کد خبر: 985889
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
سفیر انگلیس شنبه‌شب در جمع عده‌ای که به بهانه حادثه سقوط هواپیما شعار‌های ساختارشکنانه سر می‌دادند، بازداشت شد
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در میانه آه و اندوه ناشی از جان باختن هموطنان و مسافران هواپیمای اوکراینی، شامگاه شنبه خبری منتشر شد که «راب مک ایر» سفیر انگلیس در یکی از خیابان‌های حاشیه دانشگاه امیرکبیر تهران در جمع عده‌ای که به بهانه حادثه سقوط هواپیما شعار‌های ساختارشکنانه سر می‌دادند، دستگیر شده است. او البته پس از آزادی در حساب توئیتری خود مدعی شد: «می‌توانم تأیید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آن‌ها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. پنج دقیقه بعد از اینکه شعار‌ها شروع شد محل را ترک کردم. بعد از ترک منطقه به مدت نیم ساعت بازداشت شدم....» منابع خبری، اما به نقل از برخی حاضران در صحنه نوشتند که آقای سفیر در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع و گفتگو با معترضان بوده است. مک‌ایر در بدو دستگیری صرفاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده و از معرفی خود اجتناب کرده است.

‌یک منبع آگاه امنیتی با اشاره به بازداشت موقت سفیر انگلیس به تسنیم گفت: سفیر انگلیس بعد از حضور مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیرو‌های امنیتی مشکوک شدند، وی را داخل یک مغازه بازداشت کردند. وی افزود: سفیر انگلیس به‌دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که طبق قانون بازداشت شد و در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفت. وزارت امور خارجه نیز وی را آزاد کرد. این مقام امنیتی ادامه داد: سفیر انگلیس بعد از آنکه درحال تحریک و تصویربرداری از معترضان با نیرو‌های امنیتی مواجه شد، ترس و نگرانی از لو رفتن و بازداشت در وی کاملاً نمایان بود. ترس زیادی به وی غالب شده بود، اما نیرو‌های امنیتی بر اساس قانون وی را تنها بازداشت کرده و تحویل وزارت امور خارجه دادند.

به نظر می‌رسد امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که از تصاویر خیره‌کننده هفته گذشته مردم ایران در تشییع سردار سپهبد سلیمانی به شدت عصبانی هستند و همچنین دیگر نمی‌توانند خسارت بار نبودن حمله موشکی ایران را توجیه و انکار کنند اکنون به یک سناریوی تکراری و مشمئزکننده روی آورده‌اند، یعنی همان سناریوی آبان؛ دزدیدن جنازه‌های جان‌باختگان و موج سواری بر عزاداری و اندوه مردم. از این رو نخستین انتظار از دستگاه دیپلماسی آن است که سفیر انگلیس به خاطر حضور در میان ساختارشکنان به عنوان عنصری نامطلوب از کشور اخراج شود.

مجلس: اخراجش کنید

ماجرای حضور سفیر انگلیس در تجمع ساختارشکنانه شامگاه شنبه به صحن علنی دیروز مجلس نیز کشیده شد و سید جواد ساداتی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تذکری گفت: از وزیر امور خارجه درخواست می‌کنم به صورت سریع و جدی به موضوع حضور سفیر انگلیس در تجمع تهران رسیدگی کنند تا این سفیر، تهران را ترک کند.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد: از نظر دیپلماتیک این امر نیاز به رسیدگی جدی دارد. سفیر انگلستان در این اجتماع چه کاری می‌کرد؟ از وزیر امور خارجه درخواست می‌کنم به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کند تا این سفیر خاک ایران را سریعاً ترک کند. وی ادامه داد: ما سوابق خصومت‌های انگلستان با ملت ایران را از یاد نبرده‌ایم. انگلستان باید به این موضوع رسیدگی جدی کند تا سفرای سایر کشور‌ها نیز عرف دیپلماتیک را رعایت کنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی دیگر نماینده مجلس نیز در تذکری شفاهی، با اشاره به حضور سفیر انگلیس در برخی از تجمعات شنبه شب گذشته، اظهار داشت: از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخواست می‌کنم که موضوع حضور بی‌جهت سفیر انگلیس در برخی از تجمعات را که دخالت آشکار در امور ایران است، رسیدگی کنند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: از سفیر انگلیس هم می‌خواهیم که ابتدا درباره این اقدامش پاسخ دهد و سپس ایران را ترک کند؛ پیش از آنکه مردم ایران او را از کشور بیرون کنند. عبدالرضا مصری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: خوشبختانه نیرو‌های عزیز ما، وی را در تجمعات شناسایی کرده و مورد مؤاخذه قرار دادند و از طریق مجامع رسمی هم حتماً این موضوع رسیدگی می‌شود. علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس در تذکری در نشست علنی دیروز پارلمان گفت: عجیب این است که سفیر انگلیس در آشوب‌های کشور حضور داشته و دست را از پرده بیرون آورده است. معلوم نیست سفارت انگلیس سفارتخانه است یا مرکز آشوب و سازماندهی ضد انقلاب؛ آن‌ها دخالت آشکارشان را به جایی رساندند که سفیر انگلیس در میدان حاضر می‌شود. لازم است وزارت خارجه با این اقدام خلاف قواعد بین الملل برخورد لازم را انجام دهد.

دانشجویان: سفیر لندن را اخراج کنید

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و طلاب حوزه‌های علمیه هم در محکومیت حرکت شب گذشته سفیر انگلیس در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده و خواهان اخراج وی و تعطیلی این سفارت شدند. دانشجویان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی خباثت‌های سفارت انگلیس را محکوم کردند و خواستار اخراج سفیر شدند. دانشجویان با سر دادن شعار‌هایی مانند «مرگ بر انگلیس»، «جاسوس انگلیسی نمی‌خواهیم»، «هموطن ایرانی تسلیت، تسلیت»، «برجام انگلیسی نابود باید گردد»، «سفارت خیانت تعطیل باید گردد» ... اعتراض خود را به سیاست‌های فتنه انگیزانه انگلیس و سفیر این کشور اعلام کردند.

احضار سفیر به وزارت خارجه

پس از این اعتراضات بود که سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف توسط دستیار وزیر خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی ایران به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه نیز روز گذشته در واکنش به این ماجرا توئیت کرد: او بازداشت نشد، بلکه به عنوان یک خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شده بود. هنگامی که پلیس به من اطلاع داد مردی را دستگیر کرده‌اند که مدعی است سفیر بریتانیاست گفتم غیرممکن است. در کمال تعجب، در گفت و گوی تلفنی او را شناختم. بعد از ۱۵ دقیقه هم آزاد شد و اکنون آزاد است.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
این لانه جاسوسی راتعطیل کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار