کد خبر: 986636
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
رئیس کل دادگستری اصفهان:
محمدرضا حبیبی گفت: در بین اغتشاشگران افراد مسلحی که در همان بحبوحه اغتشاشات آبان ماه 2 تا 3 باند با بیش از 100 قبضه سلاح‌ جنگی و سلاح‌هایی که در اغشاشات به کار می‌رود دستگیر شدند که با هدایت بیرونی‌ها آمده و به اصفهان رسیده بودند.

به گزارش ناهید ایزدی خبرنگار جوان انلاین از اصفهان ؛رئیس کل دادگستری استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه جهت تشریح دستاوردهای سفر ریاست قوه قضائیه ضمن درود به شهدای جبهه مقاومت به ویژه سپهبد سلیمانی و شهدای سقوط هواپیمای اکراینی اظهار کرد: شهید سلیمانی در دوران ما یکی از مصادیق آیه 96 سوره مریم است که به درستی کسانی که عمل صالح توأم با ایمان قلبی داشته باشند به زودی خداوند محبت اینگونه افراد را در دل افراد قرار می‌دهد، حیات و شهادت سپهبد سلیمانی برکت داشت و باعث خاموشی فتنه‌ها شد.

محمدرضا حبیبی همچنین بیان کرد: رئیس قوه قضائیه بازدید سرزده از زندان هم داشت و با بندهای مختلف دیدار کردند، حدود 300 نفر شناسایی شدند که شرایط استفاده عفو را داشتند، نکته مهم این بود که به کمیسیون مرکزی دستور دادند با رأفت بیشتر اسلامی به افرادی که توسط استان پیشنهاد عفو آن‌ها داده می‌شود برخورد شود.

وی افزود: سفر رئیس قوه قضائیه به استان اصفهان بسیار مؤثر بود که در سطح کشور هم بهترین و تأثیرگذارترین سفر بود، مهمترین دستاورد برای ما در دستگاه قضایی افزایش انگیزه و دلگرمی همکاران بود که موضوع مهمی در مدیریت است، کما اینکه بلافاصله بعد از این سفر کاهش پرونده‌های مانده در یک ماه در حدود 2 هزار فقره پرونده بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به سفر معاونان قوه قضائیه به شهرستان‌ها از اثرگذاری این اقدامات گفت و ادامه داد: نشست‌هایی که با اقشار دیگر در استان خصوصاً در مرکز استان برگزار شد اثرگذار و امیدآفرین بود، در جلسه فعالان اقتصادی استان مواردی مطرح شد که باید در سطح کلان قوا مطرح می‌شد و اطمینان ایجاد شد که اگر مجموعه‌ای در جهت قانون حرکت کند به طور کامل از آن حمایت می‌شود، دستور تشکیل شورای حل اختلاف سازشی و صلحی بین فعالان اقتصادی داده شد، اعضای آن فعال اقتصادی و شناسایی شده هستند و حرفشان مؤثر است و این شورا در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

حبیبی اضافه کرد: در رابطه با افرادی که به خاطر مهریه بازداشت بودند دستور دادند، به این افراد مرخصی طولانی مدت بین 2 تا 3 ماه داده شد و افراد زندانی شده به زیر 100 نفر رسیده‌اند، البته به دنبال هستیم این عدد به صفر برسد مگر افرادی که به عمد همکاری نمی‌کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: فقط مجرمان حرفه‌ای و افراد با جرائم سازمان‌یافته باید به زندان بروند و افرادی به دلیل نداشتن کفیل یا وثیقه نباید زندانی شوند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به بازدید رئیس قوه قضاییه با فعالان فرهنگی و نخبگان اصفهانی، گفت: افراد در این جسله صحبت‌های شفافی را بدون هیچ مانعی داشتند و تأکید شد که در استان هم به صورت فصلی این جلسات برگزار شود و آخر همین ماه نخستین جلسه فصلی را با این قشر داریم.

حبیبی اضافه کرد: همچنین رئیس قوه قضاییه نشستی با کشاورزان داشتند و کشاورزان دغدغه‌ها و مشکلاتشان را مطرح کردند که تشکیل کمیته‌ای با ریاست معاون اول قوه قضاییه برای ساماندهی زاینده‌رود ثمره آن بود، زاینده‌رود به عنوان سفره طبیعی که استان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند باید منابعش تأمین شود و اگر بودجه‌ای باید تخصیص داده شود اتفاق بیفتد.

وی در رابطه با مصوباتی که در آخرین ساعات سفر وجود داشت و نیاز به ابلاغ بود، عنوان کرد: حدود 900 میلیارد ریال در بحث مالی تصویب شده که این مبلغ 480 میلیارد ریال از اعتبارات خاصی است که در اختیار شخص رئیس قوه قضاییه بوده و قطعی است و به مرور به استان ارسال خواهد شد، حدود 250 میلیارد ریال از اعتبارات جاری و دولتی خود قوه قضائیه است، بین 250 تا 300 میلیارد ریال هم توسط استاندار و از اعتبارات استانی بود و عمدتاً هم برای بخش‌های مرتبط با دادگستری و نه خود قوه قضاییه است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با کمبود نیروی انسانی هم بیان کرد: سال 96 آزمون و گزینش انجام شده بود که به دلیل عدم تأمین اعتبار این افراد نتواسته بودند مشغول به کار شوند و این در حالی بود که با کمبود شدید نیرو مواجه بودیم، دستور داده شد که احکام 100 نفر از این افراد صادر شود که این‌ها در سطح استان توزیع شدند تا پایان امسال هم احکام 240 نفر دیگر صادر شده و مشغول به کار می‌شوند که گره‌ای اساسی از دادگستری استان حل می‌شود.

حبیبی در ادامه ابراز کرد: 114 نفر قاضی هم حداکثر تا پایان سال آینده به استان اصفهان داده خواهد شد تا بتوانیم تعدادی از پست‌های بلاتصدی را نیز فعال کنیم، همچنین مصوب شد که فراخوانی را بدهیم از طریق دانشکده‌های حقوق استان و حوزه های علمیه افراد واجد شرایط ثبت نام کنند و از بین این افراد بالای 150 نفر گزینش شوند و دوره کارآموزی 6 ماهه برای آن‌ها گذاشته شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: استقبال خوبی توسط دانشکده‌ها شده است، این تعداد فقط در استان اصفهان برای کار قضایی مشغول خواهند شد و هیچ استان دیگری نخواهند رفت، این کار در 2 سال آینده جواب خواهد داد اما افق روشنی را برای تأمین قاضی برای استان خواهد داشت.

وی در رابطه با پروژه‌های دادگستری برای بخش‌ها اذعان کرد: برای 5 بخش دادگاه بخش داریم اما در ساختمان اجاره‌ای فعال هستند، برای فولادشهر هم که دادگاه بخش تصویب شده اما ساختمان ندارد، در باغ‌بهادران، بن‌رود، فولادشهر، زواره و جلگه با اعتبار 10 میلیارد و 400 میلیون تومان تصویب شد که برای این‌ها ساختمان مناسب احداث شود و اعتبار از اعتبارات در اختیار شخص رئیس قوه قضاییه است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: احداث دادسرای نجف‌آباد، مجتمع خانواده اصفهان و توسعه مجتمع بهارستان نیز جزو مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه بود که برای این موارد مقرر شد معاون راهبردی قوه قضائیه در طرح‌های ساری پیش‌بینی شود و از اعتبارات جاری قوه قضاییه برای این طرح‌ها اعتبار اختصاص داده شود.

وی با اشاره به وجود مشکل برای بعضی ساختمان‌های دادگستری در اصفهان گفت: بعضی از مجتمع‌های دادگستری اصفهان از لحاظ مکان و ساختمان مناسب نیستند، از محل وجوه خاص اجازه داده شد 2 یا 3 ساختمان مناسب در مکان مناسب با اعتبار بالغ بر 60 میلیارد ریال برای طول 5 یا 6 سال اجاره شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: پروژه اساسی در شهرک شهید کشوری شروع شده و کار در حال پیشرفت است و در مدت 3 تا 4 سال آینده قریب به 40 هزار متر زیربنا خواهد داشت، تا این ساختمان آماده شده و بتوانیم مجتمع‌ها را مستقر کنیم مصوب شد که ساختمان‌هایی اجاره شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: 42 میلیارد ریال از وجوه خاص برای تعمیرات اساسی در 4 شهرستان‌ که مشکل داشتند و بعضاً فاقد آسانسور بودند اختصاص داده شد که اعتبارات دولتی پاسخگو نبود، 10 میلیارد ریال هم برای ملزومات اداری و سخت‌افزار سیستم الکترونیکی تصویب شد، بخش خودرویی ما هم به شدت فرسوده است و اعتباری برای خرید حداقل 50 خودروی سواری داده شد که بخشی از مشکل رفت و آمد کارکنان و قضات از شهرستان‌ها به مرکز استان حل شود.

وی همچنین بیان کرد: برای شورای حل اختلاف نیز جهت تکمیل سیستم‌ها 8 میلیارد ریال تخصیص داده شد، حدود 27 میلیارد ریال هم برای تکمیل تجهیزات و تعمیرات سازمان‌های وابسته از جمله سازمان بازرسی کل، پزشکی قانونی، قضایی و ثبت اختصاص داده شد.

حبیبی در ادامه تصریح کرد:رئیس قوه قضاییه در رابطه با انتقال زندان مرکزی به خارج از شهر نیز تأکید داشته و رئیس سازمان زندان‌ها را مکلف کرد که جهت انتقال زندان به حاشیه شهر اقدام شود.

وی با اشاره به تأکید رئیس دستگاه قضا نسبت به امور بهداشتی، فرهنگی و اشتغال افراد زندانی، اذعان کرد: در مجموع 100 میلیارد ریال هم برای زندان‌های استان اختصاص داده شد، مباحث فرهنگی، بهداشتی و اشتغال نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که بخشی از این هدف اجرایی خواهد شد.

حبیبی در رابطه با حوزه اعسار مطرح کرد: 3 بخشنامه تاکنون به همکاران قضایی خود در استان در حوزه اعسار صادر کرده‌ایم و حجم کار هم زیاد است، البته به دنبال هستیم خارج از نوبت این پرونده‌ها پیگیری شود، در هفته‌های آینده برای 2 نفر از همکاران تجدید نظر ابلاغ صادر خواهیم کرد که پرونده‌های اعساری که در دادگاه به آن اعتراض می‌شود بین شعب مختلف پخش نشود تا سلیقه‌ای عمل شود، فقط افراد خاصی در خصوص اعسار اظهار نظر کنند که در یک شعبه فقط خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با برخی صحبت‌ها مبنی بر فک پلمب شیرهای مازوت در نیروگاه‌های اصفهان و اسلام‌آباد، به حکم 6 سال پیش اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش محیط زیست در آن زمان هر شبانه‌روزی حدود 500 تن گوگرد خام در فضا رهامی‌شد و آثار بسیار خطرناکی برای سلامت مردم داشت، البته افراد برای پلمب شیرهای مازوت زیر بار نمی‌رفتند چون تولید گاز مازوت در کنار نیروگاه‌ها است و به صرفه‌تر از گاز است، اما در آن زمان محکم ورود شد و بر این تأکید داشتیم که سلامتی مردم از همه چیز مهمتر است.

وی با اشاره به از سرگرفتن این مسأله از حدود 2 هفته پیش توضیح داد: در این زمینه تعدادی از مسؤولان با ارسال نامه‌ای برای دادستان کل کشور در راستای حمایت از تولید، درخواست فک پلمب شیرهای مازوت را داشتند، دادستان کل کشور در پاسخ از دادستان‌های مراکز استان‌ها و مناطق مربوطه خواست که موضوع بررسی شود و هیچ‌گونه نظری اعمال نشد.

حبیبی در این زمینه تأکید که دادستان کل کشور هیچ دستوری را برای فک پلمب شیرهای مازوت در کشور صادر نکرده است و بیان کرد: معاون دادستان کل کشور نامی از استان اصفهان در نامه نیاورده است و فقط از استان‌های مربوطه خواسته شده بود که اقدامات مقتضی انجام شود، در این زمینه برای مدیرکل محیط زیست نامه‌ای را نوشتم که بازدیدی از نیروگاه‌های اصفهان داشته باشد و گزارش این بازدید را ارائه دهد و مطرح شد که هیچ پلمبی فک نشده است و مصرف هر 2 نیروگاه فقط گاز است.

وی ادامه داد: مردم در جریان باشند که مسؤولان نیروگاه‌ها بر این باورند کاهش دما و سرمای شدید منجر به افزایش مصرف گاز در دیگر بخش‌ها و کمبود گاز در نیروگاه‌ها می‌شود و اگر از گاز مازوت استفاده نکنیم تولید برق تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و ممکن است مجبور به جیره‌بندی شویم، البته این استدلال را نپذیرفتیم، طبق تحقیقات ما برای تولید برق مشکلی نخواهیم داشت، مسؤولان شرکت گاز هم کمبود گاز در نیروگاه‌ها را رد کرده و گفتند که مشکلی در خصوص تأمین گاز نخواهیم داشت.

حبیبی در ادامه بیان کرد: بنده به نمایندگی از مردم در جهت دفاع از حقوق عمومی گفتم اگر واقعاً یک روزی هم افت گاز به جایی برسد که مجبور به کاهش تولید برق شویم و قرار باشد به صورت موقت خاموشی‌هایی داشته باشیم، مردم اگر بدانند مصرف مازوت چه مصیبتی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند حاضر هستند خاموشی را تحمل کنند اما تحمل آلودگی را ندارند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با اغتشاشات آبان ماه اظهار کرد: اعتراضات آبان ماه مردمی بود، اما اغتشاشگران به دنبال سوار شدن بر این موج بودند، اما وقتی رهبر معظم انقلاب هشدار دادند مردم خیلی زود صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و افراد معدود شناسایی شدند، در استان اصفهان پرونده‌هایی در دادسرا تشکیل شد.

وی تأکید کرد: البته خیلی از افرادی که بازداشت شده بودند همان روزهای اول آزاد شدند و معلوم شد که تحت تأثیر جو بودند یا اینکه ناخواسته در آن جمع قرار گرفته بودند.

حبیبی ادامه داد: اما تعداد کمی هم هستند که بر اساس تحقیقات اولیه ارتباط آن‌ها با بیرونی‌ها ثابت شد و بعضاً سرپل سازمان‌های تروریستی خارج از کشور بودند، در همین راستا اقدامات عمدی علنی داشتند، بانک و پمپ بنزین را آتش زدند، این‌ها خط قرمز بود و هیچ بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نیست.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به در حال تکمیل بودن پرونده این افراد مطرح کرد: تعداد افراد بازداشت‌ شده در آبان ماه با این اتهام شاید به تعداد انگشتان دست باشد، تحقیقات اولیه پرونده این افراد تکمیل شده و امید داریم تا پایان این ماه پرونده تعدادی از آن‌ها به دادسرا ارسال شود، برای تعدادی از این افراد حتماً دادگاه علنی برگزار خواهد شد که هم مردم بدانند که اینها چه اقداماتی کرده و با چه کسانی ارتباط داشتند، همچنین مردم بدانند دستگاه قضایی با کسانی که بخواهند امنیت مردم را به هم بزنند برخورد قاطعانه خواهد کرد.

وی با اشاره به دستگیری افراد مسلح در بین اغتشاشگران عنوان کرد: در همان بحبوحه اغتشاشات آبان ماه 2 تا 3 باند با بیش از 100 قبضه سلاح‌ جنگی و سلاح‌هایی که در اغشاشات به کار می‌رود دستگیر شدند که با هدایت بیرونی‌ها آمده و به اصفهان رسیده بود، از این رو نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه داد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با انتخابات بر این نکته تأکید کرد که فراهم کردن زمینه حضور حداکثری مردم وظیفه همه ما است و گفت: اگر می‌خواهیم در مقابل تهدیدهای استکبار بایستیم باید حضور همه مردم را داشته باشیم، کسانی که احراز صلاحیت نشدند امکان اعتراض دارند، افرادی که اعتراض دارند می‌توانند به شورای نگهبان مراجعه کرده و اعتراضات خود را مطرح کنند.

حبیبی در رابطه با سقوط هواپیما با اشاره به اینکه مسؤولان سپاه با خضوع کامل پاسخ داده و توضیح دادند که ماجرا به چه نحوی بوده است، گفت: چیزی که همه مردم باید به آن توجه کنند این است که در یک فضای آماده‌باش و در یک فضای تهدید صد در صدی یک خطایی غیرعمدی اپراتور با این نیت که دارد با دشمن مقابله می‌کند رخ داده است، نباید یک مجموعه خدمتگذار مثل سپاه را زیر سؤال ببریم و به آن توهین کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر