کد خبر: 987667
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
ترامپ گفته برای نوازش تعرفه‌ای اروپاییان، اگر به توافق با آن‌ها نرسد، جدی است. همین باعث شد که وزیر امور خارجه ایران خطاب به اروپاییان بگوید که با فروختن برجام «فقط اشتهای او (ترامپ) را تندتر می‌کنند.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ سه شنبه شب در جمع خبرنگاران در سوئیس، اروپاییان‌را به اعمال تعرفه تهدید کرد و گفت که اگر توافقی با اروپاییان انجام نشود، واشنگتن تعرفه بر خودرو‌های وارداتی را در نظر خواهد گرفت. ترامپ در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «ما انتظار داریم که بتوانیم با اروپا معامله کنیم و اگر آن‌ها معامله‌ای انجام ندهند، ما مطمئناً بسیار جدی تصممیات جدید خواهیم گرفت.» پیش از این، روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود که ترامپ اروپاییان را تهدید کرده که در صورت عدم همکاری سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه در ارتباط با برجام، بر واردات خودرو از اروپا تعرفه‌ای معادل ۲۵ درصد وضع خواهد کرد؛ خبری که البته آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان، به شکل غیرمستقیم آن را تأیید کرد و گفت: «این موضوع به نسبت آنکه شما آن را چطور فرموله کنید یک بحث یا یک تهدید تلقی می‌شود.» حالا محمدجواد ظریف با اشاره به تهدید قبلی اروپاییان‌از طرف ترامپ، خطاب به آن‌ها نوشته است: «هشدار دادم که این کار فقط اشتهای وی (ترامپ) را تندتر می‌کند.» ظریف در توئیتر نوشته است: «از گفتن اینکه «من که گفته بودم»، پوزش می‌خواهم، وقتی که سه کشور اروپایی، هفته گذشته باقی‌مانده برجام را با هدف فرار از تعرفه‌های ترامپ فروختند، هشدار دادم که این کار فقط اشتهای وی را تندتر می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «اروپا پس از آن فروش شرافت خود و از دست دادن جایگاه اخلاقی و حقوقی خود، با یک تهدید تعرفه‌ای دیگر روبه‌رو شده است. برای اروپا بهتر است که حاکمیت خود را اعمال کند.»

دیروز همچنین «جفری سکز» مشاور ویژه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در مسائل مربوط به توسعه پایدار، در مصاحبه با فرانس ۲۴ از عملکرد اروپا در قبال توافق هسته‌ای با ایران، انتقاد کرد و گفت: «به گونه‌ای غم‌انگیز، کشور‌های اروپایی عملکردی منفعلانه در دفاع از برجام داشته‌اند.»‌وی افزود: «ایران به شدت تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی امریکا است، حال آنکه اروپایی‌ها هیچ کاری (برای مقابله با این روند) انجام نداده‌اند.» وی در این باره افزود: واقعیت این است که اروپا باید صدای خود را پیدا کند و به امریکا بگوید دست از قلدری بردار. ما طالب توافق جهانی با ایران هستیم و چنانچه تو این را نمی‌خواهی، مشکل خودت است.

آنکارا همکاری نمی‌کند
منابع خبری گزارش داده‌اند دولت امریکا به دنبال وضع جریمه سنگین علیه یک بانک ترکیه‌ای است که به نقض قوانین امریکا در زمینه تحریم‌های ایران متهم شده است. به گزارش فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه بار دیگر بر مخالفت آنکارا با تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تأکید کرد و در حاشیه اجلاس داووس گفت: «ترکیه در تحریم‌های امریکا علیه ایران مشارکت نمی‌کند... ما نمی‌خواهیم عراق به [صحنه]درگیری ایران و امریکا بدل شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار