کد خبر: 986570
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸
فیلم‌هایی که جای خالی‌شان منتقدان را شگفت‌زده کرد
فیلم سینمایی «جوکر» با داستانی غیراقتباسی و با بازی «واکین فینکس» با ۱۱ نامزدی پیشتاز بود. «۱۹۱۷»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «ایرلندی» هرکدام با ۱۰ نامزدی در رده بعدی بودند. همین چهار عنوان فیلم بخش قابل توجهی از نامزدی‌ها را به خود اختصاص داده بودند و کفه ترازو نزد این‌ها سنگین بود.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: غیرمنتظره‌ترین مواردی که انتظار می‌رفت در بین نامزد‌های اسکار ۲۰۲۰ دیده شوند و نشدند از «گِرِتا گِرویگ» تا «آدام سندلر» و از «تارون اجرتون» تا «جورج مک‌کی».
به گزارش فارس معمولاً در اسکار شک و تردید وجود نداشته و چه در زمان اعلام نامزد‌ها و چه در زمان اعلام برندگان نهایی تقریباً آنچه غالب پیش‌بینی‌ها بر آن متمرکز بوده، از آن برآمده است، اما امسال نشان داد که اسکار هم می‌تواند غیرمنتظره و تعجب‌برانگیز باشد. اما پس از اعلام نامزد‌های امسال نبود برخی اسامی که بسیار انتظارشان در میان نامزد‌ها می‌رفت برای همه تعجب‌برانگیز و غافلگیرکننده بود. از «آکوافینا» برای بازی درخشان در فیلم سینمایی «وداع» تا «جنیفر لوپز» برای بازی در فیلم «کلاهبرداران» تا «لوپیتانیونگو» برای بازی در «ما» و «آدام سندلر» برای بازی در فیلم «الماس‌های تراش‌نخورده» و نیز «بیانسه» برای نامزدی بخش «بهترین آهنگ» برای فیلم سینمایی زنده انیمیشن «شیرشاه»، تمام این موارد از غافلگیری‌های نامزدی‌های این دوره بود که نه تنها بخش اعظمی از مخاطبین بلکه بسیاری از منتقدین و کارشناسان سینما حضور نام آن‌ها در بین نامزد‌ها را قطعی می‌دانستند. جالب اینکه بخش تمام «پسرانه» نامزد‌های بخش «بهترین کارگردانی» اسکار را در این مورد کاملاً شبیه به گلدن گلوب کرد. تعجب آنجا بود که در این فهرست نام «گرِتا گِرویگ» با فیلم «زنان کوچک»، «لولو وانگ» با فیلم «وداع»، «لورن اسکافاریا» با فیلم «کلاهبرداران»، «ملینا ماتسوکاس» با فیلم «کوئین و اسلیم»، و «ماریل هلر» با فیلم «روزی زیبا در محله» در میان نامزد‌های بخش «بهترین کارگردانی» اسکار نبود که نبود!

فیلم سینمایی «جوکر» با داستانی غیراقتباسی و با بازی «واکین فینکس» با ۱۱ نامزدی پیشتاز بود. «۱۹۱۷»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «ایرلندی» هرکدام با ۱۰ نامزدی در رده بعدی بودند. همین چهار عنوان فیلم بخش قابل توجهی از نامزدی‌ها را به خود اختصاص داده بودند و کفه ترازو نزد این‌ها سنگین بود. در ادامه مشروح‌تر به مواردی که نبودشان در بین نامزد‌های اسکار تعجب‌برانگیز بود، پرداخته می‌شود:

آکوافینا برای بازی در «وداع»
پس از برنده شدن در رویداد بزرگ «گلدن گلوب» انتظار می‌رفت که حتماً در بین نامزد‌های اسکار باشد. بازی او در فیلم «وداع» که اکرانش در ماه آگوست آغاز شد بسیار با واکنش مثبت منتقدین مواجه شد و انتظار می‌رفت نظر رأی‌دهندگان اسکار را جلب کند. جالب اینکه این فیلم حتی در بخش‌های «بهترین فیلم‌نامه» و «بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن» (با بازی ژائو شوژن) نیز در عین ناباوری نامزد نشد.

لوپیتا نیونگو برای بازی در فیلم «ما»
اسکار سابقه طولانی در تبعیض نسبت به فیلم‌های ژانر وحشت دارد. هرچند فیلم «برو بیرون» از جوردن پیل در سال ۲۰۱۸ در چهار بخش نامزد اسکار شد، با این وجود، فیلم موفق و قدرتمند «ما» مورد استقبال گرم رأی‌دهندگان آکادمی قرار نگرفت. «لوپیتا نیونگو» که برای بازی در فیلم «دوازده سال بردگی» برنده اسکار شده، امسال در رویداد «انجمن صنفی هنرپیشگان امریکا» نیز برای بازی در همین فیلم «ما» نامزد شد. به هر روی، امسال آکادمی او را به عنوان نامزد بخش «بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن» تشخیص نداد با وجودی که او در این فیلم نقشی بسیار درخشان و دوجانبه و در عین حال وحشت‌زده ایفا کرد.

گرِتا گِرویگ برای کارگردانی «زنان کوچک»
اگرچه اقتباس گرویگ از «زنان کوچک» نقد‌های بسیار مثبت، افتخارآمیز و نیز شش نامزدی اسکار امسال از جمله نامزدی «بهترین فیلم»، «بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن» (برای سائِرشه رانِن) و «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» را برای او به ارمغان آورد، اما در عین تعجب وی در بخش «بهترین کارگردانی» نامزد نشد که این یکی از تعجب‌انگیزترین موارد اعلام نامزد‌های اسکار امسال محسوب می‌شود. گرویگ اگر در بخش «بهترین کارگردان» نامزد می‌شد نامش به عنوان اولین زنی که دوبار در اسکار در این بخش نامزد شده در تاریخ ثبت می‌شد؛ چراکه او سال گذشته برای ساخت «کفشدوزک» نامزد «بهترین کارگردانی» شده بود. درعوض، در شاخه کارگردانان همه نامزد‌ها مرد بودند: «مارتین اسکورسیزی» برای «ایرلندی»، «سم مندس» برای «۱۹۱۷»، «کوئنتین تارانتینو» برای «روزی روزگاری در هالیوود»، «بونگ جون هو» برای «انگل» و «تاد فیلیپس» برای «جوکر».

«تارون اِجِرتون» برای فیلم «راکت‌من»
اجرتون در کمپین جوایز سینمایی سیری صعودی داشت. او برای ایفای نقش «التون جان» در فیلم سینمایی «راکت‌من» رقیبی، چون «لئوناردو دی‌کاپریو» را در «گلدن گلوب» کنار زد. او همچنین نامزدی «انجمن صنفی هنرپیشگان امریکا» و «بفتا» را به‌دست آورده آن هم در بخش «بهترین هنرپیشه نقش اصلی مرد» که بخشی بسیار شلوغ و پر از رقبای قدرتمند است. واقعاً عادلانه نیست که سال گذشته که «رمی مالک» برای لب‌خوانی نقش «فردی مرکوری» در فیلم «راپسودی بوهِمی» جایزه «بهترین هنرپیشه نقش اصلی اسکار» را دریافت کرد حالا «تارون اجرتون» که واقعاً به‌صورت حقیقی به‌جای «التون جان» با حنجره خود به صورت حرفه‌ای خوانندگی کرده، حتی نامزد هم نشود!

«کریستین بِیل» در فیلم «فورد در برابر فراری»
روز اعلام اسامی کاندیدا‌ها روز خوبی برای فیلم «فورد در برابر فراری» بود که اولین فیلم تاریخ سینما با موضوع راننده‌های ماشین‌های مسابقه‌ای بود که نامزد بخش «بهترین فیلم» می‌شد. «کریستین بِیل» در این فیلم در نقش «کن مایلز» از امید‌های کسب جایزه اسکار «بهترین هنرپیشه نقش اصلی مرد» بود. اما این هنرپیشه توانا که تاکنون چهار بار نامزد اسکار در این بخش بوده امسال حتی نامزد نشد.

«آدام سندلر» برای فیلم «الماس‌های تراش‌نخورده»
نقش سندلر به عنوان یک جواهر فروش نیویورکی در فیلم «الماس‌های تراش‌نخورده» شاید بهترین بازی تمام دوران حرفه‌ای‌اش بود. این فیلم در ایام تعطیلات کریسمس موفقیت خوبی در گیشه نیز داشت. رأی‌دهندگان اسکار، اما در عین شگفتی برای او نامزدی اسکار قائل نبودند.

«جورج مک‌کی» برای فیلم «۱۹۱۷»
«۱۹۱۷» هم در گیشه موفق بود هم در اسکار با ۱۰ نامزدی! اما عجیب است که مک‌کی که هر صحنه از این درام جنگ جهانی اول را که در قالب دو برداشت بلند کارگردانی شده با قدرت و به زیبایی بازی کرده است، اما نامی از او در میان نامزد‌های «بهترین هنرپیشه» دیده نمی‌شود. چنانچه «۱۹۱۷» برنده بخش «بهترین فیلم» اسکار شود اولین فیلمی خواهد بود که بیش از یک دهه از فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» در سال ۲۰۰۸ بدون حتی نامزدی در بخش بهترین هنرپیشه، برنده خواهد شد.

«ادی مارفی» برای فیلم «دولمیت نام من است»
ادی مارفی با بهترین نقد‌ها برای بازی در نقش «رودی ری مور» در همین فیلم «دولمیت نام من است» مواجه شد. داوران اسکار معمولاً دوست دارند جایزه «بهترین هنرپیشه» را به بازیگری بدهند که در یک نقش زندگی واقعی افراد بازی کرده باشد به‌خصوص اینکه یک هنرپیشه در نقش هنرپیشه‌ای دیگر بازی کرده باشد. مارفی تا کنون تنها یک بار برای بازی در «دختران رؤیایی» نامزد اسکار شده است.

«جمی فاکس» برای فیلم «فقط بخشش»
چه اتفاقی برای فیلم «فقط بخشش» افتاد؟ در فصل پاییز، مدیران کمپانی برادران وارنر بر این عقیده بودند که یک نماینده قدرتمند در اسکار دارند و اسکار در دستانشان است. داستان در مورد یک وکیل جوان با بازی «مایکل بی‌جوردن» است که سعی دارد موکل بی‌گناهش را از مجازات مرگ نجات دهد که «جمی فاکس» نقشش را بازی می‌کند. اما به دلایلی کمپانی برادران وارنر این فیلم را تا آخر هفته گذشته به‌صورت گسترده اکران نکرد. درنتیجه و متأسفانه به همین دلیل «جمی فاکس» نتوانست نامزدی اسکار را دریافت کند زیرا فیلمش پس از زمان رأی‌گیری داوران اسکار اکران شد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار