کد خبر: 987037
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
انتشار اطلاعاتی دربــاره حجم آسیب‌های وارد شده به پایگاه عین‌الاسد و نیز زخمی شدن شماری از نظامیان امریکایی در پی اقدام موشکی ایران، به حربه‌ای قدرتمند برای انتقاد از دروغگویی و پنهانکاری رئیس‌جمهور و دیگر مقامات امریکا تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا یک روز بعد از موشکباران پایگاه عین‌الاسد با حضور در برابر خبرنگاران گفت که به هیچ‌کدام از نظامیان کشورش آسیبی نرسیده است؛ موضعی که طی روز‌های بعد، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا و دیگر مقام‌های دولت این کشور یکصدا بر آن تأکید داشتند.

آنچه نخست از وضعیت این پایگاه در برابر چشم جهانیان قرار گرفت، آسیب‌های وارد شده در پی حمله موشکی بود، اما گزارش روز جمعه پایگاه «دیفنس‌وان» و بعد از آن هم باید پنتاگون که از زخمی شدن دست‌کم ۱۱نظامی امریکایی و انتقال آن‌ها به مراکز پزشکی امریکا در کویت و آلمان حکایت داشت، انتقاد‌ها علیه ترامپ را تشدید کرد. این انتقاد‌ها به طور ویژه در شبکه اجتماعی توئیتر خود را نشان داده است. یک کاربر توئیتری که در این زمینه پیامی منتشر کرده است، نوشت: «زمانی که دولت ترامپ می‌گفت که کسی زخمی نشده است، دروغ می‌گفت. چه وقت اعتراف می‌کند که این حمله کشته هم داشته است؟» یکی از کاربران که به توئیت شبکه خبری ان بی‌سی‌نیوز در انعکاس این خبر واکنش نشان داد، نوشت: «دولت ترامپ با گفتن اینکه تلفاتی در کار نبوده دروغ گفته است. ۱۱ نفر طوری مجروح شده بودند که مجبور شده‌اند برای درمان آن‌ها را به مراکز دیگری در خارج از عراق منتقل کنند.»‌شخص دیگری هم به کشته شدن دو نظامی امریکایی در آلمان اشاره کرد و نوشت: «همزمانی جالبی است. از زمان حمله ایران، هفت نظامی امریکایی در حوادث اینچنینی کشته شده‌اند.»‌دیگر کاربران با اشاره به اینکه در چنین شرایطی چقدر امکان جنگ با ایران زیاد بوده است در انتقاد از هواداران ترامپ این پرسش را مطرح کردند که آیا آن‌ها همچنان می‌خواهند که وی رئیس‌جمهورشان باشد؟

بیش از ۱۰۰ نظامی امریکایی در عین‌الاسد کشته شده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی «سیتیزن تروث» روز جمعه در گزارشی شرایط عین‌الاسد را تشریح کرد و نوشت که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ نظامی امریکایی در حمله موشکی ایران به این پایگاه کشته شده‌اند و در آینده نزدیک، اطلاعات بیشتری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ادامه این گزارش آمده است که بنابر گفته مقاومت نظامی عالی‌رتبه، امریکا مجبور بود تجهیزات خود را از سراسر عراق به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار بیاورد تا امنیت آن‌ها را تأمین کنند و چنین اقدامی، مسئولان نظامی ایران را به متمرکز کردن قدرت آتش خود بر پایگاه عین‌الاسد، با هدف وارد کردن فشار حداکثری بر امریکا و از کار انداختن مرکز اصلی فرماندهی نظامی آن در عراق ترغیب کرد.

حساب توئیتری «ایران ویووِر» نیز به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از عملیات موشکی علیه پایگاه هوایی عین‌الاسد که میزبان نظامیان امریکایی و محل استفاده از پهپاد‌ها در عراق است، تصویربرداری کرده‌اند. شش فروند جنگنده «اف-۳۵» و شش پهپاد همزمان از پایگاه عین‌الاسد حفاظت می‌کردند که یگان جنگ الکترونیک سپاه توانست سامانه‌های راداری آن‌ها را فریب داده و مانع هرگونه واکنش نظامیان امریکایی شود.» در ادامه اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده آمده است: «ساختمان‌های فرماندهی و کنترل، پست دیده‌بانی، انبار سلاح و مهمات، انبار تدارکات، دفتر اصلی امور اداری، حفظ و نگهداری هواپیماها، آشیانه پرواز هواپیماها، آشیانه بالگرد، آشیانه پهپاد، دو خوابگاه و سنگر نابود شدند.»‌علاوه بر گزارش دیفنس‌وان و اطلاعاتی که ایران ویووِر منتشر کرد، پایگاه السومریه هم روز شنبه تصاویر جدیدی از محوطه آسیب دیده پایگاه عین‌الاسد منتشر کرد.

پنتاگون: پنج شنبه متوجه شدیم
موج انتقاد‌ها از عملکرد امریکا، سرانجام پنتاگون را به واکنش واداشت. وزارت دفاع امریکا روز جمعه با اعلام اینکه قصدی برای پنهانکاری نبوده است، اعلام کرد که این سازمان پنج شنبه متوجه شده که شماری از نظامیان امریکا بر اثر حمله به «عین‌الاسد» زخمی شده‌اند و مردم فقط چند ساعت بعد از اطلاع پنتاگون، در جریان قرار گرفته‌اند.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون در این مورد گفت که مقام‌های ارشد ارتش امریکا روز پنج شنبه تازه متوجه شده‌اند که ۱۱ نظامی امریکا در پی نشانه‌های ضربه مغزی خفیف از عراق خارج شده‌اند و افزود: «اینکه قصدی برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها وجود داشته یا نوعی بی‌برنامگی سیاسی در این خصوص وجود داشته، صحیح نیست.» این موضع‌گیری در شرایطی صورت گرفت که رسانه‌هایی که خبرنگار و عکاس به عین‌الاسد اعزام کرده بودند نیز پیش از این گفته بودند که هیچ امریکایی آسیب جدی ندیده است. تا اینکه روزنامه واشنگتن‌پست چهار شنبه گزارش داد چند پرسنل امریکایی به علت «ضربه مغزی خفیف» تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک سخنگوی فرماندهی ارتش امریکا در بغداد نیز روز ۲۶ دی‌ماه در قالب بیانیه‌ای ناچار شد به این موضوع اعتراف کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار