کد خبر: 986481
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
سردار عبداللهی درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد
معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: سیستم اطلاعاتی در حال بررسی نقش نفوذ در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و موضوع جنگ الکترونیک هم در دست بررسی است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح در برنامه گفت و گوی ویژه خبری درباره ابعاد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های دفاعی کشور پدافند هوایی است. بخش‌های زیادی در این بخش دخیل هستند که باید با هم هماهنگ شوند. از طرفی هم اهداف هوایی شرایط مختص خود را دارند و در حقیقت مختصات سه بعدی دارند. مجموع این متغیر‌ها دفاع هوایی را پیچیده می‌کند و کار در این حوزه سرعت بالایی را می‌طلبد.

‎وی افزود: این اتفاق حدود ساعت ۶:۱۵ دقیقه ۱۸ دی ماه رخ داد. فرمانده هوافضای سپاه در ماموریت غرب کشور بود و بعد از یک ساعت به وی اطلاع می‌دهند او هم به سلسله مراتب خودش اطلاع می‌دهد. هر رده‌ای که گزارش می‌دهد باید برایش گزارش محرز شود. طبیعتا بررسی اولیه زمان میبرد. حدود ساعت ۷ بعد از ظهر به ستاد کل اطلاع دادند که این اتفاق رخ داده و ستاد کل بازرسان فنی را فراخوانی کرد ساعت ۸ این افراد جمع شده و تا ساعت ۱۰ توجیه شدند. ساعت ۱۰ شب چهارشنبه به ماموریت اعزام شدند.

عبداللهی ادامه داد: حوزه ماموریت و بررسی این افرادزیاد بود و باید با تمام افرادی که در این پروسه نقش داشتند صحبت می‌کردند که حدود ۳۸ ساعت طول کشید و بعد از ظهر روز جمعه گزارش بخش‌های مختلف آماده شد و غروب روز جمعه تحقیقات جمع بندی شد و ستاد کل درخواست جلسه اضطراری از شورای عالی امنیت ملی کرد تا برای اعضای شورا هم موضوع محرز شود. ساعت ۱۰ شب جلسه شورا تشکیل و ساعت ۱۲ جمعه شب گزارش تهیه و شنبه به ملت عزیز اعلام می‌شود.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل تصریح کرد: به اعتقاد کارشناسان این بررسی در سریعتر زمان ممکن انجام شده است. ما در سیستم چیزی نداریم که کسی بخواهد خبری را بیرون بدهد اخبار باید در سلسله مراتب قرار گیرد و در صورت تایید منتشر شود. مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری از نگاه خودشان مطالبی را بیان کردند. وقتی هواپیما موتورش دچار آتش سوزی می‌شود هفتاد درجه گردش به راست می‌کند این از دیدگاه خلبانی این است که هواپیما دچار نقص فنی شده و می‌خواهد فرود بیاید.

عبداللهی ادامه داد: در آن زمان سامانه‌های دفاع هوایی ما در آماده باش صد در صد بودند، ولی این به مفهوم درگیری نیست. ما در هشت سال دفاع مقدس در حال جنگ بودیم، اما در تمام این مواقع حالت پرواز ممنوع نبود. وقتی مرکز راداری ما اعلام وضعیت قرمز می‌کرد در چنین حالتی پرواز‌های عادی قطع می‌شود، چون در آن زمان سیستم‌های دفاع هوایی آتش به اختیار هستند، اما در این موضوع سیستم‌های ما آتش محدود بودند و باید برای شلیک دستور می‌گرفتند؛ لذا ما باید حمله را کاملا تشخیص دهیم تا اعلام پرواز ممنوع کنیم.

وی عنوان کرد: یک گزارشی از سیستم فرماندهی کنترل مبنی بر شلیک موشک‌های کروز از جنوب کشور به مرکز منطقه‌ای پدافند اعلام می‌شود. موشک کروز در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و این که بشود در همه نقاط موشک کروز را کشف کرد شاید ممکن نباشد و برای این امر دیده بان‌هایی در برخی نقاط پیش بینی کرده ایم. بعد از مدتی مرکز مربوطه سوال می‌کند که این موضوع چه شد که اعلام می‌کنند وضعیت قرمز منتفی است، اما ارتباط سامانه پدافندی با مرکز قطع شده بوده است. وقتی هواپیما از باند بلند می‌شود یک گردش ده درجه می‌کند که به شکل هدف نزدیک شونده به سامانه پدافندی در می‌آید که سامانه به آن شلیک می‌کند. زمانیکه رادار سامانه این هواپیما را میگرد ارتفاع آن در حد موشک کروز بوده، چون هواپیما در زاویه صفر این سامانه بوده که کمترین سطح مقطع راداری را داشته، اما ارتباط سامانه دچار اخلال بوده و کاربر هم شرایط خاصی داشته است که موجب خطای انسانی می‌شود. البته وقتی هواپیما در زاویه صفر قرار میگیرد نمی‌شود به صورت موشک کروز دیده شود، اما چون ارتباط سامانه قطع بوده کاربر با محاسباتی که انجام داده به این نتیجه رسیده که هدف موشک کروز است.

وی اظهار داشت: سیستم اطلاعاتی در حال بررسی نقش نفوذ در این موضوع است، اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم.

عبداللهی در باره احتمال جنگ الکترونیک هم گفت: اینکه آمریکایی‌ها چنین اقداماتی را بکنند مسبوق به سابقه است. آن‌ها با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در سامانه‌های پدافندی و راداری می‌توانند اخلال ایجاد کنند، اما در این مورد با توجه به سامانه راداری ما و هواپیما قدری پذیرش اخلال سخت است البته یک تیم بررسی الکترونیک هم در این زمینه مشغول بکار هستند.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل ادامه داد: ما در قرارگاه دفاع هوایی کشور یا در مرکز رادار تهران نماینده داریم. وی در جریان همه پرواز‌ها قرار میگرد. وی اطلاعات پرواز‌ها را به مرکز فرماندهی اعلام می‌کند و آن‌ها هم به یک رده پایین‌تر اعلام می‌کنند، اما به سامانه چیزی اعلام نمی‌شود مگر اینکه سامانه در مورد یک پرنده ابهاماتی داشته باشد.

وی افزود: در این حادثه فرصت سامانه برای استعلام بسیار کم بوده است. همه شواهدی که کاربر سامانه داشته است حاکی از این بوده که یک هدف متخاصم به سمت او می‌آمده است.

وی گفت: اضافه شدن این سامانه به رینگ پدافندی از قبل برنامه ریزی شده بوده است و د. شرایط خاص این کار‌ها صورت می‌پذیرد.

عبد اللهی عنوان کرد: فیلم‌های فضای مجازی برای ما خیلی قابل استناد نیستند، چون ممکن است فیلم‌ها ساختگی باشد یا مربوط به حوادث مشابه باشد. همچنین در مورد قطع ارتباط سامانه تحقیقات باید ادامه پیدا کند. اینکه اپراتور چرا شلیک کرده است باید دنبال شود. در ابعاد اختلالات الکترونیکی باید تحقیقات دنبال شود و اینکه نوع انفجار چگونه بوده است در حال بررسی است.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید کرد: تا این مرحله مشخص شده است این هواپیما بر اصابت یک شی خارجی سقوط کرده است و در صورتی که مورد خاصی باشد به اطلاع مردم خواهد رسید. در این حادثه تا کنون چند نفر به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح معرفی شده اند و نتیجه کار به مردم اطلاع داده خواهد شد.

وی درپایان گفت: جامعه ما به نیرو‌های مسلح اعتماد دارند و نیرو‌های مسلح برای مردم هستند. نیرو‌های مسلح در این حادثه صادقانه همه چیز را گفتند و آنچه که باید گفته شود را نیرو‌های مسلح ما حتما اطلاع رسانی خواهند کرد. هیچ مشکلی در امنیت هوایی کشور نداریم و همه پرواز‌ها برقرار است و اتفاقات مشابه این هم در دنیا رخ داده است. این یک خطای انسانی بوده است و در حال بازنگری آیین نامه‌ها هستیم تا در صورت وجود ایراد آن را بر طرف کنیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار