کد خبر: 986452
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
حاشیه‌ای بر قول وزیر ورزش برای استخدام مدال‌آوران المپیک توکیو در وزارت ورزش
در حالی دیروز وزیــر ورزش وعده‌داد که مدال‌آوران المپیک توکیو در وزارت ورزش استخدام می‌شوند که به نظر می‌رسد با وجود مصوبه سال ۹۵ هیئت دولت برای استخدام قهرمانان، بقیه دستگاه‌های اجرایی دولتی قدمی برای اجرایی کردن این مصوبه برنمی‌دارند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: المپیک توکیو نزدیک است و دوباره انگار زمان وعده دادن و قول و قرار‌های مسئولان به قهرمانان رسیده، وعده‌هایی که با نزدیک شدن به المپیک پروپیمان‌تر می‌شود، طوری که یک المپیکی وقتی این همه وعده رنگارنگ را می‌شنود در خواب‌هایش هم نقشه رسیدن به مدال المپیک را می‌بیند که می‌تواند زندگی‌اش را زیرورو کند. یک جای کار، اما انگار همیشه در ورزش ایران لنگ می‌زند؛ وقتی ورزشکار مدال می‌گیرد و نوبت عملی شدن وعده‌ها می‌رسد، خبری از عملی شدن آن قول و قرار‌ها به ورزشکار نمی‌شود و المپیکی می‌ماند و مدالش، مدالی که کمتر از تصورش با آن همه قول پاداش، برایش نان و آب شده است.

وعده‌ای که قانون شد
بدیهی است آینده شغلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های قهرمانان ملی است، ورزشکارانی که با توجه به حضورشان در اردو‌های تیم ملی و شرکت در رقابت‌های مختلف آسیایی، جهانی و المپیک فرصتی برای دست و پا کردن یک شغل برای تأمین معیشت‌شان ندارند، اما در کشور‌های مختلف، مدال‌آوران جایگاه ویژه‌ای دارند و همواره تسهیلات مختلفی برای برطرف کردن دغدغه‌هایشان در خارج از محیط ورزش حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود. تأمین شغل یکی از این تسهیلات است که در کشورمان نیز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و از سال ۹۵ با مصوبه هیئت دولت این امید برای ورزشکاران به وجود آمد که تلاش‌هایشان برای افتخارآفرینی در میادین ورزشی دنیا فراموش نمی‌شود.

۱۰ مرداد سال ۹۵ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه استخدام جذب قهرمانان ورزشی را به وزارت ورزش و جوانان و سازمان وقت مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ کرد. براساس این آیین‌نامه، قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته‌های فردی، گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال، والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی‌های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته‌های فردی و تمامی نفرات در رشته‌های گروهی می‌توانند با رعایت شرایطی از سوی دستگاه‌های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام شوند.

در متن کامل این آیین‌نامه آمده بود دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌توانند مشمولان این آیین‌نامه را با رعایت شرایط در نظر گرفته شده بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.

خوش‌خبری وزیر به المپیکی‌ها
حالا هم در شرایطی که روزشمار مانده به المپیک به هشت ماه رسیده، وزیر ورزش دیروز چراغ اول از لیست پاداش‌هایی را که مدال‌آوران المپیک توکیو خواهند گرفت روشن کرد. وعده‌ای که البته تازگی نداشت و سال‌هاست که مسئولان آن را علم کرده‌اند و دم از اجرایی شدنش می‌زنند. این‌بار علم به دست مسعود سلطانی‌فر افتاده و وزیر ورزش یک خوش‌خبری برای المپیکی‌ها داشت.

در حالی دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای معاونان وزارت ورزش، دوشنبه شب برگزار شد که وزیر ورزش از این خبر خوش رونمایی کرد. سلطانی‌فر که در چند وقت اخیر با فاصله گرفتن از مصاحبه‌های فوتبال‌زده، گویا بیشتر به المپیکی‌ها توجه دارد در این جلسه از تلاش وزارت ورزش برای رسیدگی بیشتر صحبت کرده و در پایان حرف‌هایش هم از استخدام قهرمانان در وزارت ورزش خبر داده است: «تلاش‌های ورزشکاران کشورمان در عرصه‌های ورزشی از جمله المپیک به عنوان رویدادی مهم باید مورد توجه قرار گیرد. به قهرمانان و افتخارآفرینان این رقابت‌ها باید بیشتر توجه شود. وزارت ورزش و جوانان امسال ۴۲ نفر از مدال‌آوران جهانی، المپیکی و آسیایی را استخدام کرده و ان‌شاءالله پس از المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم قهرمانان بیشتری به استخدام این وزارتخانه درخواهند آمد.»

لزوم اجرایی شدن استخدام قهرمانان در همه دستگاه‌های دولتی
با این حال استخدام قهرمانان و مدال‌آوران در دستگاه‌های دولتی سال‌هاست که یکی از پرحاشیه‌ترین وعده‌های مسئولان ورزشی به قهرمانان و مدال‌آوران بوده است. وعده‌ای که آنقدر کج‌دار و مریز اجرایی شده که خیلی از مشمولان را پشت در‌های بسته نگه داشته است، طوری که خیلی‌ها قید آن را زده‌اند. ژاله فرامرزیان، معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش شهریور امسال بود که همکاری نکردن سایر دستگاه‌های دولتی را یکی از عواملی دانست که سبب شده استخدام قهرمانان در برخی نهاد‌ها با مشکل روبه‌رو شود و اجرایی نشود: «تا به امروز ١٠٠ قهرمان و مدال‌آور استخدام و از میان آن‌ها ٨٦ نفر جذب ادارات کل استان‌ها شده‌اند. فقط ١٤ نفر جذب سایر دستگاه‌ها شدند، در حالی که ٢٠٩ نفر درخواست استخدام دادند، اما سایر نهاد‌ها همکاری نمی‌کنند، درحالی‌که سازمان اداری استخدامی در این زمینه تأکید کرده است.»

عدم همکاری سایر دستگاه‌های دولتی در شرایطی است که استخدام قهرمانان و مدال‌آوران مصوبه هیئت دولت را دارد و در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن هستند و بنا بر انتظار مدال‌آوران و قهرمانان، اجرای این قانون نباید محدود به یک نهاد خاص شود. در این زمینه محسن محمدسیفی، ملی‌پوش ووشوی ایران و قهرمان جهان گفته است: «امیدواریم استخدام قهرمانان ورزشی ایران تنها به ادارات کل ورزش و جوانان ختم نشود و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در استخدام ورزشکاران تلاش کنند.» اگرچه وعده وزیر ورزش برای استخدام مدال‌آوران المپیک تابستان آینده در توکیو در وزارت ورزش هم با توجه به مصوبه دولت قابل ستایش است، اما به نظر می‌رسد سلطانی‌فر باید در رایزنی با دولت، زمینه را برای التزام تمام دستگاه‌های دولتی جهت تحقق این وعده فراهم کند تا این مصوبه به صورت کامل اجرایی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار