کد خبر: 986584
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: شاید واشنگتن و پکن برای امضای فاز نخست توافق تجاری آماده باشند، اما شرکت‌های چینی حاضر به پذیرش هیچگونه ریسکی نیستند و در حال برنامه‌ریزی برای ادامه تعرفه‌های امریکا هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که معاون نخست‌وزیر چین برای امضای فاز نخست توافق تجاری به واشنگتن سفر کرده است، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا در چین با توجه به سابقه بدعهدی‌های ترامپ نگرانند که این توافق نیز به سرنوشت توافقات دیگر دچار شود و از هم بپاشد. به علاوه، اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری امریکا مبنی بر پابرجا ماندن تعرفه‌های دولت امریکا تردیدی باقی نگذاشته که شرکت‌های چینی حتی بعد از امضای توافق همچنان از سیاست‌های تعرفه‌ای حمایت‌گرایانه امریکا متضرر خواهند شد. بنابراین آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بدترین سناریوی ممکن در سال ۲۰۲۰ و یافتن بازار‌های جدید، افزایش حضور در بازار داخلی چین یا انتقال خط تولید خود به خارج از چین هستند.
آلفرد وونگ، مدیر یک شرکت تولید‌کننده محصولات کودک در‌این‌باره گفت: «حتی اگر آن‌ها فاز نخست توافق تجاری را امضا کنند، ما نمی‌دانیم که آیا شرایط تغییر می‌کند یا نه.» وی تقریباً یک سوم خط تولید محصولات خود را از ماه سپتامبر به سریلانکا منتقل کرده تا از تعرفه‌های امریکا در امان بماند. به گفته وونگ، اگر من به فعالیت‌های شرکتم در خارج از چین تنوع نبخشم، بعید است مشتریان سفارشات جدیدی را ثبت کنند. میزان سفارش‌ها در سال گذشته کاهش داشت که بخش عمده آن ناشی از نامعلوم بودن تکلیف تعرفه‌ها بود. «حتی اگر ترامپ هم بر سر کار نبود، امریکا باز هم علیه چین اقدام می‌کرد... بعید است وضعیت به قبل از جنگ تجاری برگردد.»
جیسون لی، مدیر یک شرکت تولید قطعات فلزی در شانگ‌های گفت: تا قبل از جنگ تجاری حدود ۶۰ درصد فروش شرکت ما به بازار امریکا بود، اما اکنون این رقم حدود ۴۰ درصد است. وی به دنبال مشتریان بیشتر در خارج از امریکاست تا بخشی از این زیان را جبران کند. «در دراز مدت، به عنوان یک صادرکننده چینی ما تنها باید روی تقویت کیفیت محصولاتمان کار کنیم تا بازار‌های دیگری بیابیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار