کد خبر: 986642
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان :
دکتر شفقی به حکم سنت عاشیقی، عاشق است و به خوبی از عهده بزرگ ترین مسئولیت اجتماعی در شهری که در آن متوطن شده، برآمده است؛ وی شاخص مسئولیت اجتماعی در اصفهان است و ما قدردان ایشان هستیم چراکه مایه افتخار و ابتهاج ما هستند؛در کلام و نوشته های ایشان هویت خود را می یابیم و می جوییم و روایت‌های ناخوانده از شهرمان را پیدا می کنیم .

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست "اصفهان از فراز نقشه ها" با محوریت بازشناسی و بازنگری نقشه های شهر اصفهان از منظر تاریخی جغرافیایی گفت: دکتر سیروس شفقی در سال 1345 بنیان گذار رشته جغرافیا در دانشگاه اصفهان بود؛ نخستین کتاب جغرافیای اصفهان به همت وی در سال 1350 به چاپ رسید و در سال 1356 در رشته جغرافیا، کُرسی استادی این دانشگاه را به دست آورد.

محمد عیدی افزود: استاد شفقی، زاده ارومیه است؛ ارومیه به چند دلیل شهری بسیار پر خاطره و پر روایت است؛ چرا که مرکز ثقل ارتباطی در مسیر جاده هویت ساز ابریشم و بستر ساز تفکرهای تجربه باور است؛ امروز در تکاپوهای مدرن که بنگریم در دو قرن اخیر، ارومیه شهری پیشتاز بود و اولین مدارس جدید در شهر ارومیه ایجاد شد.

عیدی تصریح کرد: ارومیه در بن بست نیست؛ زمینه ساز انسان‌های تجربه باور بوده؛ به همین دلیل انسان‌هایی را پروریده است که در پی آواز حقیقت دوانند.

وی تصریح کرد: هرکس با داستان های اسطوره ای آذری زبانان آشنا باشد می‌داند که کمتر داستان اسطوره ای را می‌توان یافت که در آن قهرمان بمیرد؛ بلکه قهرمان باید زنده بماند و خالق زیبایی و هنجار آفرین باشد؛ قهرمان داستان‌های آذری زبانان همگی شکست ناپذیرند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ارومیه ویژگی دیگری هم دارد؛ ما دو مکتب عاشیق در آذربایجان داریم؛ یکی مکتب تبریز است که بیشتر به کنسرت، مانند است و هم‌نوایی می‌کنند؛ دیگر از ناب ترین سنت عاشیقی مخصوص ارومیه است.

محمد عیدی با بیان اینکه سنت عاشیقی همان چیزی است که ما به آن عشق بازی می‌گوییم، ادامه داد: سنت عاشیقی از آن حیث که گستره ارتباطی بسیار قوی دارد در سنت عاشیقی ترکیه، عاشوریان و مسیحیان هم تاثیر گذاشته است. فرق بین سنت عاشیقی تبریز با ارومیه در این است که فعال مایشاء دارد؛ سنت عاشیقی ارومیه خودِ عاشیق است؛ یعنی هم می خواند هم می نوازد؛ هم می سازد هم می‌سوزد؛ هم می خروشد هم می نالد.

وی افزود: یک عاشیق در آذربایجان به نام العسگر هست که بسیار مشهور است؛ وی در یک ترانه ای خصلت های عاشیق ها را گفته است و چون فضای آذری زبانان خیلی زیاد تحت تاثیر فضای تربیتی عاشیق است، خصلت هایی که وی در ترانه اش گفته است را ذکر می کنم تا با خصلت هایی که در استاد سیروس شفقی وجود دارد مقایسه کنیم.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: العسگر می گوید عاشیق کسی است که جهان گرد باشد؛ به طبیعت عشق بورزد؛ ادب دان و ادب آموز باشد؛ در معرفت ره کمال پوییده باشد؛ خلق را از معرفت چیزی آموزد؛ قیمت کلمه را بداند؛ از سخنش گوهر ببارد؛ قلبی صاف و نیتی صاف داشته باشد و بسان عقربه ای دور حقیقت بچرخد.

عیدی گفت: وقتی این خصلت ها را می خواندم متوجه شدم که دقیقا با خصلت های دکتر سیروس شفقی مطابقت دارد؛ از این حیث بر خود واجب دانستم تا از طرف خودم، شهردار اصفهان و شورای شهر اصفهان در این جلسه حضور پیدا کنم و به دکتر شفقی بگویم که شما در اصفهان، مهمان نیستید بلکه میزبان هستید و روایتگر بزرگ شهر ما هستید.

وی ادامه داد: دکتر شفقی به حکم سنت عاشیقی، عاشق است و به خوبی از عهده بزرگ ترین مسئولیت اجتماعی در شهری که در آن متوطن شده، برآمده است؛ وی شاخص مسئولیت اجتماعی در اصفهان است و ما قدردان ایشان هستیم چراکه مایه افتخار و ابتهاج ما هستند؛ در کلام و نوشته های ایشان هویت خود را می یابیم و می جوییم و روایت‌های ناخوانده از شهرمان را پیدا می کنیم و از همه مهمتر اینکه ایشان اصفهان دوستی را به یک مسئله اجتماعی در بطن جامعه مدنی تبدیل کرده اند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار