کد خبر: 986964
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۷
شهر رشت در حالت عادی آنقدر ظرفیت دارد که بتواند با کمی توجه و عنایت مسئولان به گل سرسبد شهر‌های ایران تبدیل شود. اما نکته حائز اهمیت در این مسیر نیاز به زیرساخت‌هایی است که بدون آن‌ها چرخ‌های صنعت گردشگری به حرکت در نمی‌آیند.
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: گیلان هر چه نداشته باشد، طبیعتی بکر و زیبا دارد که سرمایه‌ای عظیم برای آن به شمار می‌آید. جنگل و کوه و در صدر آن‌ها دریا و ساحلی که هر مسافر و گردشگری را مجاب می‌کند تا چند روزی از سفر خود را در این استان سپری کرده و بدون تجربه کردن غذا‌های محلی و شیرینی و محصولات باغی، آنجا را ترک نکند. حالا مسئولان استانی هم برنامه‌هایشان را برای استفاده از این ظرفیت‌ها تنظیم کرده‌اند که تصویب اجرای ۱۴ طرح گردشگری در حاشیه آب‌بندان‌های استان و ارسال ۵۴ پرونده اثر تاریخی به دبیرخانه شورای ثبت آثار کشور جهت ثبت در فهرست آثار ملی در همین راستاست.

در افق ۲۰۲۰ قرار است رشت به مقصد گردشگری کشور تبدیل شود. شهری که در حالت عادی آنقدر ظرفیت دارد که بتواند با کمی توجه و عنایت مسئولان به گل سرسبد شهر‌های ایران تبدیل شود. اما نکته حائز اهمیت در این مسیر نیاز به زیرساخت‌هایی است که بدون آن‌ها چرخ‌های صنعت گردشگری به حرکت در نمی‌آیند. بر همین اساس حالا مسئولان استانی گیلان و در صدر آن‌ها اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در صدد هستند تا با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جامع و مداوم شرایط را برای رسیدن به بهترین مهیا کنند. حفظ آثار موجود و ثبت آن‌ها در لیست ملی و بین‌المللی یکی از این راه‌هاست که معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از ارسال ۵۴ پرونده اثر تاریخی گیلان جهت ثبت در فهرست آثار ملی به دبیرخانه شورای ثبت آثار کشور خبر داده است. ولی جهانی با بیان اینکه این پرونده مربوط به آثار غیرمنقول گیلان که شامل بناها، محوطه‌ها، تپه‌ها، حمام، بقعه‌ها و... است، گفت: «این آثار شامل ۲۱ بقعه تاریخی، ۱۰ بنای تاریخی، پنج محوطه و بنای تاریخی، چهار حمام، دو تأسیسات صنعتی، یک بازار تاریخی، دو مسجد تاریخی، دو غار تاریخی، دو گورستان باستانی و... می‌باشد که مربوط به ۱۳ شهرستان استان گیلان است.» ناگفته نماند هم اکنون ۳ هزار اثر فرهنگی تاریخی در گیلان شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و ۱۷۳ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گردشگری در کنار آب بندان‌ها
وقتی از زیرساخت‌ها صحبت به میان می‌آید باید در نظر داشت که توجه به هر داشته و بهره‌وری از امکانات موجود نیز بخشی از کار است. آب بندان‌های گیلان یکی از جاذبه‌های استان به شمار می‌آیند که حالا قرار شده در حاشیه آن‌ها طرح‌های گردشگری به اجرا در بیایند که تصویب اجرای ۱۴ طرح گردشگری در حاشیه این آب‌بندان‌ها گام خوبی برای استفاده از این ظرفیت‌هاست. اواخر هفته گذشته و در چهارمین جلسه کمیته هماهنگی استانی کارگروه گردشگری آبی و آب‌بندان‌های استان بود که با اجرای سه طرح در این زمینه موافقت شد. رضا حسن‌پور معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث و گردشگری گیلان با بیان اینکه پیرو تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت نیرو برای توسعه گردشگری آبی در خرداد ماه امسال، با اجرایی شدن سه طرح ایجاد تأسیسات گردشگری موافقت شد، گفت: «با توجه به اولویت استان در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌بندان‌ها و استفاده بهینه از آن، در سه جلسه گذشته یازده طرح مصوب شده بود که با تصویب سه طرح اخیر در جلسه چهارم این تعداد به ۱۴ طرح افزایش یافت و به‌منظور دریافت مجوز‌های لازم اقدامات مورد نیاز در حال انجام است.» این طرح‌ها در شهر‌های مختلف گیلان اجرایی می‌شوند که از این تعداد، پنج طرح در رشت، سه طرح در رودبار، یک طرح در تالش، یک طرح در فومن، سه طرح در شفت و یک طرح گردشگری در آستارا قرار دارد. ناگفته نماند در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، مرمت ۲۰ بنای استان از محل اعتبارات استانی و ملی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته و نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان با موضوع پیشگیری از تخریب ابنیه تاریخی نشان می‌دهد، اقدامات در حد حرف نیست و حتماً برنامه‌های ویژه‌ای برای رونق صنعت گردشگری در گیلان وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار