کد خبر: 987744
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه سامانه پدافند موشکی که این کشور از روسیه خریده‌اند با جنگنده‌های نسل جدید آمریکا سازگار است، گفت این سامانه تهدیدی برای ناتو نیست.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) ادعا‌های آمریکا مبنی بر ناسازگار بودن سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» با سیستم یکپارچه پدافندی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در یک پنل حاشیه‌ای در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس، گفت سامانه‌های اس-۴۰۰ با ناتو همخوانی دارد و نیاز است که کارگروهی برای تحقیق در این باره تشکیل شود.

بر این اساس، وی در داووس توضیح داد: «ادعا می‌کنند که اس-۴۰۰ و [جنگنده]اف-۳۵ با هم متضاد و ناسازگار هستند. ما پیشنهاد می‌کنیم پس بیاید کارگروهی داشته باشیم و ناتو می‌تواند رئیس آن باشد و اجازه دهیم کارشناسان ارزیابی کنند».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه این سامانه‌های پدافندی تهدیدی برای ناتو نیست، افزود: «معتقدیم که اس-۴۰۰ و اف-۳۵ سازگار هستند. این [سامانه]هیچ تهدیدی برای شبکه ناتو یا متحدان ناتو نیست».

تحویل اولین سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک اف-۳۵ کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

این در حالی است که مسئولان نظامی و دیپلماتیک آمریکایی از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «ویلیام بیرن» معاون رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح چندی پیش از آغاز آزمایش اس-۴۰۰ در ترکیه شدیدا ابراز نگرانی کرده بودند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار