کد خبر: 986589
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین‌الاسد، اولین پایگاه امریکایی که بعد از جنگ دوم جهانی مورد حمله یک دولت قرار گرفته، همچنان مورد توجه رسانه‌های امریکایی است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ابعاد با وجود اصرار مقام‌های رسمی امریکا درباره تلفات نداشتن موشک‌باران ایران، واشنگتن‌پست برای اولین بار از قول یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت، فاش کرد‌: «در نتیجه این حملات موشکی، دست کم دو نظامی امریکایی از پنجره یک برج به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.» حالا دیگر، نه فقط دانشنامه‌هایی مانند ویکی‌پدیا یک صفحه مجزا برای حمله موشکی ایران باز کرده‌اند، بلکه تلخی این حمله در تاریخ نظامی امریکا ثبت خواهد شد.

امریکایی‌ها به فاصله چهار روز بعد از موشک‌باران عین‌الاسد، آن را به روی رسانه‌ها باز کردند، فاصله‌ای که باعث شد «آسوشیتدپرس» از تلاش نظامیان امریکایی برای «پاکسازی»‌عین‌الاسد از بقایای برجامانده از حمله موشکی سخن بگوید. بعد از آن، چندین شبکه خبری، خبرگزاری و خبرنگار صرفاً امریکایی از این پایگاه بازدید و با برخی سربازان و نظامیان گفتگو کردند. در حالی که در نخستین روز موشک‌باران عین‌الاسد، جک خوری، خبرنگار اسرائیلی از انتقال ۲۲۴ زخمی به مرکز درمانی سوراکسی در تل‌آویو خبر داده بود، توئیتر به فاصله‌ای کوتاه صفحه این خبرنگار روزنامه را بست تا ابهام‌ها درباره ادعای ترامپ بیشتر شود. چند روز بعد، روا دیمون، خبرنگار سی‌ان‌ان به عنوان اولین خبرنگار غربی به عین‌الاسد رفت و در گزارشی تصویری گفت: «شما در این تصاویر می‌بینید که پس از حمله موشکی ایران تقریباً هیچ چیز از این مکان باقی نمانده است. به ما گفته شده است هیچ چیزی که ارزش بازیافت و تعمیر داشته باشد، در این مکان باقی نمانده است.» او در حالی که به یک حفره بزرگ ایجاد شده در اثر موشک‌های ایران اشاره می‌کرد، گفت: «این حفره که مشاهده می‌کنید، بر اثر اصابت موشک ایجاد شده است. این یکی از ۱۰ مکانی است که موشک به آن اصابت کرده است. بودن در اینجا حقیقتاً خارق‌العاده است، زیرا معلوم نیست چگونه ممکن است کسی از این حمله توانسته باشد جان سالم به در ببرد. این بسیار عجیب است که گفته می‌شود هیچ تلفات یا جراحاتی وجود نداشته است.» یک روز بعد، تلویزیون دانمارک با یک افسر دانمارکی که در زمره نیرو‌های مستقر در کنار نیرو‌های امریکایی پایگاه عین‌الاسد بود صحبت کرد که او گفت پناهگاه‌ها هرگز هدف حمله قرار نگرفتند و افزود: اگر چنین می‌شد فاجعه تمام عیار قرن رخ می‌داد، زیرا هزاران سرباز و افسر از تابعیت‌های مختلف در آنجا بودند. او می‌گوید: «این نظامی در ادامه به توضیح وقایع بعد از حمله پرداخت و گفت امریکایی‌ها بعد از پایان هشدار یعنی حدود یک ساعت بعد از حمله خارج شدند. آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به محل آمدند و وقتی ما در پناهگاه بودیم صدای بالگرد‌های نظامی و فریاد سربازان را می‌شنیدیم، ولی به دستور فرماندهان خود و از ترس حملات بیشتر خارج نشدیم. صبح که بیرون آمدیم دیدیم آتش بیش از هفت نقطه مهم را سوزانده و خودرو‌ها سوخته و ساختمان‌ها ویرانه شده‌اند.»

روش «قطره‌چکانی»
به نظر می‌رسد، امریکایی‌ها مسیر افشای قطره‌چکانی اطلاعات در عین‌الاسد را در پیش گرفته‌اند. هفت روز بعد از حمله موشکی ایران، دیروز واشنگتن‌پست در گزارشی برای اولین بار فاش کرد که برخلاف ادعای مقامات دولت ترامپ مبنی بر اینکه هیچ‌یک از نیرو‌های امریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق طی حمله موشکی ایران به این پایگاه آسیب ندیده‌اند، ده‌ها نیروی امریکایی در این حمله دچار ضربه مغزی خفیف شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. به نوشته این روزنامه، یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت گفته که «در نتیجه این حملات موشکی، دست کم دو نظامی امریکایی از پنجره یک برج به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.»‌وال استریت‌ژورنال هم از سربازانی نوشت که در زیر پناهگاه‌ها مچاله شده بودند، لحظات پر استرسی را سپری کردند. سرهنگ استاچی کولمن در این باره می‌گوید: «ما موج انفجار را حس می‌کردیم. در‌های پناهگاه به داخل کج شده بود. برداشت نیرو‌های تحت‌الامر من این بود که آن‌ها واقعاً می‌خواستند دارایی‌های (هوایی) ما را بزنند.» سرهنگ آنتونی چیس نیز گفته است: «ما واقعاً در وضعیت خطرناکی بودیم.»

فیبر‌هایی که در آتش می‌سوخت
خبرگزاری فرانسه روز چهار شنبه گزارش کرد که دقایقی پس از آغاز شلیک موشک‌های ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد سربازان امریکایی تماس با پهپاد‌های فوق‌العاده قدرتمند و گران قیمت خود را از دست دادند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گفته که همزمان با آغاز این حملات در ساعت یک و ۳۵ دقیقه بامداد چهار شنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی‌ماه)، ارتش امریکا چهار هواپیمای بدون سرنشین را در عراق به پرواز در آورده بود تا بر پایگاه‌های محل استقرار نیرو‌های ائتلاف تحت رهبری امریکا نظارت داشته باشد. این پهپاد‌ها شامل MQ-۱C گری ایگلز، هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته نظارتی بود که می‌تواند به مدت ۲۷ ساعت پرواز کند و قابلیت حمل چهار موشک هلفایر (Hellfire) را دارد. کاستین هرویگ یکی از خلبان‌های کنترل‌کننده این پهپاد‌ها که ۲۶ سال سن دارد، می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که این عملیات منجر به یک حمله زمینی می‌شود، بنابراین هواپیما‌ها را همان بالا نگه داشتیم.» هرویگ مشغول هدایت پهپاد گری ایگلز بود که اولین موشک ایران به (عین‌الاسد) اصابت کرد. به‌رغم استقرار باقی سربازان امریکایی در پناهگاه‌ها، ۱۴ خلبان درکابین‌های تیره و تاریک خود مشغول هدایت این پرنده‌ها از راه دور بودند و عملیات نظارت را با استفاده از دوربین‌های قوی خود بر عهده داشتند. کاستین هرویگ به خبرگزاری فرانسه گفته که اصابت اولین موشک پناهگاه‌های آن‌ها را خاکی کرد، اما آن‌ها همچنان سر پست خود باقی ماندند. دور بعدی حملات نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدند و به گفته این سرباز ما سرنوشت را پذیرفتیم. ما فکر می‌کردیم که کارمان اساساً تمام است. کنترلی بر اوضاع نبود. وسلی کیلپاتریک، گروهبان یکم ارتش امریکا دراین باره گفت: «هنوز یک دقیقه از دور آخر حملات نگذشته بود که به سمت سنگر‌های پشتی حرکت و ناگهان مشاهده کردم که تمام خطوط فیبری در آتش می‌سوزند.» این خطوط فیبری ارتباط میان کابین‌های مجازی خلبان‌ها و آنتن‌های ماهواره‌ای را که به (پهپاد) گری ایگلز سینگال می‌فرستد، برقرار می‌کند. وسلی کیلپاتریک توضیح داد که با سوختن خطوط فیبری کنترل پهپاد‌ها کاملاً از دست رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار