کد خبر: 987160
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
رسانه‌های جهان گزارش‌های متعددی از تلفات امریکایی‌ها در موشک‌باران ایران منتشر کرده‌اند
سخن گفتن دونالد ترامپ با مردم امریکا پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، با تأخیری بیش از ۱۲ ساعت نسبت به ساعت اعلام شده، انجام شد تا مردم امریکا اولین شب پس از حمله ایران را بی‌توضیح مشخصی از سوی دولتمردان خود به صبح برسانند. صبح روز بعد ترامپ زمانی که پشت تریبون آمد، در همان آغاز سخنرانی خطاب به مردم امریکا تأکید کرد که به شما اطمینان می‌دهم هیچ امریکایی‌ای در حمله دیشب آسیب ندیده است. او پیش از این هم در اولین توئیت خود پس از حمله موشکی ایران، نوشته بود که همه چیز خوب است!
سرويس سياسی جوان آنلاين: آیا واقعاً آسیبی به هیچ یک از نیرو‌های حاضر در عین‌الاسد وارد نشده بود؟ این گزارش برخی شواهدی را بررسی می‌کند که نشان می‌دهد دولت امریکا در این زمینه واقعیت را به مردم نگفته است.
پدر یکی از سربازان امریکایی حاضر در عین‌الاسد در گفتگو با شبکه CSPAN با بغض و صدایی لرزان می‌گوید که: «رسانه‌های امریکا گفتند هیچ تلفاتی در عین‌الاسد نبوده، اما الان یک هفته است از وضعیت پسرم بی‌خبرم و پاسخ تماس‌های مرا نمی‌دهد. خدا ترامپ را لعنت کند» حتی اگر این سند روشن را هم نادیده بگیریم، شواهد دیگر کم نیست.

بایکوت خبری
اولین گزاره‌ای که باعث شد نسبت به ادعا‌های دولت امریکا در مورد عدم تلفات انسانی در این حمله تشکیک وارد شود، بایکوت خبری و منع ورود خبرنگاران و حتی نیرو‌های عراقی به داخل پایگاه بود. امریکایی‌ها فقط به این عبارت بسنده می‌کنند که «کشته نداده‌ایم»، اما حتی در مورد مجروحان و نیز ایراد خسارت به تسلیحات نظامی یا ساختمان‌های نظامی هم گزارش و خبر رسمی منتشر نشد. همان روز اول حمله به عین‌الاسد، بار‌ها این ایراد به امریکایی‌ها گرفته شد که اگر همه نیرو‌های حاضر در پایگاه در صحت و سلامت هستند و خسارت خاصی به پایگاه وارد نشده، چرا خبرنگاران را به داخل پایگاه راه نمی‌دهند که این عدم تلفات را مستند گزارش کنند؟

از سویی مشاهدات نشان می‌داد که پرواز‌های متعدد از عین‌الاسد پس از حمله ایران انجام می‌شود. این اتفاق هم، چون در بایکوت خبری روی داد و توضیحی هم در مورد آن داده نشد، این گمانه را تقویت می‌کرد که ارتش امریکا در حال جابه‌جایی مجروحان از داخل پایگاه به مراکز بیمارستانی است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده در نشست رسانه‌ای خود برای تشریح جزئیات حمله ایران به عین‌الاسد می‌گوید که «حداقل پس از عملیات موشکی ما ۹ سورتی پرواز هواپیمای ۳۳۰ مجروح از پایگاه خارج کرده است.»

خبر‌های فعالان رسانه‌ای غیرایرانی از تلفات عین‌الاسد
«کاترین شاکدام» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی گزارشی در پایگاه خبری تحلیلی «سیتیزن تروث» اعلام کرد که این رسانه «به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰‌نظامی امریکایی در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق کشته شده‌اند.» این وبگاه با بیان اینکه امریکایی‌ها تاکنون هرگونه تلفات در حمله به پایگاه عین‌الاسد را تکذیب می‌کنند، مدعی شد «به زودی ویدئو‌ها و مدارک بیشتری از پایگاه عین‌الاسد را در دسترس عموم قرار می‌دهد.»

در خبری دیگر، پایگاه المعلومه بر پایه سندی که از نامه‌نگاری جیمز هوگان (از مقام‌های وزارت دفاع امریکا) با بنی تامپسون (رئیس کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان امریکا) فاش شده، می‌گوید که «هوگان رسماً خسارت وارد شده به پایگاه عین‌الاسد را تأیید کرده است» و اضافه کرده که: «برخلاف آنچه رسانه‌ها اعلام می‌کنند، امریکا در جریان حمله موشکی سپاه، تلفات سنگینی را متحمل شده است. علاوه بر کشته و زخمی شدن ۲۸۵نظامی امریکایی، خسارت زیادی به ۱۵پرنده، شامل «بلک هاوک» دو هواپیمای باربری، سه پهپاد MQ- ۱ و سه خوابگاه نظامیان وارد شده است. در این حمله همچنین خسارت‌هایی به برج مراقبت پایگاه عین‌الاسد و باند فرودگاه این پایگاه وارد شد.» به گفته هوگان و با استناد به برآورد‌های اولیه، برای فعالیت این پایگاه دست کم سه هفته زمان نیاز است.

همان روز‌های اول حمله، خبرنگار روزنامه اسرائیلی هاآرتص در توئیتی خبر از انتقال مجروحان امریکایی عین‌الاسد به تل‌آویو داد. او نوشته بود که «۲۲۴ مجروح از پایگاه عین‌الاسد به بیمارستان سوراسکی در تل‌آویو انتقال یافته‌اند» کمی بعد او اکانت توئیتر خود را به حالت تعلیق درآورد!

از سویی یک کاربر امریکایی توئیتر هم خبری از پایگاه «ای‌بی‌سی‌نیوز» که در آن به کشته شدن دو نظامی امریکایی در آلمان به دلایل نامعلوم در روز ۱۳ژانویه اشاره شده را بازنشر کرده و نوشته است: «همزمانی جالبی است. از زمان حمله ایران، هفت نظامی امریکایی در حوادث اینچنینی کشته شده‌اند.» کاربران امریکایی بسیاری هم جملاتی با مفهوم دروغ بودن ادعای دولت امریکا در عدم داشتن تلفات انسانی در عین‌الاسد نوشته‌اند.

بنجامین نورتن، روزنامه‌نگار امریکایی با اشاره به ادعا‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره آسیب نرسیدن به نیرو‌های تروریست امریکایی در پاسخ موشکی ایران به ترور سردار سلیمانی اعلام کرد که: «ترامپ همواره دروغ می‌گوید.»
روزنامه بیلد آلمان می‌نویسد: «هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایرانی رهگیری نشدند. موشک‌ها دو سوله شامل محل اقامت خلبان‌های پهپاد‌ها و نیرو‌های ویژه را تخریب کردند. شدت حملات را می‌توان بر اساس تعداد زیادی از سربازان که برای ضربه به مغز (ناشی از شدت امواج) تحت مداوا قرار گرفتند، فهمید.»

در گزارش شبکه عراقی الاتجاه هم آمده که: «ترامپ، کشته‌های عین‌الاسد را بین تلفات امریکا در آلمان و افغانستان جا می‌زند تا شدت بحران و فشاری که خود را در آن گرفتار کرده است، بیشتر نکند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «نظامیان امریکایی همچنان در حال پاکسازی پایگاه عین‌الاسد از بقایای بر جای مانده از حمله موشکی هفته گذشته ایران بودند، چاله‌های بزرگی در این پایگاه ایجاد شده و سیستم‌های حمل‌ونقل نظامی سنگین حین حملات موشکی ایران آسیب دیده‌اند» و با این توصیفات از آسیب‌های وارده به پایگاه امریکایی‌هاست که خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اذعان می‌کند که: «زنده ماندن در جایی که چنین فاجعه بزرگی رخ داده، بعید به نظر می‌رسد. حمله در شب اتفاق افتاده و بعید است افراد خارج از پایگاه بوده باشند.»

واشنگتن‌پست هم می‌نویسد: «حمله موشکی ایران به عین‌الاسد ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است.» وب‌سایت شبکه تلویزیونی «فوجی» ژاپن به نقل از یک منبع دولتی امریکا می‌نویسد: «در حمله موشکی ایران حداقل ۲۰نفر کشته و مجروح شده‌اند.»

از سوی دیگر خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان امریکا در گزارشی که از پایگاه عین‌الاسد تهیه کرد، آسایشگاه تخریب‌شده سربازان امریکایی بر اثر حمله موشکی سپاه را نشان داده و این موضوع را مطرح کرد که به احتمال قوی امریکایی‌ها در این پایگاه متحمل تلفات جانی شده‌اند.
از این قبیل گزارش و اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای در مورد میزان آسیب انسانی امریکایی‌ها در حمله ایران به عین‌الاسد زیاد است و یک سؤال را ایجاد می‌کند: آیا اینان همه طرفدار ایران هستند و دروغ می‌گویند؟!

سخنان نظامیان در مورد تلفات ارتش امریکا
اظهارات نظامیان هم در این زمینه جالب توجه است. «تیم گارلند» سرهنگ امریکایی با زیر سؤال بردن ارزیابی‌های اولیه گفت: «غیرممکن است هیچ سربازی کشته نشده باشد.» وی گفته: «همه ما می‌دانیم که گزارش اولیه همیشه نادرست است. من شخصاً حدود دو سرباز خود را از دست دادم. من نمی‌توانم تصور کنم سربازان جان سالم به در برده باشند. چنین اتفاقی یک معجزه مطلق است.»

آندرس برزینس، فرمانده نیرو‌های لتونیایی مستقر در عراق هم می‌گوید: «بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین حمله به مواضع امریکا بود. موشک‌های بالستیک استفاده‌شده ۶۰۰ تا ۹۰۰کیلو مواد منفجره داشتند و اگر به اقامتگاه نیرو‌ها اصابت می‌کردند، ضربه عمده‌ای می‌زدند. تمام موشک‌ها به تاسیسات نظامی اصابت کردند و خسارت به باند و تاسیسات دیگر وارد شد» یا سرهنگ تیم گارلاند، فرمانده ارشد پایگاه عین‌الاسد به فرانس‌پرس می‌گوید: «هیچ‌یک از فرماندهان انتظار چنین انفجار‌های قوی‌ای را نداشتند و زمانی که موج اول حملات انجام شد، قوی‌ترین و بلندترین صدایی بود که در طول زندگی شنیده بودم. اشیای غیرطبیعی در هوا می‌دیدیم، شکل حرکت آن و بالا رفتن دمای منطقه غیرطبیعی بود. دو سرباز در برج‌های مراقبت بودند که شدت فشار آن‌ها را از جای خود به بیرون پرت کرده بود. یکی از آسایشگاه‌های سربازان در پایگاه به طور کامل ویران شد.»
دارا ماسیکوت، کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی از کالج جنگ نیروی دریایی امریکا و پژوهشگر سیاسی در اندیشکده «رَند» در صفحه توئیتر نوشت: «من کارشناس [مسائل]ایران نیستم، اما تحلیلگر نظامی هستم. وقتی به نقاط اثر حمله ایران به پایگاه هوایی [عین]الاسد نگاه می‌کنم، حمله نمادین با هدف اجتناب از تلفات که بعضی‌ها می‌گویند، ندیدم.».

اما در این بین آنچه بیش از همه مورد توجه است گزارش وزارت دفاع امریکا از میزان تلفات نیرو‌های امریکایی در عین‌الاسد است. پنتاگون در این گزارش با رد ادعای رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر اینکه هیچ نیروی امریکایی در نتیجه عملیات موشکی سپاه آسیب ندیده است، تصریح کرده است که: «۱۱ نیروی امریکایی در نتیجه این عملیات زخمی شده‌اند» و مردم امریکا در شبکه‌های مجازی می‌نویسند حالا که معلوم شد گزارش اولیه دروغ بوده، آیا امکان دروغ بودن نداشتن تلفات هم وجود ندارد؟!

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون مدعی شد که «مقام‌های ارشد ارتش امریکا روز پنج‌شنبه تازه متوجه شده‌اند که ۱۱نظامی امریکا به دلیل نشان دادن نشانه‌های ضربه مغزی خفیف از عراق خارج شده‌اند.» هافمن مدعی شد: «این ایده‌ها که تلاشی برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها وجود داشته یا نوعی بی‌برنامگی سیاسی در این خصوص وجود داشته، محلی از اعراب ندارند.»

آیا امریکا از حمله مطلع بود؟
شبکه بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی از پایگاه عین‌الاسد به گفت‌وگویی با فرمانده این پایگاه و برخی سربازان امریکایی پرداخته است. در این گزارش به اصابت موشک به خوابگاه نیرو‌های امریکایی اشاره و حتی تصویر خوابگاه تخریب‌شده نیز نشان داده می‌شود. یکی از سربازان امریکایی در این گزارش می‌گوید: «دقایقی قبل از اصابت موشک‌ها به پایگاه، روی کامپیوتر‌های آن‌ها هشداری مبنی بر شلیک موشک به سمت آن‌ها ارسال می‌شود که آن‌ها تنها چند دقیقه برای رفتن به پناهگاه فرصت داشته‌اند.»

از سوی دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی در قسمتی از گزارش خود در حالی که در ویرانه یکی از خوابگاه‌های سربازان امریکایی قدم می‌زند، می‌گوید: «سربازان امریکایی وقت کمی برای رفتن به پناهگاه در اختیار داشته‌اند.» اگر ارتش امریکا از قبل از این حمله مطلع بود، آیا سربازان امریکایی وقت کمی برای رفتن به پناهگاه در اختیار می‌داشتند؟! بی‌بی‌سی به حضور نیرو‌های امریکایی در خارج از پناهگاه و مشغول نگهبانی در محوطه هنگام حمله موشکی ایران هم اشاره می‌کند. آیا اصابت موشک جایی برای زنده ماندن این نگهبانان باقی می‌گذارد؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار