کد خبر: 987347
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
روز گذشته اتاق بازرگانی در یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌هایش در چند سال اخیر در قالب همایش شکل‌دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی با گردآوری رؤسای اسبق بانک مرکزی و صاحبنظران حوزه بانکی بر ضرورت تغییر قانون بانکداری تأکید کردند، اما نه با آن کیفیت و روشی که چند نماینده مجلس طرحی ارائه داده‌اند و قرار است تصویب شود!
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در این همایش شاید تند‌ترین سخنان را درباره طرحی که نمایندگان برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا ارائه دادند، مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی بیان کرد و گفت: اگر به دنبال حذف بانک‌ها از عرصه اقتصادی هستیم، باید اجازه دهیم طرح اصلاح نظام بانکی ایران تصویب شود.

طهماسب مظاهری با این هشدار که اگر در اصلاح بخش دوم طرح نظام بانکی دقت نکنیم، آخرین ضربه به سیستم بانکی وارد می‌شود و رمق بانک‌ها گرفته می‌شود، افزود: اگر در آینده بانک نمی‌خواهیم و می‌خواهیم از عرصه حضور حذف شود باید اجازه دهیم این اصلاحیه صورت بگیرد.

هیچ جای دنیا قانون مادر را چند نماینده مجلس تصویب نمی‌کنند
وی با تأکید بر اینکه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که یک قانون مادر توسط چند نماینده مجلس تصویب یا اصلاح شود، گفت: طرح اصلاح نظام بانکی توسط چند نماینده بانکی که اطلاعات آکادمیک هم ندارند و حتی یک روز هم در شعبه بانکی حضور نداشته‌اند می‌خواهند قانون نظام بانکی را تدوین کنند.

رئیس اسبق بانک مرکزی با تأکید براینکه باید مشخص شود که آیا قوانین سابق بانکی حذف می‌شود یا خیر گفت: این بلاتکلیفی منجر به ایجاد ناآرامی در بازار پولی و مالی می‌شود.

مظاهری با انتقاد از مشخص نبودن میزان سود سپرده‌گذاران در طرح اصلاح نظام بانکی گفت: تعیین و پرداخت سود سپرده‌گذاران از محل سود بانک‌هایی است که سود بیشتری کسب کرده‌اند که این امر مغایر شرع و عرف است.

سیاستگذاری با سهامداران ذینفع!
مظاهری، اما به این هم بسنده نکرد و با انتقاد از ترکیب سیاستگذاران پولی گفت: به غیر از چند نفر، بقیه افراد دنبال سهم‌خواهی هستند و با دو ساعت فکر کردن درباره مسائل مالی ابراز نظر می‌کنند.

رئیس اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: شورای پول و اعتبار نباید جایی باشد که اعضا نمایندگی منافع صنف خود را داشته باشند در حالی‌که در ایران چنین نیست و همین امر موجب شده تا همه بخش‌ها متقاضی عضویت در شورا شوند و متأسفانه این نقیصه در طرح جدید برطرف نشده و به همان منوال باقی مانده‌است.

رئیس اسبق بانک مرکزی با تأکید بر ضرورت استقلال بانک مرکزی و نحوه تعیین اعضای شورای پول و اعتبار گفت:بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی به بازار ارزی ورود پیدا نکرده و با این اصلاحیه از وضعیت موجود بازار ارز به فاجعه ارزی می‌رسیم.

روش مشابه روحانی و احمدی‌نژاد
ابراهیم شیبانی، دیگر رئیس اسبق بانک مرکزی نیز با اشاره به برخی نقاط مثبت طرح بانکی ارائه شده در مجلس گفت: با خواندن بودجه ۹۹ سر درد می‌گیرم.

وی گفت:براساس طرح اصلاح نظام بانکی مقررشده تا برداشت از حساب تسعیر بانک مرکزی ممنوع باشد که در دولت روحانی ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از این محل برداشت شده‌است. شیبانی ابراز نگرانی کرد که این طرح در بخش بانک مرکزی نتواند عملیاتی شود، زیرا روند طولانی دارد.

وی گفت: در طرح جدید بانکداری، رئیس‌کل بانک مرکزی توسط رئیس‌جمهور با مشورت اعضای غیراجرایی یا اقتصاددانان انتخاب می‌شوند و اگر چه این کار‌ها ظاهر زیادی دارد، اما در عمل اتفاق مثبتی نیست.

با استاندارد‌های بانکی دنیا فاصله داریم
پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران نیز با بیان اینکه در حوزه شکل‌دهی به سیاستگذاری‌های پولی و مالی و استاندارد‌های این حوزه با دنیا بسیار فاصله داریم، گفت: حتی با بانک‌های پاکستان هم در مدرن‌سازی شبکه بانکی بسیار فاصله داریم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بانکداری از طریق گوشی‌های همراه اظهار داشت: در حال حاضر در ایران تعداد دانلود آپ به ۸ میلیون رسیده‌است و باید خود را با نیاز مشتریان هماهنگ سازیم.

وی با بیان اینکه سه پارادایم بزرگ در دنیا در حوزه بانکداری آینده در حال شکل‌گیری است، گفت: بانکداری مجازی، بانکداری از طریق موبایل و بانکداری از طریق پلتفرم‌سازی مطرح هستند و گرایش به این روش‌ها در دنیا در حال توسعه است.

مولوی با تأکید بر اینکه در لایحه بانکداری، بحث گذار ابزار‌ها مغفول مانده و به آن اشاره‌ای نشده‌است، گفت: ایران در بین برخی از کشور‌های منطقه در حوزه دامنه نفوذ اینترنت و همچنین تعداد گوشی‌های همراه رشد بالاتری داشته‌است، اما موضوع این است که چگونه شیوه مصرف داده‌ها با مشتریان زمینه تغییر در نظام بانکداری را ایجاد می‌کند.

دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اگر چه کشور‌های دنیا در حال پاس کردن بازل‌های ۳ و ۴ نظام بانکی هستند، اما نظام بانکی ایران هنوز در حال گذراندن بازل ۲ است.

رمزارز‌ها رقیب پول نیستند
حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این همایش گفت: برخی ساده‌انگارانه و به عبارتی خوش‌بین مباحثی را مطرح می‌کنند که گویا رمزارز‌ها جایگزین و رقیب پول می‌شود، در حالی که این ساده انگاری ناشی از عدم درک صحیح از ماهیت پول است.

وی گفت:فناوری بلاکچین و مدیریت کلان داده‌ها و تحلیل آن‌ها به وسیله هوش مصنوعی بسیار مهم است و همزمان باید اطلاعات تراکنش‌های مالی را تحلیل کرد، اظهار داشت: این اشتباه باعث این می‌شود که سرمایه‌گذاران در حوزه‌های فناوری گمراه شوند و دولت هم موضع‌گیری منفی روی این موضوع داشته باشد.

وی افزود: بلاکچین رقیب پول نیست، اما مکمل شرایط کنونی اقتصاد ایران است به شرطی که برای مبادله اعتبار بین بازیگران زنجیره ارزش نیز اقداماتی انجام شود و سیاستگذار پولی بتواند زمینه اتصال کنترل شده و حساب شده اپراتور‌های این بازار را فراهم آورد.

سلاح‌ورزی بیان داشت: پلتفرمیزه کردن اطلاعات مالی از این نظر که می‌تواند تحت مقررات مشخص نظام یکپارچه از داده‌های مالی را ایجاد کند نقش مؤثری در مبارزه با پولشویی دارد.

تثبیت نرخ ارز تا زمانی که دولت زور دارد
علی سعدوندی استاد بانکداری نیز در این همایش گفت: تثبیت نرخ ارز در ایران تا زمانی که زور دولت برسد، ادامه پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از شیوه مدیریت ارز و عملیات بازار باز گفت: با تثبیت نرخ ارز نمی‌توان بازار عملیات بازار باز را اجرایی کرد.
وی خاطرنشان کرد: بازار باز به این مفهوم است که بانک مرکزی در کار بانک‌ها مداخله نکند نه اینکه بیانیه صادر کند که فلان مقدار اوراق خریداری کنید.

دولت را کوچک کنید
پرویز عقیلی کرمانی، کارشناس بانکی هم پنج موضوع شفافیت، کوچک‌سازی دولت، اصلاح نظام مالیاتی، کسری بودجه دولت و اجرای عملیات بازار باز را برای اصلاح شرایط اقتصادی کشور لازم برشمرد و گفت: تعداد کارمندان دولتی به جمعیت کارگران ۱۸ درصد است که در ترکیه ۱۳ درصد و کره جنوبی ۱۰ درصد است. وی خاطر نشان کرد: بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی در ایران ۳۵ درصد و ترکیه ۲۴ درصد و کره جنوبی ۲۰ درصد است و این آمار نشان می‌دهد دولت ایران بیش از حد بزرگ است.

مدیرعامل بانک خاورمیانه تصریح کرد:با کوچک‌شدن دولت کسری بودجه از بین می‌رود، بنابراین دولت با فروش اوراق اقدام به بازخرید کارمندان بکند تا بدین ترتیب دولت کوچک شود و عرضه و تقاضا مبنای تعیین نرخ بهره قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار