کد خبر: 987044
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
فروش تابلو‌های نقاشی در لوکس‌ترین حراجی تهران
در شبی که حراج تهران با فروش بیش از ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان به کار خود پایان داد، اثری از یک هنرمند منسوب به هنر انقلاب، توانست شگفتی‌ساز شود و با رشد ۷۰۰ درصدی به فروش برسد.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دوازدهمین دوره از حراج تهران به عرصه آثار هنرمندان معاصر اختصاص داشت. حسن روح‌الامین نقاش جوان کشورمان که به خاطر خلق تابلو‌های نقاشی با مضامین مذهبی و انقلابی به شهرت رسیده است، در شب حراج تهران با تابلویی به نام «مرگ رخش» از مجموعه «عصیان»، یادآور یکی از داستان‌های شاهنامه در این حراج حضور داشت. تابلوی رنگ و روغن «مرگ رخش» تصویر مرگ رخش اسب افسانه‌ای رستم پهلوان ایرانی است که در یک توطئه کشته می‌شود. این تابلو که در اندازه «۲۲۰×۱۸۰» کشیده شده، ابتدا در حراجی به قیمت ۴۰ میلیون تومان چکش خورد، اما استقبال از آن باعث شد تا در نهایت با رقم چشمگیر ۲۸۰ میلیون تومان که نشانه‌ای از رشد هفت برابری قیمت اولیه بود به فروش رسید.

روح‌الامین در هفته گذشته تابلویی را با مضمون شهادت سردار قاسم سلیمانی خلق کرده بود که به صورت گسترده در مراسم تشییع سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش، در قالب پوستر تکثیر و توزیع شد. روح‌الامین تابلو‌های متعددی درباره تاریخ اسلام، روز عاشورا و تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرده است. وی از جمله نقاشان پرکار هنر انقلاب به شمار می‌رود که با استفاده از سبک «گوتیک» آثار متفاوتی را با مضمون اسلام و انقلاب خلق کرده است. برخی از رسانه‌ها موفقیت روح‌الامین را که در زمره هنرمندان انقلاب اسلامی شمرده می‌شود نشانه‌ای از پتانسیل خوب هنر انقلاب برای حضور در عرصه تجاری هنر دانسته‌اند.

به غیر از روح‌الامین، چند چهره هنرمند منتسب به هنر انقلاب نیز در دوازدهمین حراج تهران حضور داشتند. کاظم چلیپا با نقاشی «گفت‌وگوی هزار ساله»، مرتضی گودرزی با اثری بی‌نام، سعید صادقی عکاس دفاع مقدس با عکسی با عنوان «گمرک خرمشهر» که در سال ۱۳۶۱ عکاسی شده است و حبیب‌الله صادقی نیز با تابلویی بی‌نام در حراجی تهران آثار خود را به فروش رساندند.

حبیب‌الله صادقی در گفتگو با فارس، درباره حضور هنرمندان علاقه‌مند به تولید آثار درباره مضامین انقلاب و دفاع مقدس می‌گوید: دفاع مقدس، سند سجلی جامعه ماست. بحث دفاع مقدس محدود به تعدادی مجسمه‌ساز، عکاس و نقاش نمی‌شود. این بحث ملی ماست و بسیار فراگیر است. اگر بتوانیم درست، منطبق و بدون حساسیت، عوام‌زدگی و شعارزدگی با بحث دفاع مقدس مواجه شویم، می‌توانیم کار‌های خوبی در این زمینه انجام بدهیم. وی ادامه داد: هنر دفاع مقدس، یک هنر متعالی است که مردم را در حالت معرفتی روایت می‌کند، بنابراین فکر می‌کنم این دغدغه‌مندی جزء لاینفک فضای فکری مردم ماست. همه هنرمندان تجسمی، آنانی که در دوره معاصر زیسته‌اند، دفاع مقدس را به نوعی لمس کرده‌اند و اقوام و آشنایانشان در این دفاع بزرگ شرکت داشته‌اند، پس نمی‌توانیم بگوییم، چون چند نفر روی مضامین دفاع مقدس کار کرده‌اند، فقط آن‌ها هنرمندان انقلاب هستند. صادقی تأکید می‌کند: دفاع مقدس در پالت اجتماعی مردم ما و دغدغه‌مندی در این حوزه و فضای معرفتی در پالت همه هنرمندان ما وجود دارد. این وجه مشترکی است که همه با یک ادبیات، زبان و بیان آن را روایت می‌کنند. عضو پیوسته فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه آثار تولید شده درباره دفاع مقدس بیشتر خویشتن‌فرمایانه است تا سفارشی می‌گوید: این آثار بیان شخصی هنرمندان است و بیان دولتی، حکومتی یا سیاسی نیست. هنرمند در معرض جامعه قرار گرفته و قصه‌ها و غصه‌های جامعه‌اش را در قالب هنر بیان کرده برای همین ستودنی است. من هوشیاری دست‌اندرکاران حراج تهران را در نگاه واقعی به پالت فرهنگی مردم می‌بینم. این ابتکار بی‌نظیری است که فرهنگ معاصرمان را به دنیا نمایش می‌دهیم.»

گران‌قیمت‌ترین خرید‌های حراج تهران
پس از آنکه سال‌ها آثار نقاشی سهراب سپهری در حراج تهران لقب گران‌قیمت‌ترین آثار ارائه شده را از آن خود کردند، این بار نوبت به یک هنرمند دیگر رسید که به تنهایی نزدیک یک‌دهم فروش کل حراج را از آن خود کند. تسنیم می‌نویسد: «در دوازدهمین دوره حراج تهران، در مجموع هفت اثر بالاتر از یک‌میلیارد تومان، ۹ اثر بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۸ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و ۵۰ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند و سه اثر از منصوره حسینی، فرامرز پیلارام و خسرو حسن‌زاده نیز فروخته نشد. رکورد فروش این دوره نیز در اختیار اثری از حسین زنده‌رودی با عنوان «قوس آبی نیلگون» است که با ۳ میلیارد تومان قیمت پایه به عنوان گران‌ترین اثر این دوره ارائه شد و روی رقم ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی «طبیعت بی‌جان» اثر منوچهر یکتایی نیز با فروش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی، «خوابم یا بیدارم» اثر فرهاد مشیری از مجموعه کوزه‌ها با فروش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی به قیمت یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، اثری از منیر شاهرودی فرمانفرماییان با فروش یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و اثری از فرامرز پیلارام از جمله هنرمندان میلیاردی این دوره بودند. آثاری که در دوازدهمین دوره حراج تهران ارائه شد، معاصرترین آثار به لحاظ سبک و ماهیت در طول دوره‌های گذشته این حراج تاکنون بوده است. حراج تهران در هر دوره، آثار ده‌ها هنرمند جدید را به خریداران پیشنهاد می‌کند و آثارشان را در کنار هنرمندانی که بازار هنری تثبیت‌شده‌ای دارند، چکش می‌زند و به این ترتیب، راه ورود هنرمندان تازه‌ای را به بازار هنر ایران و جهان هموار می‌کند.»

افت فروش حراج تهران
در مجموع دوازدهمین دوره از حراج تهران نسبت به دوره دهم که دی‌ماه سال پیش برگزار شد با افت فروش روبه‌رو بوده است. سال گذشته مجموع فروش ۳۴میلیارد و ۴۰۳میلیون تومان در حراج تهران به ثبت رسید. علیرضا سمیع‌آذر، رئیس حراج تهران در گفتگو با ایسنا می‌گوید: «شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌ها صرفاً تا اندازه محدودی در کم‌هیجان بودن حراج تهران مؤثر بود و اگر قیمت اغلب آثار در این دوره بالاتر از قیمت‌های پیش‌بینی شده نرفته، دو دلیل اصلی دارد؛ اول اینکه بازار هنر به سمت معقول شدن پیش رفته و دوم اینکه برآورد برخی قیمت‌ها بالا بوده است.» حراج تهران با اجرای حسین پاکدل و رضا کیانیان برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار