کد خبر: 988034
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
رئیس‌جمهور چین گفته است «کرونا به سرعت در حال شیوع است؛ چین در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است». هراس کرونا حالا دیگر محدود به چین نیست.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فراتر از آسیا، اروپا، امریکا، آفریقا و استرالیا را هم به تکاپو انداخته است و هر روز از یک گوشه جهان قربانی می‌گیرد. در منشا پیدایش این ویروس کشنده هم اختلاف است: مار یا خفاش؟! چین دو پروژه بیمارستانی عظیم را در دست گرفته تا ظرف ده روز آینده چند هزار تخت بیمارستانی مخصوص ویروس مرگ راه‌اندازی کند تا شاید جلوی شیوع بیش از پیش کرونا را بگیرد. چند شهرچند ده میلیونی هم در چین قرنطینه کامل شده‌اند و هیچ ارتباطی با بیرون از شهر ندارند، اما باز هم روز گذشته خبر رسید که کرونا در فرانسه و امریکا قربانی گرفته است. این یعنی باید کاملاً مراقب و مترصد بود. وضعیت کشورمان در این بین خوب گزارش شده است و مسئولان بهداشتی تدابیر لازم را در فرودگاه‌ها و هر مکان دیگری که لازم باشد اندیشیده‌اند؛ تاکنون مورد مشکوک به کرونا هم در ایران گزارش نشده است، اما همه اخبار و شواهد نشان هشدار جدی می‌دهند که باید هوشیار بود. روز گذشته رسانه‌های چینی از جلسه اضطراری کابینه دولت چین با حضور «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور این کشور برای بررسی راه‌های مقابله با ویروس مهلک کرونا خبر دادند. شی در این جلسه که در میانه تعطیلات سال نوی چینی برگزار شده است گفت: «کشور با وضعیت وخیمی روبه‌رو است و ویروس به طور گسترده‌ای در حال گسترش است». هنگ‌کنگ هم برای مبارزه با کرونا شرایط اضطراری اعلام کرده است. مقامات وزارت بهداشت چین روز گذشته اعلام کردند که تا جمعه شب ۱۲۷۸ مورد ابتلا به این ویروس کشف کرده‌اند که ۲۳۷ نفر از این افراد حالشان وخیم گزارش شده است.

براساس گزارش روزنامه خلق چین، ۴۱ نفر نیز تاکنون جان خود را به واسطه این ویروس از دست داده‌اند که ۳۹ مورد از آن در استان «هوبه» در مرکز چین بوده است. همچنین ۱۹۶۵ مورد نیز مشکوک به ابتلا به این ویروس گزارش شده است که فقط ۳۸ نفر از آن‌ها از بیمارستان مرخص شده‌اند. دولت چین ۴۵۰ پزشک نظامی از جمله پزشکان حرفه‌ای که سابقه فعالیت در زمان شیوع ویروس سارس یا ابولا را دارند، به منطقه هوبه، یعنی محل اصلی کرونا اعزام کرده است.

ووهان، منزل کرونا
ویروس کشنده و واگیردار «کُرونا» برای اولین بار در شهر ووهان چین رؤیت شده است. مقامات دولتی چین از روز پنج شنبه این شهر را قرنطینه کردند و ورود و خروج به شهر ممنوع شده است. روز شنبه نیز مقامات محلی این محدودیت‌ها را گسترش دادند و از مردم خواستند از تردد با ماشین در سطح این شهر ۳۲ میلیون نفری نیز خودداری کنند. حدود ۷۰ هزار سالن سینما در چین به دلیل کرونا تعطیل شده است؛ که این البته بخشی از تأثیر این ویروس بر اقتصاد است. افت و خیز بهای نفت و دلار در چند روز اخیر متاثر از کرونا بوده است. محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

این بیماری تاکنون علاوه بر چین، در تایوان، ژاپن، تایلند، کره‌جنوبی، استرالیا، فرانسه و امریکا نیز گزارش شده است. سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا روز چهار شنبه اعلام کرد در فرودگاه «سیاتل» یک فرد چینی مبتلا به این بیماری شناسایی شده و تحت نظر قرار گرفته است.

ویروس این بیماری به ویروس عامل بیماری مهلک «سارس» شباهت دارد که در حدود ۱۸ سال پیش ظهور یافت و در نقاط مختلف جهان جان حدود ۸۰۰ نفر را گرفت. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه یک تاج خورشیدی است. این ویروس معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. سازمان بهداشت جهانی قرار است به‌زودی برای بررسی این موج تازه ویروسی جلسه اضطراری برگزار کند.

همه تدابیر داخلی اندیشیده شده است
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در کشور ما با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به ویژه فرودگاه‌ها و بنادر بین‌المللی، پایگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرزی با حضور تیم‌های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها فعال هستند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت‌های لازم قرار می‌دهند. با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به بیماری یا افراد دارای علائم، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص قرار می‌گیرد و بررسی‌ها و درمان‌های لازم صورت می‌گیرد.»

وزارت بهداشت تأکید کرد: نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمایشگاهی از طریق واحد‌های بهداشتی درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می‌دهند و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود. این اقدامات براساس پروتکل‌های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی دارد. این بیانیه می‌افزاید: تمام این موارد به معنی آمادگی ساختار سلامت کشور برای پیشگیری از طغیان هرگونه بیماری است.

فرودگاه آماده مقابله
معاون شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هم از آمادگی این فرودگاه به عنوان مهم‌ترین درگاه ورودی کشور برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده است. حسن خوشخو اظهار کرد: بر اساس استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و همچنین ضمیمه ۹ کنوانسیون شیکاگو، این فرودگاه همکاری‌های گسترده‌ای را با پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و همکاران این پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه حضور دارند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از فرودگاه امام خمینی به چهار مقصد در چین مسیر پروازی برقرار است، افزود: تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا از نخستین روز‌های شیوع این ویروس در چین در فرودگاه امام با همکاری پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اندیشیده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود مبتلایان به این بیماری به کشور در حال انجام است. وی ادامه داد: به همین منظور، تجهیزات لازم برای کنترل مسافران توسط پایگاه بهداشت مرزی در فرودگاه امام خمینی فراهم شده تا کنترل مسافران با استاندارد‌های لازم از نظر دارا بودن علائم بیماری ویروس کرونا صورت گیرد. همه مسافران و کادر پروازی که از مبدأ چین و کشور‌های شرق آسیا وارد کشور می‌شوند به صورت یک به یک کنترل شده و در صورت مشاهده علایم بیماری ویروس کرونا در آن‌ها به صورت قرنطینه به مراکز درمانی منتقل می‌شوند. خوشخو افزود: مسافران سایر کشور‌هایی که درگیر این بیماری شدند نیز توسط پایگاه پایگاه بهداشت مرزی مستقر در فرودگاه امام از نظر دارا بودن علائم ویروس کرونا کنترل می‌شوند.

از چین تا اروپا و امریکا
آگنس بوزین، وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد تاکنون دست‌کم دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور تأیید شده است. به گفته وی، یکی از این دو بیمار در شهر پاریس و نفر دوم در شهر بوردو در غرب فرانسه تحت درمان هستند. بوزین افزود احتمالاً موارد دیگر ابتلا به این بیماری نیز در اروپا وجود دارد. دانشگاه چستر انگلستان هم به همه دانشجویان چینی خود هشدار داد که ممکن است در زمان بازگشت به بریتانیا پس از جشن‌های سال نو چین، در قرنطینه نگه داشته شوند. این دانشگاه به دانشجویان چینی خود توصیه کرد که بهتر است در حال حاضر به چین سفر نکنند. روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نیز در همین باره نوشت: دولت امریکا قرار است با استفاده از یک فروند هواپیما حدود ۲۳۰ نفر از دیپلمات‌ها و خانواده‌های‌شان به همراه برخی دیگر از شهروندان امریکایی را از «ووهان» خارج کند.

راه‌های مراقبت
بنا بر مطلبی که وبسایت وزارت بهداشت کشورمان منتشر کرده، راه‌های مقابله با کرونا برای کسانی که در معرض ابتلا هستند از این قرار است:

- دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده به ویژه پس از سرفه و عطسه به مدت ۲۰-۱۵ ثانیه شست و شو دهید.

- آب دهان خود ر ا در مکان‌ها عمومی به زمین نیندازید.
- از دستمال یک بار مصرف در هنگام سرفه و عطسه استفاده نمایید.
- از تماس دست با چشم، بینی و دهان خودداری شود.
- از تماس مستقیم با کسانی که نشانه‌هایی از علایم تنفسی دارند خودداری شود و از افراد مشکوک به بیماری حداقل دو متر فاصله بگیرید.
- از ماسک به ویژه در مکان‌های شلوغ استفاده شود.
- از تماس با حیوانات و بالاخص پرندگان و بازار‌های فروش پرندگان زنده خودداری کنید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
0
خیلی‌این‌بیما‌ریا‌بد‌خواب‌خدا‌‌یک‌دفعیی‌همرو‌بگش‌دیگه‌‌چرا‌رنج‌وعذاب‌‌مون‌میدی‌دیگه‌از‌این‌بیماریا‌خسته‌شدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
0
خیلی‌این‌بیما‌ریا‌بد‌خواب‌خدا‌‌یک‌دفعیی‌همرو‌بگش‌دیگه‌‌چرا‌رنج‌وعذاب‌‌مون‌میدی‌دیگه‌از‌این‌بیماریا‌خسته‌شدیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار