کد خبر: 987986
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۵
عملیات والفجر ۸ یکی از عملیات‌های مهم دفاع مقدس است که در زمانی حساس منجر به خلق یک پیروزی بزرگ در جبهه‌های دفاع مقدس شد. والفجر ۸ سومین عملیات بزرگ سالانه ایران به شمار می‌رفت.
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: از عملیات خیبر که زمستان سال ۶۲ انجام گرفت، ایران تا پایان جنگ هر سال در فصل زمستان یک عملیات بزرگ و سرنوشت‌ساز انجام می‌داد. این عملیات سالانه بزرگ به ترتیب: خیبر در اسفند سال ۶۲، بدر در اسفند سال ۶۳، والفجر ۸ در بهمن ۶۴، کربلای ۴ و ۵ در دی ۶۵ و والفجر ۱۰ در اسفند سال ۶۴ بودند.

اما اهمیت والفجر ۸ از این رو بود که تقریباً بعد از پیروزی ایران در فتح خرمشهر هیچ‌کدام از عملیات‌های بزرگ کشورمان به موفقیت چندانی نائل نیامده بودند و جبهه‌ها در یک حالت رکودی (از حیث جابه‌جایی مرز‌ها و مناطق) قرار داشتند. بعد از فتح خرمشهر، ایران عملیات رمضان را تدارک دید تا از سمت شلمچه و پاسگاه زید خودش را به بصره برساند. این عملیات در تیرماه ۱۳۶۱ با عدم‌الفتح روبه‌رو شد.
در زمستان سال ۶۱ عملیات والفجر مقدماتی در منطقه عملیاتی فکه طرح‌ریزی و اجرا شد. در صورت پیروزی، العماره عراق که حد فاصل بصره و بغداد بود در اختیار نیرو‌های ایرانی قرار می‌گرفت که والفجرمقدماتی هم به نوعی لو رفت و از طرف دیگر ایران برای اولین بار به شکل گسترده با استراتژی موانع عراقی‌ها روبه‌رو شد و در مواجهه با یک صد کیلومتر طول موانع دشمن، رزمندگان کاری از پیش نبردند.

بهار سال ۶۲ ایران دوباره از همان منطقه فکه، عملیات والفجر یک را به اجرا گذاشت که آن هم موفقیت چندانی دربرنداشت. سپس قرار شد از عملیات بزرگ با فواصل زمانی چندماهه صرفنظر شود و درعوض با یک سلسله عملیات شناسایی گسترده و باحوصله، یک عملیات بزرگ در آخرین ماه از سال ۶۲ انجام بگیرد. این عملیات که خیبر نام داشت، در منطقه عملیاتی هور انجام شد و هرچند به تصرف جزایر مجنون انجامید، اما به هدف اصلی عملیات که رسیدن نیرو‌های خودی به آن سوی دجله و در اختیار گرفتن جاده العماره به بصره بود نائل نیامد. بالاخره در زمستان سال ۶۳ ایران بار دیگر از منطقه هور طی عملیات بدر وارد عمل شد که دستاورد‌های این عملیات کمتر از عملیات خیبر بود.

بنابراین والفجر ۸ در حالی صورت می‌گرفت که بعد از خردادماه ۱۳۶۱ هیچ‌کدام از عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز ایران به موفقیت چندانی نائل نیامده بودند. این بار، اما طی یک عملیات حساب شده و غافلگیرکننده، نیرو‌های ایرانی از منطقه‌ای وارد شدند که دشمن هرگز تصور نمی‌کرد ایران بخواهد از آنجا به خطوط او حمله ببرد. فاو در آن سوی رودخانه عریض اروند، جایی بود که در بهمن ماه ۱۳۶۴ شنوای غریو الله‌اکبر نیرو‌های ایرانی شد و راهی جز تسلیم و تصرف در برابر اراده جنود حق پیدا نکرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار