کد خبر: 985928
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
یک استاد دانشگاه گفت: بعد از گذشت پنج سال از مصوبه هیأت دولت برای تهیه طرحی برای حفاظت پایدار از جنگل‌های کشور، به دلیل کنار گذاشتن کارشناسان کاربلد، هنوز چنین طرحی تدوین نشده است.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: هادی کیادلیری استاد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و کارشناس حوزه جنگل در برنامه تلویزیونی طبیعت ۳۶۰ درجه با اشاره به اینکه قاچاق چوب در جنگل‌های ایران وجود دارد، گفت: سوال این است که چوب قاچاق را چه کسی می‌خرد؟ معمولاً این چوب‌های قاچاق در کارخانه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این به معنای آن است که نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قاچاق چوب رقم بالایی ندارد، ادامه داد: اخیراً ۳۵۰ هزار درخت شمشاد قاچاق شد. اکثر قاچاق‌ها کنار جاده اتفاق می‌افتد. این درختان با اره برقی بریده می‌شوند و سوال اصلی آن است که چطور می‌شود صدای اره‌ها شنیده نمی‌شود؟

فساد سازمان‌ها؛ دلیل قاچاق چوب

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حتماً برای مقابله با قاچاق چوب راه حل وجود دارد و می‌توانیم منافذ قاچاق را ببندیم، گفت: دلیل وقوع قاچاق چوب، نداشتن برنامه و مدیریت ضعیف است. یکی از مهمترین درد‌ها که سازمان‌ها از جمله سازمان جنگل‌ها به آن دچار شده؛ «فساد» است. البته مقصود از فساد لزوماً گرفتن پول نیست بلکه به معنای قرار گرفتن افراد نامناسب در پست‌ها و سمت‌ها است.

جنگل برنامه ندارد

وی با اشاره به ضرورت تقویت حفاظت فیزیکی از جنگل‌های کشور و با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از جنگل‌بانان و قرق‌بانان چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند، تصریح کرد: البته صرف حفاظت فیزیکی برای صیانت از جنگل‌ها کافی نیست، بلکه باید طرح و برنامه دقیق برای حفظ جنگل‌ها داشته باشیم.

کیادلیری با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال ۹۲ هیات وزیران، هر نوع دستکاری در جنگل‌ها باید بر مبنای یک مدل و روش پایدار باشد، گفت: متاسفانه هنوز برنامه و طرح لازم برای اجرای این مصوبه تهیه نشده است. علت آن هم این است که نیرو‌هایی را بر سر گذاشتیم که بعد از گذشت شش سال از عمر مصوبه دولت، هنوز نتوانسته‌اند یک طرح برای مدیریت پایدار جنگل ارائه دهند. چون افراد ناتوان بر سر کار گذاشته شده و کارشناسان کاربلد برکنار شده‌اند.

چه نهال‌هایی در ایران بکاریم؟

کیادلیری در ادامه در پاسخ به این پرسش که بهتر است چه نهال‌هایی در ایران کاشته شود؟ با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم برای همه نقاط کشور یک حکم را صادر کنیم، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه می‌توان درباره نوع گیاه قابل کشت در آن تصمیم‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه درختان با اهداف مختلف کاشته می‌شوند، تصریح کرد: در نقاط شهری ممکن است نهال‌ها با هدف زیباسازی و ایجاد فضای سبز کاشته شوند، اما در شرایط طبیعی برای هر منطقه‌ای می‌توان الگویی داشت. چون باید بر مبنای شرایط اکولوژیکی، گونه‌های خاصی را برای کاشت انتخاب کنیم که کارشناسان سازمان جنگل‌ها، در این زمینه مطالعاتی انجام داده‌اند.

گیاهان مناسب برای تهران

این کارشناس جنگل ادامه داد: در ایران درخت بومی به اسم «پرسیا» داریم که امروزه از این گیاه در ونکوور کانادا برای زیباسازی شهر‌ها استفاده می‌شود. می‌توانیم از همین گونه‌های بومی برای زیباسازی شهر‌ها از جمله تهران استفاده کنیم. این اقدام از دو جهت مفید است. اول اینکه از انقراض این گونه‌های بومی جلوگیری می‌شود. دوم اینکه می‌توانیم این گونه‌ها را به جهان معرفی کنیم. گونه «داغداغان» نیز گونه بومی تهران است که در برابر کم‌آبی مقاومت دارد یا گیاه «پده» برای مناطق خشک مناسب است.

کیادلیری با بیان اینکه باید دلیل کاشت نهال ابتدا مشخص شود و بر اساس آن درباره نوع گیاه و نهال برای کاشت تصمیم بگیریم، تاکید کرد: شرایط توپرگرافی، شرایط اقلیمی، شرایط اجتماعی و … در انتخاب نوع نهال موثر است.

۸ هزار گونه گیاهی بومی در ایران

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ گونه بومی در ایران وجود دارد و باید برای نهال‌کاری از این گونه‌ها استفاده شود، تأکید کرد که کاشت گیاهان غیر بومی باید محدود باشد. چون در درازمدت مشکلاتی ایجاد می‌کند.

چرا نهال‌های کاشته‌شده به ثمر نمی‌نشیند؟

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا نهال‌های کاشته‌شده به ثمر نمی‌نشیند؟، گفت:، چون عملیات مراقبتی از نهال‌های کاشته‌شده وجود ندارد. برای همه بسیاری از این‌ها خشک می‌شوند. وظیفه اصلی مراقبت از نهال‌های کاشته‌شده بر عهده سازمان‌های متولی از جمله سازمان جنگل‌هاست.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از کاشت گیاه اکالیپتوس در برخی مناطق کشور از جمله خوزستان و قم گفت: این گیاه باعث خشک شدن زمین می‌شود و اساساً گونه بومی ایران نیست. این‌ها اشکالات فنی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار