از دیدارش با او که سه‌شنبه این هفته انجام می‌شود، از طرح ادعایی صلح در خاورمیانه، موسوم به «معامله قرن» رونمایی خواهد کرد. به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، علاوه بر نتانیاهو، «بنی گانتس» رییس «ائتلاف آبی و سفید» (حزب مخالف نتانیاهو) در راستای رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» به آمریکا دعوت شده است.

طرح صلح آمریکایی موسوم به معامله قرن که برخی رسانه‌ها هدف از دعوت نتانیاهو و بنی گانتس به آمریکا را رونمایی از آن اعلام کرده‌اند، طرحی است که از سوی آمریکا و با چراغ سبز برخی کشور‌های عرب منطقه به‌ویژه عربستان سعودی، برای به‌اصطلاح پایان دادن به منازعه رژیم اسرائیل با فلسطین و به‌عنوان مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی - اسرائیلی کلید خورده است.
در مذاکرات بعدی این طرح آمریکایی-‌صهیونیستی، بحث انتقال آوارگان فلسطینی به «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی مطرح و «حق بازگشت» حدود ۶ میلیون آواره فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.
درهمین راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز روز گذشته در مقاله‌ای به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها درباره جزئیات طرح «معامله قرن» پرداخت و به نقل از تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این طرح «حاکمیت کامل» این رژیم بر سراسر شهر قدس و الحاق همه شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را به رسمیت می‌شناسد.
این گزارش، معامله قرن را «سخاوتمندانه‌ترین پیشنهادی» دانسته است که تاکنون از سوی آمریکا به اسرائیل ارائه شده و حقوق چندانی را برای فلسطینیان در نظر نگرفته است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی تصریح کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین از جزئیات معامله قرن خبر ندارد و این طرح در رام‌الله «از پیش مرده» در نظر گرفته می‌شود.

عطوان: همه نگاه‌ها به واکنش مقاومت فلسطین دوخته شده است
«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم با اشاره به اینکه رژیم‌های همدست عربی و ابومازن در تقابل با معامله قرن ناامید هستند، عنوان کرد: همه نگاه‌ها به واکنش مقاومت فلسطین دوخته شده است.
این روزنامه‌نگار عربی افزود: گزینه ما همواره حساب روی گروه‌های مقاومت است که درگیری‌های قهرمانانه‌ای را با دولت اشغالگر صهیونیستی طی سال‌های گذشته رقم زده و ترس و وحشت را میان اشغالگران نظامی و غیرنظامیان آن‌ها ایجاد کرده‌اند. بعید نیست پاسخ این گروه‌ها به معامله قرن با موشک‌هایی باشد که به سمت صهیونیست‌ها شلیک می‌شود یا شاید بهتراست بگوییم بسیاری از مردم کرانه باختری و نوار غزه که در برابر اشغالگران مقاومت می‌کنند، چنین آرزویی دارند.

هنیه: ملت فلسطین هرگز اجازه تحقق معامله قرن را نخواهد داد
این در حالی است که «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در جریان نشست‌های روز گذشته خود با مقامات مالزی در خصوص مسأله فلسطین و اقدامات اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینی‌ها رایزنی کرد.
وی در جریان این نشست‌ها بر ضرورت مقابله با معامله قرن تاکید کرد و گفت: ملت فلسطین هرگز اجازه پیشبرد این طرح‌ها را نمی‌دهد.

رضوی: معامله قرن، یک طرح کاغذی است
«سلمان رضوی» کارشناس مسائل فلسطین درگفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به ادعای «دونالد ترامپ» مبنی بر رونمایی از طرح صلح درخاورمیانه، موسوم به «معامله قرن» در روز‌های آتی عنوان کرد: آمریکا چند ماهی است که می‌خواهد این طرح را عملیاتی کند، اما بار‌ها آن را به تاخیر انداخته است. اگر ترامپ این روز‌ها سودای اجرایی‌کردن آن را در سر می‌پروراند، می‌توان بخش عمده آن را در شرایط درونی رژیم صهیونیستی دید، چرا که این رژیم در طول یک‌سال اخیر سومین دور انتخابات (پارلمانی) کنست را تجربه می‌کند؛ انتخاباتی که پیش از این در فروردین و شهریورماه برگزار شد و نتانیاهو موفق به تشکیل دولت نشد، از این رو انتخابات مجدد کنست دراسفندماه برگزار می‌شود و ترامپ در تلاش است تا با مطرح‌کردن چنین موضوعی تحول خاصی در انتخابات پیش روی رژیم اسرائیل شکل دهد.

اجازه‌ندادن گروه‌های فلسطینی برای اجرای معامله قرن
این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اینکه بعید است با اجرایی‌شدن طرح معامله قرن، اتفاق یا تاثیر خاصی در انتخابات اسرائیل روی دهد، افزود: هر چند سومین دور انتخابات کنست در یک‌سال اخیر اسفندماه برگزار می‌شود، اما بعید به نظر می‌رسد که اقدام ترامپ در اجرایی‌کردن طرح معامله قرن، تاثیر چشمگیری در نتایج انتخابات آتی رژیم اسرائیل برجای گذارد چرا که هنوز رژیم صهیونیستی دارای دولت مستقر و قانونی نیست و ترامپ به دنبال این است تا با اجرای چنین طرحی، یک دولت قانونی را در رژیم‌اسرائیل بر سر کار آورد تا اوضاع داخلی آن‌ها بهبود یابد، اما مخالفت جامعه فلسطینی و گروه‌های فعال سیاسی در فلسطین اجازه اجرا‌شدن چنین طرحی را به رژیم اسرائیل نمی‌دهد.

مخالفت اردن و مصر
رضوی با بیان اینکه عدم همراهی فلسطینی‌ها مانع اساسی اجرا‌شدن طرح معامله قرن است، تصریح کرد: ترامپ فکر می‌کند با اعلام و اجرا معامله قرن می‌تواند همه را متفق‌القول کند، اما با این وجود اردن و مصر که سالانه هدایایی از آمریکا دریافت می‌کنند با اجرا معامله قرن مخالف هستند و با آمریکا همراهی ندارند.
وی با اشاره به اینکه استیضاح ترامپ یکی دیگر از دلایل مطرح‌شدن معامله قرن از سوی آمریکاست، ادامه داد: ترامپ به دنبال این است که علاوه بر نجات دولت رژیم اسرائیل، این طرح را به نفع خودش دنبال کند و بحث استیضاح را به سایه ببرد. ترامپ به دنبال این است تا یک برگ برنده‌ای در استیضاح خود داشته باشد؛ برگی که فکر می‌کند با اجرایی‌شدن معامله قرن از استیضاح مبرا می‌شود؛ حتی با مطرح‌کردن شهادت سردار سلیمانی و ترور ایشان به دنبال گرفتن امتیازات سیاسی از کنگره و منتقدان خود در آمریکا بود که نتوانست به اهدافش دست یابد، چرا که تظاهرات گسترده و میلیونی مردم عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و همچنین تشییع باشکوه و میلیونی شهید سلیمانی، ترامپ را در رسیدن به اهدافش ناموفق کرد.

شکست سیاسی ترامپ در تشییع میلیونی شهید سلیمانی
این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: ترامپ علاوه بر شکست سیاسی خود در بدرقه میلیونی شهید سلیمانی و تظاهرات میلیونی ضد‌آمریکایی در عراق، شکست سنگین دیگری در پایگاه نظامی عین‌الاسد خورد و امروزه به صورت قطره‌چکانی تعداد تلفات خود را بیان می‌کند؛ اتفاقاتی که موجب شده است تا ورق علیه ترامپ برگردد. از این رو است که معامله قرن را دوباره بازخوانی می‌کند تا مگر شرایط کنونی که علیه او شکل گرفته، بازگردد. رضوی با اشاره به اینکه ترامپ با واگذاری مدیریت کل قدس شریف به رژیم صهیونیستی می‌خواهد اوضاع را به نفع خودش ببرد، گفت: هرچند ترامپ با اجرا‌کردن معامله قرن به فکر خوشحال‌کردن صهیونیست‌هاست، اما موارد ذکرشده در آن همانند خط قرمزی است که از سوی فلسطینی‌ها ترسیم شده و واکنش آن‌ها را به همراه خواهد داشت. ترامپ در این طرح عنوان کرده کرانه باختری که ۶۰۰ هزار صهیونیست در آنجا ساکن هستند را برای رژیم اسرائیل به رسمیت می‌شناسد؛ موضوعی که بالطبع با واکنش قاطع فلسطینی‌ها روبه‌رو می‌شود. وی با بیان اینکه طرح معامله قرن، یک اعلام روی کاغذ است، تاکید کرد: شاید دونالد ترامپ از اجرا‌شدن طرح معامله قرن سخن بگوید، اما بیشتر چیزی است که روی کاغذ آمده، همانند موضوع جولان که آمریکا برای اسرائیل به رسمیت شناخت، اما تاثیری در سازمان‌های بین‌المللی نداشت.
این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها در پاسخ به اقدام ترامپ سکوت نخواهند کرد، یادآور شد: تظاهرات جمعه‌های بازگشت و تظاهراتی که در کرانه باختری برگزار می‌شود این موضوع را با دقت رصد می‌کنند و این طرح ترامپ این پتانسیل را دارد که فلسطینی‌ها را برای پاسخ قاطع و درخور شایسته آماده کند.

احتمال آغاز انتفاضه سوم و واکنش سخت فلسطینی‌ها
همزمان با اعلام خبر مطرح‌شدن رسمی توافق قرن در چند روز آینده، احتمال شروع انتفاضه غیر‌قابل کنترل و پاسخ کوبنده فلسطینیان قوت گرفت. برخی تحلیلگران این مساله را از زاویه خارج‌کردن صهیونیست‌ها از بحران سیاسی که در آن گرفتار هستند بسیار حائز اهمیت می‌دانند و بسیاری از آن‌ها آن را اقدامی تبلیغاتی برای نتانیاهو در انتخابات پیش رو تفسیر کردند، به‌خصوص که ائتلاف وی در حال حاضر سه کرسی از رقیبش عقب افتاده است. هرچند رسانه‌های صهیونیستی از همکاری محمود عباس و روابط گسترده امنیتی با رژیم اسرائیل خبر می‌دهند، با این وجود به اعتقاد کارشناسان، واکنش مردم فلسطین به این اقدام بسیار سخت و کوبنده خواهد بود و اولین نشانه‌های آن حضور گسترده مردم در نماز جمعه مسجدالاقصی بود که باوجود تمامی تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی انجام و شیخ عکرمه صبری هم بی‌توجه به دستور صهیونیست‌ها وارد مسجد شده و نماز جمعه را اقامه کردند. امروز بزرگ‌ترین نگرانی صهیونیست‌ها از جامعه فلسطینی است، به ویژه فلسطینیان ساکن کرانه باختری که ظرفیت شعله‌ور‌کردن انتفاضه دیگری را دارد. این واقعیت صهیونیست‌ها را به‌شدت به وحشت انداخته است، به‌ویژه که در صورت شعله‌ور‌شدن انتفاضه‌ای گسترده مشابه انتفاضه مسجد‌الاقصی، کنترل آن نیازمند سرکوب شدیدی است که در سایه نگاه متمرکز دادگاه جنایات بین‌المللی به عملکرد رژیم صهیونیستی شرایط را بغرنج‌تر می‌کند. به اعتقاد کارشناسان صهیونیست باوجود تمامی اقدامات انجام‌گرفته توسط ساختار امنیتی این رژیم و همکاری گسترده تشکیلات خودگردان، پتانسیل شکل‌گیری انتفاضه همچنان در میان فلسطینیان وجود دارد و با اعلام رسمی توافق قرن هر آن احتمال وقوع انتفاضه‌ای غیر‌قابل کنترل وجود خواهد داشت؛ انتفاضه‌ای که می‌تواند توافق قرن را به جای پلکان ترقی به چوبه دار سیاسی نتانیاهو تبدیل کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار