کد خبر: 986123
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
گزارش «جوان» از بازار نامتعادل کالای خوراکی
در بازار کالا‌های اساسی بنا به گفته فعالان بازار، برخی کالا‌ها با مازاد تولید مواجه‌است، به طوری که حتی از قیمت مصوب دولت نیز عدول کرده و قیمت آن‌ها کمتر شده‌است، اما برخی کالا‌ها که سفره خارجی‌ها را رنگین می‌کند، خود را برای مردم گران عرضه می‌کند و متأسفانه با تصویب اخیر کمیسیون تلفیق این نوسانات و گرانی‌ها برای محصولات کشاورزی مانند پیا‌ز و گوجه‌فرنگی در سال آینده بیشتر خواهد شد.
فرهاد ذاكر
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:

دام، مرغ و قارچ مازاد تولید داریم
مهدی رجبی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه قارچ بر اساس تورم افزایش نیافته‌است، گفت: هر کیلوگرم قارچ در برخی از نقاط کشور از جمله تهران ۸ هزار تومان و کمتر از هزینه‌های تولید به فروش می‌رسد که این امر باعث ضرر تولید‌کنندگان شده‌است.

رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز از مازاد تولید مرغ و نبود تقاضا برای آن خبر داده و گفت: با توجه به نزدیکی ماه‌های پایانی سال و ایام نوروز و همچنین فرارسیدن ماه مبارک رمضان در تأمین و عرضه مواد پروتئینی، گوشت و مرغ و نهاد ه‌های دامی کمبودی در کشور نخواهیم داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیئت مدیره شرکت پشتیبانی امور دام با تشکر از زحمات مدیران استان‌ها، از اعلام نمره قبولی به شرکت پشتیبانی امور دام افزود: با وجود تحریم‌های بی‌سابقه غرب و با وجود رشد ۱۱ درصدی مصرف گوشت و تخم مرغ در کشور شاهد کاهش قیمت و افزایش تولید این محصولات بوده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: میزان تولید تخم مرغ به یک میلیون تن رسیده است و میزان تولید مرغ نیز مرز ۲ میلیون تن را پشت سر گذاشته است که یک رکورد خوب برای صنعت دام و طیور است.

حسین نعمتی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار بازار نیز درباره میزان موجودی دام زنده در کشور و اینکه آیا می‌توان روی صادرات این محصولات حساب ویژه‌ای باز کرد، گفت: از ۳۰ سال گذشته تا کنون به این حد انباشت دام زنده در کشور مشاهده نمی‌شد. اکنون به دلیل فراوانی دام قیمت آن در کشور پایین است.

احتمال نوسانات قیمت در محصولات سال آینده کشاورزی
البته در این میان نیز برخی محصولات کشاورزی هم که امکان حضور در بازار‌های خارجی را می‌یابند بلافاصله گرانی‌ها را به رخ مردم می‌کشند که این روز‌ها قیمت گوجه فرنگی و پیازبیش از همه به چشم مردم دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه مرکزی میوه وتره بار تهران قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد و قرمز را بین ۴ هزار تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: علت افزایش قیمت این محصول، بارندگی‌ها و برداشت و جمع‌آوری پیاز از سطح مزارع است.

«اسدالله کارگر» دیروز در گفتگو با «ایرنا» با بیان اینکه در حال حاضر پیازی در مزارع جنوب کشور نداریم، افزود: تمامی محصول پیاز به انبار‌ها منتقل شده که همین امر در افزایش قیمت محصول تأثیر دارد.

گوجه نیز بر اساس آمار‌های رسمی در آبان ماه بالاترین افزایش قیمت را تجربه کرد و گویا همچنان گوجه سفره‌های کشور‌های همسایه را بر سفره‌های مردم ترجیح می‌دهد!

با این حال به نظر می‌رسد که مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق مبنی بر معاف شدن بازگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی این تعادل را در سال آینده بیشتر بر هم بزند. کمیسیون تلفیق برخلاف لایحه بودجه دولت، صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی را از این بند حذف کرده‌است که از یک سو باید منتظر برهم خودن قیمت‌ها و نوسانات زیاد محصولات کشاورزی در فصل‌ها و ماه‌های مختلف سال باشیم و از سوی دیگر عملاً دسترسی دولت به ارز صادراتی این محصولات محدودتر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار