کد خبر: 987102
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
بیگی خطاب به پورمحمدی؛ توجه شما را به مسوولیت خطیر جلب می‌کنم
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: با توجه به قرائن و شواهدی که دست ما رسیده، آلودگی ترکیبات سیانور در معدن طلای اندریان بالاتر از حد مجاز وجود دارد این جای تعجب دارد که مسوولان دستگاه مربوطه چرا موضوع را لاپوشانی می‌کنند و استاندار محترم نیز برای منتقدان تخلفات صورت گرفته، بیمه و مالیات تعیین می‌کند؟

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر  در خصوص بحران آلایندگی زیست محیطی معدن طلای اندریان و کارخانه کاوه سودای مراغه و صحبت‌های اخیر استاندار آذربایجان‌شرقی  اظهار کرد: آقای استاندار! توجه شما را به مسوولیت خطیری که بر عهده گرفته‌اید جلب می‌کنم.


وی افزود: با توجه به قرائن و شواهدی که دست ما رسیده، آلودگی ترکیبات سیانور در معدن طلای اندریان بالاتر از حد مجاز وجود دارد این جای تعجب دارد که مسوولان دستگاه مربوطه چرا موضوع را لاپوشانی می‌کنند و  استاندار محترم نیز برای منتقدان تخلفات صورت گرفته، بیمه و مالیات تعیین می‌کند؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه  ما شاهد یک فاجعه زیست محیطی در معدن طلای اندریان هستیم و اگر بنا باشد با این موضوع هم مثل آلایندگی کاوه سودا برخورد شود دیگر آب و خاک، حیات وحش منطقه ارسباران با خطر نابودی مواجه خواهد شد، افزود: در قلب ارسباران به آشکارا موازین زیست محیطی نادیده  می‌شود وکه البته این موضوعات برای تعدادی  محل درآمد شده است.

بحران کاوه سودا با فشار رسانه‌ها بر سر زبان‌ها افتاد

وی بحران زیستی صنایع شیمیایی کاوه سودا در مراغه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موضوع با پیگیری رسانه‌ها و تشکل‌های زیست محیطی و نیز مجمع نمایندگان استان پیگیری شد و مجمع نمایندگان با توجه به علامت سوال‌هایی که نسبت به عملکرد حفاظت محیط زیست استان وجود داشت در نهایت به این جمع‌بندی رسید که موضوع به یک کارگروه متخصص و مستقل سپرده شود.

بیگی ادامه داد: کارگروهی از دانشگاه تبریز این کار را برعهده گرفت؛  هر چند که هزینه‌های این مطالعه را کاوه سودا پرداخت می‌کند که ممکن است این روند صحیح نباشد، اما آنچه که به ما اطمینان خاطر داد این است که دانشگاه تبریز اجازه نخواهد داد که اعتبار و آبروی علمی‌اش دستمایه معامله برخی افراد قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه بیش از ۴ماه از زمان اعلام نتیجه این کارگروه از پایان شهریور تا کنون گذشته است، گفت: به نظر بنده، این کارگروه دستمایه‌ای برای خرید زمان درباره بحران زیستی کاوه سودا شده است تا بلکه به گذشت زمان بحث آلایندگی کارخانه کاوه سودا به فراموشی سپرده شود.

وی اضافه کرد: گردانندگان این سناریوی شوم می‌دانند که در نهایت دانشگاه تبریز نمی‌تواند چیزی غیر از واقعیت را در مورد آلایندگی کاوه سودا گزارش دهد، به همین سبب ترجیح داده‌اند که این موضوع را به صورت بلاتکلیف باقی بگذارند.

دانشگاه تبریز اعتبار علمی خود را به خاطر کاوه سودا خراب نکند

بیگی در ادامه خطاب به مسئولان دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: حال از مسئولان دانشگاه تبریز که این مسئولیت بزرگ را به گردن گرفته‌اند، می‌خواهم هر چه سریع‌تر بررسی‌های خود را به پایان برسانند و نتیجه بررسی‌های خود در مورد آلودگی زیست محیطی کاونه سودا اعلام کنند و مانع از مخدوش شدن اعتبار علمی دانشگاه تبریز شوند.

وی متذکر شد: طبیعی است که ما این موضوع را از طریق سازمان‌های مربوطه تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگوی عملکرد مدیران خود در آذربایجان‌شرقی باشد.

بیگی با بیان اینکه اهمال‌کاری و مماشات مسئولان محیط زیست در قبال آلودگی‌های زیست محیطی مانند معدن طلای اندریان، کاوه سودا و برخی دیگر از صنایع شیمیایی استان بحث برانگیز است، افزود: بنده سکوت و سهل‌انگاری برخی مسئولان استان در قبال این سوءمدیریت را را معنی‌دار می‌دانم.

وی تصریح کرد: دانشگاه تبریز قبلا در مورد کاوه سودا و بدون ابلاغ استانداری به سرپرستی دکتر اصغری مقدم مطالعه کرده و آلایندگی زیست محیطی آن را اعلام کرده بود و همچنین مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان هم در این مورد کارهایی انجام داده است از این‌رو  فرافکنی و ایجاد کارگروهی مجدد در این زمینه چیزی جز تلف کردن زمان کارکرد دیگری نداشته است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با تاکید بر اینکه ما در بحث سلامت مردم و محیط زیست هیچ اغماضی نمی‌کنیم، افزود: باید دستگاه‌های مربوطه در رابطه با عملکرد خود در مسائل مطرح شده کاملا شفاف و صریح باشند.

اراده‌ای در بین مسوولان محیط زیست در برخورد با متخلفان نیست

بیگی ابراز کرد: متاسفانه اراده‌ای از سوی دستگاه مسئول حفاظت از محیط زیست برای برخورد با متخلفان احساس نمی‌کنیم و این فقدان اراده برای برخورد با تخلفات و بدتر از آن توجیه تخلفات صورت گرفته قابل تامل و بررسی است.

وی به نقش مهم  سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی در پیگیری این تخلفات تاکید کرده و گفت: سمن‌های محیط زیست بهتر از ما می‌دانند که در مورد قطع درختان در استان هم بالاخره سازمان‌های مسئول پس از یک سال پاسخی قانع کننده نداده‌اند و هنوز هم که هنوز است، مساله قطع درختان با حجم بیشتری مشاهده می‌شود.

بیگی افزود: باید سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی باید به مسئولان محیط زیست مسئولیت های قانونی شان را یادآوری کنند.


بیگی در پایان خاطرنشان کرد:  قوه قضائیه باید در جهت دفاع از حقوق عامه و محیط زیست که متعلق به نسل‌های آینده است به طور جدی وارد کار شود و عملکرد دستگاه‌های مسئول و ابهامات موجود در آنها را موشکافانه بررسی و متخلفان برخوردی عبرت‌آموز داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر