کد خبر: 987898
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
تعدیل موضع بعداز هشدار‌های ایران
اتحادیه اروپا اعلام کرده که فرآیند اجرای مکانیسم حل اختلاف موسوم به «مکانیسم ماشه» را در بازه زمانی بلند مدت‌تری از آنچه در برجام پیش‌بینی شده، اجرایی خواهد کرد. ظاهراً این تعدیل موضع در واکنش به هشدار‌های پی‌درپی ایران از جمله هشدار درباره خروج از ان‌پی‌تی انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که امریکا پی‌درپی بر طبل تحریم‌های ایران می‌کوبد و وزارت خزانه‌‎داری امریکا روز پنج شنبه هم شش شرکت و دو فرد را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرد، اروپاییان مشی محتاطانه‌تری مقابل ایران در پیش گرفته‌اند. روز پنج شنبه وزارت خزانه‌داری امریکا یک فرد ایرانی به نام علی بایندریان و یک شهروند چینی را به دلیل ارتباط با صنایع پتروشیمی ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد و نام چهار شرکت در هنگ‌کنگ ثبت و یک شرکت چینی و یک شرکت دیگر در امارات متحده عربی هم به خاطر ادامه همکاری با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بلافاصله بعد از اعلام تحریم‌های جدید، در توئیتر بار دیگر شرکت‌ها و کشور‌ها را تهدید کرد در صورت همکاری با ایران تحریم خواهند شد. او در توئیتر با بیان اینکه «کارزار فشار حداکثری علیه ایران تا زمان تغییر رفتار این کشور ادامه خواهد یافت»، تأکید کرد: «اگر شما فعالیت‌های رژیم را تسهیل کنید، تحریم خواهید شد.»

در اروپا اما، مقام‌های اروپایی مسیری محتاطانه‌تر در پیش گرفته‌اند. «جوزپ بورل» کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز از تمدید بازه زمانی مکانیسم حل اختلاف در برجام خبر داد؛ موضعی که وال‌استریت‌ژورنال درباره آن نوشته که اروپایی‌های حاضر در توافق هسته‌ای قصد دارند ضرب‌الاجل حل اختلاف برجام و به تبع آن احیای تحریم‌های شورای امنیت را به تعویق بیندازند. بورل با صدور بیانیه‌ای بعد از انجام مشورت با تروئیکای اروپایی حاضر در برجام گفت: «در تاریخ چهاردهم ژانویه، نامه‌ای از وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس دریافت کردم، مبنی بر ارجاع دادن نگرانی خود از اجرای تعهدات برجامی ایران به کمیسیون مشترک که به تبع آن مکانیسم حل اختلاف فعال شد.» او با این حال، ضمن اشاره به تأکید مجدد تمام طرف‌های برجام بر حفظ این توافق، توضیح داد: «به‌رغم اختلاف‌نظر بر سر شرایط، این توافق وجود دارد که زمان بیشتری برای [مکانیسم حل اختلاف]به دلیل پیچیدگی مسائل موجود، نیاز است. به همین دلیل زمان‌بندی تمدید شد.» این مقام اروپایی با بیان اینکه چارچوب زمان‌بندی فرایند مکانیسم حل اختلاف تمدید شد، افزود: «همگی توافق کردند مباحثات را در سطح کارشناسی برای رفع نگرانی‌ها حول اجرای [تعهدات]هسته‌ای و همچنین اثرات گسترده‌تر خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها ادامه دهند.» وال‌استریت‌ژورنال در تفسیر این موضع بورل به نقل از دیپلمات‌های اروپایی این طور شرح داده که تا زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را بیش از این گسترش ندهد، اروپایی‌ها به سمت بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی و از بین بردن توافق هسته‌ای حرکت نخواهند کرد. انتظار می‌رود نخستین جلسه کمیسیون مشترک برای بررسی اختلافات طرف‌های برجام اواسط تا اواخر فوریه (اوایل تا نیمه اسفند) برگزار شود. این در حالی است که بر اساس برجام، این جلسه می‌بایست ظرف ۱۵ روز بعد از فعال‌سازی ساز و کار حل اختلاف، یعنی اوایل بهمن برگزار می‌شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار