کد خبر: 987876
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
از ۲۳۴ ساختمان ناایمن مشابه پلاسکو، تنها ۱۱ مورد آن هم با زور قوه‌قضائیه ملزم شده‌اند که موارد ایمنی را رعایت کنند. این اتفاق در حالی است که ۳۵ هزار ساختمان ناایمن هم در تهران شناسایی شده است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: سازمان آتش‌نشانی طرحی را به عنوان پایش ایمنی ساختمان‌ها در دستور کار قرار داده که در جریان اجرای این طرح ۲۴۳ساختمان مشابه پلاسکو شناسایی شده‌اند! مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم در همین رابطه از شناسایی ۳۵هزار ساختمان ناایمن در پایتخت خبر داده است. ساختمان‌های بلااستفاده، متروکه و ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده از آنجا که کنترلی بر آن‌ها نیست، جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند که این ساختمان‌ها هم باید در دستور کار شهرداری قرار گیرند، نه فقط از لحا‌ظ ایمنی بلکه از منظر آسیب‌های اجتماعی هم باید تعیین تکلیف شوند. البته ۲۴۳ ساختمان شناسایی شده هم دقیقاً مانند پلاسکو نبودند، چون شرایط ساختمان، نوع سازه و نوع کاربری و قدمت ساختمان بسیار اهمیت دارد، همه ساختمان‌ها هم مشابه هم نیستند، اما آتش‌نشانی با همکاری قوه قضائیه ۱۱ مورد که از بقیه خطرناک‌تر بودند را ملزم کرد، موارد ایمنی را رعایت کنند که در این میان تعدادی ساختمان هم پلمب شدند.

در این زمینه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه الزامات قانونی ما بازدارنده نیست، گفت: «الزامات قانونی ما الزام‌آور نیست به ویژه برای ساختمان‌هایی که در گذشته پایان‌کار دریافت کرده‌اند، قانون‌های الزام‌آوری برای این ساختمان‌ها نداریم و البته همکاری ما با قوه‌قضائیه ادامه دارد و ما امیدواریم که خود ساختمان‌ها برای ایمنی‌شان اقدام کنند.» مهدی داوری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ هزار ساختمان را بازرسی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در طول یک‌سال گذشته که ساختمان‌ها سطوح ناایمن متفاوتی داشتند، نمی‌توانیم بگویم همه آن‌ها پرخطر هستند. براساس شرایطی که ساختمان داشته است دستورالعمل ایمنی را برای آن ساختمان صادر کرده‌ایم، البته ۳۵هزار ساختمان خطرات کم و زیادی داشتند که احصا و به آن‌ها ابلاغ شده است.

یکی از دستور کار‌های دائمی سازمان آتش‌نشانی رصد وضعیت ایمنی ساختمان‌های ناایمن است. در واقع وضعیت هر یک از این خانه‌ها در سامانه‌های آتش‌نشانی ثبت شده و شورای شهر هم پیگیر این موضوع است و آتش‌نشانی موظف است یک‌سال بعد براساس مواردی که اعلام کرده بود، بررسی‌هایش را پیگیری کند.

معاون عمرانی استانداری تهران هم روزگذشته از ورود جدی‌تر استانداری تهران به ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه خبر داد و افزود: با نظارت و پایش دقیق باید از بروز حوادث تلخی همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو جلوگیری کنیم. متأسفانه در محدوده مرکزی شهر تهران هنوز ساختمان‌های زیادی داریم که نواقص ایمنی دارند و هریک همانند ساختمان پلاسکو می‌توانند خطر آفرین باشند و بدتر آنکه تا به امروز اقدام جدی برای آن‌ها نشده است.

این مقام استانداری هم تأیید کرده، براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مقرر شده شهرداری تهران در سطح شهر از ساختمان‌ها بازدید داشته باشد و ساختمان‌هایی که ضعف ایمنی یا کمبود‌هایی در این حوزه دارند، احصا و نسبت به استانداردسازی و رفع نواقص آن‌ها اقدام کنند.

به گفته محمد تقی‌زاده براساس قانون جدید سازمان مدیریت بحران، این نهاد تغییر ساختاری داشته و بالاترین مقام آن وزیر کشور محسوب می‌شود. برهمین اساس استانداری تهران نیز ورود جدی تری در حوزه ایمنی ساختمان‌های پایتخت خواهد داشت و استانداری با نظارت دقیق، ایمن‌سازی ساختمان‌های بلند مرتبه را پیگیری خواهد کرد.

قانون جدید مدیریت بحران کشور شهریورماه از سوی رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد که قانون جدید تحت عنوان قانون مدیریت بحران کشور است و تمامی بخش‌های جامعه اعم از دستگاه‌های اجرایی دولتی، غیردولتی و مردم در اجرای آن مسئولیت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار