کد خبر: 986020
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
دیوان عدالت در رأیی به نفع دانشجویان پزشکی کرمان، مصوبه‌ای دست و پا گیر را حذف کرد که شامل حال دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم می‌شود
براساس دادخواست سازمان بازرسی کل کشور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان اقدام به تصویب و اجرای شیوه‌نامه تدوین و دفاع از پایان‌نامه دانشجویان دکتری کرد.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: ابطال بند ۱۱ شیوه نامه تدوین و دفاع از پایان‌نامه دانشجویان پزشکی و ابطال بخشنامه‌ای از بهزیستی درباره تحصیل رایگان مددجویان این سازمان توسط دیوان عدالت اداری در روز‌های اخیر از دستاورد‌های مهم دانشجویان بود. حذف این احکام دست و پا گیر در دیوان می‌تواند به دیگر دانشگاه‌ها هم تعمیم یابد و سایر دانشجویان هم از آن بهره‌مند شوند.
در ماجرای دانشگاه کرمان سازمان بازرسی کل کشور به درخواست دانشجویان در شکایتی به دیوان عدالت اداری خواستار لغو یک بند از شیوه‌نامه دانشگاه علوم پزشکی کرمان شد.

یا اختراع یا مقالات
براساس دادخواست سازمان بازرسی کل کشور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان اقدام به تصویب و اجرای شیوه‌نامه تدوین و دفاع از پایان‌نامه دانشجویان دکتری کرد. در بند ۱۱ این شیوه‌نامه شرط لازم برای دفاع از پایان‌نامه دانشجویان دکتری چاپ حداقل دو مقاله که از پایان‌نامه استخراج شده است، الزام‌آور بود. شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه کرمان مصوب کرده بود دانشجویان دکترای تخصصی با انتشار یک مقاله در ۱۰ درصد برتر لیست ISI یا اگر دارای اختراع باشند، با یک مقاله مجاز به دفاع خواهند بود. این در صورتی بود که شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی به نیابت از شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه ۱۳۸۶، چاپ تنها یک مقاله به زبان انگلیسی از کار تحقیقاتی در رشته مربوط و مرتبط با موضوع پایان‌نامه برای دفاع از پایان‌نامه را کافی دانسته بود.

همگام با دیگر دانشگاه‌های زورگو
دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اما در پاسخ به دانشجویان و سازمان بازرسی مدعی شده بود شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور تصریح کرده است برای دفاع از پایان‌نامه؛ چاپ یا ارائه گواهی پذیرش حداقل یک مقاله نمایه‌شده در مجلات تیپ یک الزامی است. بنا بر ادعای دانشگاه کرمان، تصمیم‌گیری درخصوص تعیین تعداد مقالات به عهده دانشگاه‌های مجری گذاشته شده است و در این راستا سایر دانشگاه‌های تیپ یک علوم پزشکی کشور (تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز) جهت دفاع از پایان‌نامه این دسته از دانشجویان، شرط چاپ یا ارائه گواهی پذیرش دو مقاله در ژورنال‌های تیپ یک را به تصویب رسانده‌اند.

ایست! یک مقاله کافی است
دیوان عدالت اداری هم بند ۱۱ شیوه‌نامه تدوین و دفاع از پایان‌نامه دانشجویان را خارج از حدود اختیارات وضع‌شده دانست. ضمن اینکه دیوان این بند را مخالف تبصره پنج ماده ۴۳ آیین‌نامه آموزشی شورای‌عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی سال ۸۶ دانست که براساس آن چاپ یک مقاله به زبان انگلیسی از کار تحقیقاتی در رشته مربوطه و مرتبط با موضوع پایان‌نامه برای دفاع از پایان‌نامه کافی است. در این ماجرا شکایت سازمان بازرسی کشور تنها متوجه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود و دیوان عدالت اداری فقط درباره قوانین این دانشگاه رأی داده است، اما در دفاعیه دانشگاه کرمان آمده که دانشگاه‌های دیگر در این زمینه آیین‌نامه‌های سختگیرانه‌تری هم وضع کرده‌اند. یعنی اگر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نسبت به این موضوع از دانشگاه‌شان شکایت کنند، می‌تواند به لغو قوانین آن دانشگاه‌ها منجر شود.

مستقیم از هیئت عمومی دیوان
در اتفاق جالب توجه دیگری هم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، با ابطال بخشنامه بهزیستی، تحصیل رایگان مددجویان این سازمان در واحد‌های بین‌الملل داخل یا خارجی دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی را قانونی دانست.
در روز‌های اخیر یک دانشجوی معلول با خواسته ابطال دستورالعمل معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان تهران درباره عدم تعهد این سازمان به پرداخت شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی به دیوان شکایت کرد.

این شکایت مربوط به تحصیل معلولان در واحد‌های بین‌المللی داخلی یا خارجی دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی مشغول بود که هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در این مورد وارد بحث و بررسی شد.
در بخشنامه امسال معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان بهزیستی استان تهران خطاب به رؤسای ادارات بهزیستی چنین آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند در خصوص تسهیلات امور دانشجویی مددجویان تحت پوشش، سازمان بهزیستی هیچ گونه تعهدی نسبت به پرداخت شهریه دانشجویانی که در واحد‌های بین‌المللی داخلی یا خارجی دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی مشغول تحصیل هستند را ندارد، لذا خواهشمند است دستور فرمایید تا به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرد تا مددجویان واجد شرایط، بدون هیچ گونه مشکلی امکان بهره‌مندی از تسهیلات امور دانشجویی مطابق با بخشنامه‌های ابلاغی را داشته باشند.»

مانع‌تراشی بهزیستی تهران
بر اساس این گزارش، شاکی که از مددجویان سازمان بهزیستی است، در شکایت خود از بخشنامه یاد شده چنین نوشت: «اینجانب در سال ۱۳۹۶ در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر (پردیس بین‌الملل) پذیرفته شدم و به علت معلولیت جسمی دارای پرونده در بهزیستی استان تهران هستم. قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۸۳ در ماده ۸ و قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۹۷ در ماده ۹ به صراحت تحصیل رایگان معلولان تحت پوشش بهزیستی را در مقاطع مختلف و سنین مختلف تأکید کرده است، اما بهزیستی استان تهران مانع از اجرای کامل قوانین فوق شده و با آن‌ها در تضاد است. بنابراین درخواست ابطال دستورالعمل یاد شده را دارم و نیز الزام آن سازمان به پرداخت شهریه دانشگاه اینجانب را خواستارم.»

آموزش عالی رایگان در همه مراکز
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری پس از تبادل لایحه با سازمان بهزیستی کشور و دریافت پاسخ این سازمان، تشکیل جلسه داد و پس از بحث و بررسی در این مورد به شرح زیر مبادرت به صدور رأی کرد. به موجب ماده ۹ قانون حمایت از حقوق معلولان مقرر شده است افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی از آموزش عالی رایگان در واحـدهای آموزشی تابعـه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و درمان و دیگر دستگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند شوند. عبارات مقـرر در ماده ۹ قانون مذکور، واحد‌های بین‌المللی داخل یا خارجی دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی را نیز در برمی‌گرفت و رأی دیوان هم این مسئله را تأیید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار