کد خبر: 986324
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
توصیه‌هایی برای حفاظت در برابر بیماری‎های شایع سیل
سیل خانمان برانداز در سیستان و بلوچستان مشکلات و معضلات بسیار فراوانی را برای مردم ساکن در مناطق مختلف این استان ایجاد کرده است.
سرويس جامعه جوان آنلاين: در شرایطی که بسیاری از هموطنان ساکن در استان سیستان و بلوچستان تقریبا همه زندگی خود را از دست داده اند شیوع بیماری‌های واگیردار در این منطقه خطر دیگری است که آن‌ها را تهدید می‌کند. بهداشت محیط در منطقه سیل زده به شدت به مخاطره افتاده است و به نظر می‌رسد ادامه این روند باعث می‌شود تا سیل زدگان در کنار حوادثی که از سر گذرانده اند با بیماری هم دست و پنجه نرم کنند.

دکتر کیارش جهانپور مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در این رابطه گفت: علائمی از بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده مشاهده نشده، اما باید به این موضوع توجه داشت که به دنبال هر بلای طبیعی به خصوص زلزله و سیل یکی از اتفاقاتی که بروز آن بسیار محتمل به شمار می‌رود بروز بیماری‌های اپیدمی در همان مناطق است.

جهانپور عنوان کرد: این بیماری‌های واگیردار اعم از میکروبی و ویروسی هستند. خوشبختانه در سیلاب و زلزله‌های اخیر که به خصوص در بهار گذشته اتفاق افتاد حتی یک مورد از بیماری واگیردار هم گزارش نشده است.

مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: با تلاش همکارانی که در دانشگاه‎های علوم پزشکی داشتیم در استان‎های مختلف پیشگیری‎های متعددی انجام شد تا حتی یک بیماری واگیردار هم به سراغ حادثه دیدگان سیل و زلزله و به خصوص سیل‎های اخیر بهار نرود.

این مقام مسئول افزود: در رابطه با سیل اخیر سیستان و بلوچستان همکاران ما به سرعت واکنش نشان دادند و پیشگیری‌های لازم را به عمل آوردند. تیم‌های بهداشتی و تیم‌های مبارزه با بیماری‌ها و متخصصان بهداشت محیط به سرعت در مناطق مختلف مستقر شدند و اقدامات لازم و پیشگیرانه را انجام دادند.

وی بیان داشت: این روند ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواری‌های زیادی است که هیچ مشکلی رخ ندهد. پیش‎بینی می‌کنیم که هیچ مشکلی در رابطه با بیماری رخ ندهد، اما به هر حال در هر شرایطی مراقب هشدار‌های زنگ خطر هستیم و در حالت آمادگی کامل به سر می‌بریم.

مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه احتمال بروز بیماری‌های اپیدمی همیشه در سیلاب‎ها و زلزله‎ها بین حادثه دیدگان وجود دارد افزود: این مرحله را پشت سر خواهیم گذاشت و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا از بروز هرگونه بیماری جلوگیری شود.

جهانپور در پاسخ به این پرسش که چه مراقبت‎هایی از سوی خود سیل‎زدگان باید رعایت شود تا احتمال بروز بیماری‎های اپیدمی به صفر برسد گفت: مراقبت‎های فردی با توجه به فصل، اقلیم و منطقه متفاوت است. منطقه‎ای که اکنون با سیل درگیر شده است نیازمند یک سری امکانات است.

وی یادآور شد: امکانات باید از سوی سازمان‌های امدادی فراهم شود و علاوه بر آن مردم این منطقه نیازمند امکانات گرمایشی هستند. غیر از آن بحث‌های دیگری هم وجود دارد که آموزش‌های فردی و رعایت نکات بهداشتی و فردی را شامل می‎شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون در سیستان و بلوچستان برخی از امکانات از بین رفته است. دسترسی به آب‎های آشامیدنی هم محدود شده و اکثر مناطق روستایی بابت این موضوع مشکل دارند. توزیع کلر و آموزش نحوه استفاده از کلر و توزیع آب بسته‎بندی شده اقداماتی است که باید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه "رعایت نکات بهداشت فردی در جلوگیری از هر گونه بیماری بسیار نقش دارد" ادامه داد: بحث دفن حیواناتی هم که در سیل از بین رفته اند نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. مردار‌ها و دفن بهداشتی آن‌ها بسیار مهم است. مواردی از این دست در جلوگیری از بیماری اپیدمی نقش زیادی دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: تیم‎های بهداشت محیط و تیم‎های مبارزه با بیماری‎های واگیردار در منطقه مستقر شده‎اند و چه در مباحث آموزشی و چه در زمینه اقدام برای پیشگیری آمادگی کامل دارند و هر آنچه که لازم است انجام می‌دهند. امیدواریم با توجه به اقداماتی که انجام شده است شاهد هیچ گونه بیماری اپیدمی در سطح منطقه نباشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار