کد خبر: 985932
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز:
مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه مناطقی در البرز وجود دارد که سالانه ۲۱ سانتیمتر پایین می‌رود گفت: این فقط گوشه‌ای از نشست زمین در البرز است، فاجعه بسیار بدتر از آن است که دیده می‌شود.

سعید نقدی با اشاره به ادامه روند فرونشست زمین در استان البرز، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته متوسط نشست زمین در استان البرز بین سه تا چهار سانتیمتر است.

نقدی با اشاره به سرایت نشست به مناطق شهری البرز خاطرنشان کرد: این نشست در نقاط شهری مانند کمالشهر و مهرشهر تا شش سانتیمتر هم گزارش شده است.

وی در خصوص حداکثر میزان نشست زمین در استان البرز هم اعلام کرد: دشت نظرآباد سالانه ۲۱ سانتیمتر پایین می‎رود و این بیشترین میزان نشست زمین در استان است.

این مسئول با بیان اینکه جنس خاک باعث می‌شود که نشست زمین به شکل‌های گوناگون خود را نشان دهد گفت: در مناطقی زمین به صورت همگن پایین می‌رود و همین باعث می‌شود موضوع کمتر درک شود، در مناطقی هم به صورت ترک و شکاف در زمین بروز می‌کند که در اشتهارد شاهد آن بوده‌ایم و برخی مواقع هم ممکن است یک نقطه به طور ناگهانی با ایجاد فروچاله چند ده متر پایین برود که در استان البرز چنین وضعیتی را نداشته‌ایم.

وی در خصوص ترک و شکاف‌های رخ داده در اشتهارد هم گفت: این فقط گوشه‌ای از نشست زمین در البرز است و فاجعه بسیار بدتر از آن است که دیده می‌شود؛ نشست زمین علاوه بر خطراتی که برای سازه‌ها و ساختمان‌ها ایجاد می‌کند می‌تواند باعث از دست رفتن آبخوان یا مرگ آبخوان شود که این بدترین اتفاق در این زمینه است و آبخوانی که ظرف میلیون‌ها سال شکل گرفته را از بین می‌برد.

مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه بخش زیادی از این مشکلات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است درباره اختصاص حقابه بیشتر از دو سد کرج و طالقان به البرز هم گفت: این منابع ملی است و برای هر لیتر آن برنامه ریزی شده است، البته ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و همانطور که قبلاً پنج میلیون مترمکعب سهمیه جدید از سد طالقان برای هشتگرد گرفته شد امیدواریم در آینده این پیگیری‌ها خروجی خوبی داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار