کد خبر: 986830
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
نشریه علمی و فناوری فایننشال تریبیون به موفقیت متخصصان ایرانی در ساخت نخستین کوره الکترومغناطیسی ذوب آهن پرداخته است. این نشریه روسی با توجه به تحریم‌هایی که اخیراً در حوزه فولاد بر کشور تحمیل شده به دستاورد‌های دانش‌بنیان‌های ایرانی بخش فولاد پرداخته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: فولاد از جمله صنایع استراتژیک کشور است و ارتقای تولید فولاد ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۸ به رتبه دهم جهان در سال ۲۰۱۹ بیانگر همت مضاعف متخصصان کشور در این حوزه است؛ موفقیتی که واکنش امریکا را با تحریم‌های اخیر به‌دنبال داشت.

پیوند استارت‌آپ‌ها و صنایع بالادستی
به نوشته فایننشال تریبیون، در اواسط ماه سپتامبر مراسمی علمی با حضور شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها، صنایع ذوب‌آهن و فولادی ایران و متخصصان این حوزه و سایر سازمان‌ها مرتبط به منظور تبادل نظر و عرضه دستاورد‌های تخصصی برگزار شد.

هدف از این گردهمایی این بود که دولت ایران بتواند صنایع بالادستی را با استارت‌آپ‌ها پیوند دهد و این شرکت‌ها از پتانسیل یکدیگر بهره‌مند شوند. صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اسفراین، ذوب‌آهن اصفهان، شرکت مهندسی فناوری معادن و فلزات و فولاد هرمزگان در این گردهمایی حضور داشتند.

رکورد زنی در غرب آسیا
در این گردهمایی علمی حدود ۴۰ میلیون دلار تفاهمنامه بین صنایع بالادستی فولاد و آهن منعقد شد که با حمایت‌های دولت ایران حدود ۱۰ میلیون دلار از این تفاهمنامه‌ها به قرارداد بدل شد؛ قرارداد‌هایی که می‌تواند به بهترین شکل بدنه علمی دانش‌بنیان‌های نوپا را تقویت کند. این نشریه در ادامه از موفقیت صنعت فولاد اصفهان با همکاری متخصصان دانشگاه اصفهان پرده‌برداری کرده و از تولید دستگاهی که سالانه ده‌ها میلیون دلار صرفه‌جویی دارد، خبر داده است.

یک شرکت دانش‌بنیان دانشگاه اصفهان موفق شده تا کوره الکترومغناطیسی ذوب آهن تولید کند که ایران را از کوره‌های فسیلی بی‌نیاز می‌کند. این کوره‌های مغناطیسی در صنایع فولاد، شمش فولاد، صنایع قطعه سازی، واحد‌های ریخته‌گری و دیگر صنایع مشابه استفاده می‌شوند. کشور‌های غرب آسیا آن را از بازار امریکا و اروپا تهیه می‌کنند و از این نظر هم ایران در منطقه خود رکورددار است.

قانون حداکثری استفاده از متخصصان
این کوره‌ها در واقع دستگاه‌هایی هستند که میدان الکترومغناطیس قدرتمندی تولید و از طرق سیم‌پیچ‌های قدرتمندی که دارند توان تولید فرکانس و شدت جریان بالا را فراهم می‌کنند که این توانمندی موجب می‌شود تا دمای دستگاه به سرعت بالا رفته و توان ذوب را به‌دست آورد.

این دستگاه‌ها در صنایع مختلف به کار می‌روند و جایگزینی عالی برای کوره‌های سوخت فسیلی هستند. این دستگاه‌ها نه تنها از واردات ده‌ها میلیون دلار قطعات جانبی کوره‌های عادی جلوگیری می‌کنند بلکه دیگر نیاز به سوختن گاز طبیعی (که گران و باارزش است) هم نیست.

فایننشال تریبیون یکی از دلایل قدرت گرفتن دانش‌بنیان‌های حوزه فولاد را وجود قوانینی مانند قانون حداکثری استفاده از توان متخصصان ایرانی و مقابله با خرید خارجی دانسته اتفاقی که منجر به رشد توانمندی‌های استارت‌آپ‌های ایرانی شده است.

ایران تنها رقیب چین در جهان
پودر‌های ویژه ریخته گری، پودر قطع فلزات، ملات‌های نسوز پیشرفته، پوشش الکترود‌های گرافیکی از جمله محصولاتی هستند که تولید یکی دیگر از دانش بنیان‌هایی است که با کسب دانش فنی توانسته محصولات مورد نیاز صنعت فولاد را به تولید برساند و در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان صنعت فولاد حاضر شود. محصولی که با اسم سیمان نسوز در چند شرکت‌های دانش بنیان به تولید می‌رسد، با کمک فناوری نانو نسبت به نمونه‌های معمولی، نزدیک به ۵۰ درصد عمر و استحکام محصول نهایی را افزایش می‌دهد و همه این موفقیت‌ها در سال‌های اخیر رخ داده است. تقریباً همه دانشگاه‌هایی که در شهرشان صنعت فولاد و ذوب آهن وجود دارد، با تشکیل دانش‌بنیان‌هایی به این حوزه ورود کرده‌اند و دستاورد هم داشته‌اند و بخشی از تولیدات این صنایع را به‌دوش می‌کشند که همین مسئله موجب شده تا قیمت فولاد ایران نسبت به دیگر کشور‌های جهان به شدت کاهش یابد. به همین دلیل امروز فولاد ایران جزو ارزان‌ترین فولاد‌های تولیدی جهان است و فقط چینی‌ها قادر به رقابت قیمتی با ایران هستند.

فراتر از رشد جهانی
سال گذشته صنعت فولاد ایران نسبت به سال ۹۶، ۷ درصد رشد داشته است. این آمار‌ها در مقایسه با متوسط جهانی رشد تولید فولاد که رقمی بین ۵ تا ۶ درصد است، چشم‌گیر بوده و نشان‌دهنده توسعه این صنعت است.

قرار است تا افق ۱۴۰۴، تولید فولاد در کشور به ۵۵میلیون تن برسد. هم اکنون نزدیک به ۴۰ شرکت دانش بنیان در صنایع فولاد ایران حضور دارند و با توجه به تحریم‌ها که واردات برخی صنایع فولادی و پتروشیمی سخت شده می‌توانند نیاز این بخش را براورده سازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار