کد خبر: 986626
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
رکود فروش گیشه‌ای فیلم‌های سینمایی
با وجود اینکه از روز گذشته دو فیلم جدید به فهرست بلند فیلم‌های در حال اکران اضافه شده، آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که فروش سینما‌ها افت چشمگیری کرده است.
محمد صادقی
 سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در شرایطی که مردم پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شاهد چند اتفاق ناگوار بوده‌اند، انگار کسی حال و حوصله سینما رفتن ندارد، آن‌هایی هم که به سینما می‌روند با فیلم‌های شاخصی روبه‌رو نیستند. طبق سنت قدیمی سینما هفته‌های منتهی به جشنواره فیلم فجر محل دیده شدن فیلم‌های کم‌فروش شده است.

سینما‌ها تا پیش از حادثه تلخ ترور سردار سلیمانی میزبان چند فیلم کمدی بودند که شاید پرحرف و حدیث‌ترین آن‌ها «زیر نظر» بود. بعد از آن هم از هفته پیش فیلم‌های کمدی «اژدر» و «جهان با من برقص» اضافه شد. این هفته هم دو فیلم درام «امیر» و «اولین امضا برای رعنا» اضافه شدند. تقریباً انتخاب‌های زیادی برای سینما رفتن وجود دارد، اما کسی به سینما نمی‌رود، برای همین برخلاف روند چند ماه گذشته که حداقل فیلم‌های کمدی می‌فروختند، حالا همه در شرایط نسبتاً برابری هستند؛ هیچ فیلمی خوب نمی‌فروشد. تقریباً همه فیلم‌های شاخص امسال در نیمه اول سال و حتی در ماه‌های فصل پاییز اکران شده‌اند. هنوز هم پر‌فروش‌ترین‌های سینما در سال ۹۸ متعلق به فیلم‌هایی است که پیش از این اکران شده و اکنون با وجود از دست دادن سینما‌های سرگروه هنوز هم اکران‌های خود را حفظ کرده‌اند.

ایسنا در گزارش فروش هفتگی سینما می‌نویسد: «آخرین آمار فروش فیلم‌های سینمایی تا ۲۵ دی‌ماه در حالی اعلام شده که هفته گذشته سینما‌ها به دلیل عزای عمومی و شهادت سردار سلیمانی به مدت سه روز تعطیل بودند. پس از آن نیز به دلیل برخی اتفاقات مانند سقوط هواپیمای اوکراینی و شرایط پس از آن، گیشه سینما‌ها بی‌تاثیر نماندند و بر اساس اطلاعات موجود شاهد رکود در فروش آثار روی پرده بودیم.»

در این گزارش آمده است: «فیلم کمدی «اژدر» ساخته رضا سبحانی که از هفته گذشته اکران خود را آغاز کرده، با محدودیت سنی ۱۳+سال بیش از ۹۱ میلیون تومان در تهران فروش کرده و ۷ هزار نفر مخاطب آن را در ۵۴ سینما تماشا کرده‌اند. فیلم سینمایی «جهان با من برقص!» به کارگردانی سروش صحت پس از دو هفته نمایش در سینما‌های تهران و شهرستان‌ها، بیش از ۵/۱ میلیارد تومان فروش داشته است. این اثر با در اختیار داشتن ۱۲۸ سینما در تهران و شهرستان‌ها ۱۲۰ هزار مخاطب را به سینما آورده است. فیلم کمدی «زیر نظر» مجید صالحی با محدودیت سنی ۱۵+سال که از چهارم دی ماه روی پرده سینما‌ها نمایش خود را آغاز کرده، ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان فروش داشته است. تا امروز این فیلم را ۳۲۸ هزار نفر در ۱۵۵ سینما تماشا کرده‌اند. فیلم «سونامی» میلاد صدرعاملی پس از سه هفته نمایش در ۷۴ سالن سینمایی، ۲۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش داشته و ۱۹ هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند. درام سینمایی «آشفتگی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی که نمایش خود را از ۲۷ آذرماه در سینما‌ها آغاز کرده تا امروز ۴۵۸ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان فروش داشته است. این فیلم با نمایش در ۶۰ سالن سینمایی ۳۵ هزار نفر مخاطب داشته است. کمدی اکشن «مشت آخر» ساخته مهدی فخیم‌زاده پس از حدود یک ماه نمایش در سینما‌ها تا امروز ۱۷۳ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان فروش داشته و ۱۴ هزار مخاطب در ۴۸ سالن آن را تماشا کرده‌اند. فیلم دفاع مقدسی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری که اکران خود را در سرگروهی از ۲۰ آذرماه آغاز کرد تا امروز یک‌میلیارد تومان فروش داشته است و ۱۰۰ هزار نفر آن را در ۱۱۴ سالن سینمایی در کشور تماشا کرده‌اند و فیلم درام اجتماعی «جان‌دار» حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری نیز پس از گذشت بیش از یک ماه نمایش در سینما‌ها ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان فروش داشته است. این اثر با در اختیار داشتن ۱۱۴ سالن سینمایی ۲۱۱ هزار نفر مخاطب داشته است.»

دست‌های خالی سینما برای یک ماه آخر تا جشنواره
از ۱۲ بهمن ماه فضای فرهنگ و هنر کشور به طور مستقیم تحت تاثیر شروع جشنواره فیلم فجر و رونمایی از فیلم‌های جدید کارگردانان سرشناس سینما خواهد بود؛ سنتی که هر سال در حال تکرار است و در این مدت با آغاز اکران‌های مردمی فیلم‌های جشنواره فجر، سینما‌های منتخب جشنواره در خدمت فجر خواهند بود، برای همین عملاً فیلم‌هایی که اکران عادی آن‌ها در حال انجام است شانسی برای رقابت با جشنواره‌ای‌ها را نخواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود تا تهیه‌کنندگان تمام تلاش خود را بکنند که فیلم‌شان را تا قبل از این تاریخ به اکران برسانند. در این میان دفاتر پخش فیلم توانسته‌اند بهترین‌های فروش را در فرصت طلایی نوروز و بعد از آن تابستان و پاییز اکران کنند. آنچه مانده است دست‌های خالی سینماست؛ فیلم‌هایی متوسط و کمدی‌هایی مبتذل که حتی شوخی‌های رکیک جنسی آن‌ها نیز در گیشه خریدار ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار